1 714 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Tunn maskinolja till handverktyg
Hej,
Jag kör för närvarande med kameliaolja till mina hyvlar och sågar för få de att glida bra på träet. Det funkar mycket bra men flaskan börjar ta slut och den är vare sig billig eller enkel att få ta tag i.
Vad använder ni för olja? Tar gärna emot tips på produkter man köper direkt i butik, typ Jula. Finns ju så otroligt mycket som klassar in under begreppet olja, man vill ju inte komma hem med en dunk motorolja och smörja in sina dyrgripar med.
/Ivar
Jag kör för närvarande med kameliaolja till mina hyvlar och sågar för få de att glida bra på träet. Det funkar mycket bra men flaskan börjar ta slut och den är vare sig billig eller enkel att få ta tag i.
Vad använder ni för olja? Tar gärna emot tips på produkter man köper direkt i butik, typ Jula. Finns ju så otroligt mycket som klassar in under begreppet olja, man vill ju inte komma hem med en dunk motorolja och smörja in sina dyrgripar med.
/Ivar
Vad finns för fördelar med kameliolja? Ser kemiskt ut som olivolja ungefär. Så trivs du med kameliaoljan byt den mot billigaste olivoljan i matvarubutiken.I ivp skrev:Hej,
/Ivar
Tja, ingen aning om fördelen med kameliaolja. Läste om den nånstans i början av min "snickerikarriär" och kört vidare på den. Antar att man vill ha en olja som glider lätt, enkel att applicera och inte lämnar djupa fläckar i träet. Men jag tänker att det borde finnas billigare och mer lättillgängliga alternativ. Olivolja är ju svårslaget i lättillgänglighet, bara att pröva och se vad som händer, det lär ju knappast förstöra verktyget.Claes Sörmland skrev:
Klicka här för att svara