Byggahus.se

TS 55 - handhavande?

1. pernitta
    Medlem · 850 inlägg

pernitta

Medlem
    En sänksåg är således olämplig för klyvning. Jag tror inte att Du menar det. Vidare är min enkla handcirkelsåg icke i något avseende modifierad i syfte att efterlikna en sänksåg. Vill jag kan jag använda den för klyvning, men tycker att det är enklare på bänkcirkelsågen, såvida jag inte vill klyva ut en lång kil. Då blir det handcirkel och skena.

per

2. S
    Medlem · Västra Götaland · 895 inlägg

Styx

Medlem
    Jag förstår inte - du gör allt för att den skall bli så lik en sänksåg som möjligt - men tycker ändå inte att man behöver ha en sänksåg..??

3. S

Styx

Medlem
    Men å andra sidan, var och en gör ju som de själva vill...

4. pernitta
    Medlem · 850 inlägg

pernitta

Medlem
    Styx

Detta skriver Du omedelbart efter att jag betonat att min såg i inget avseende är modifierad. Du kanske inte läser så noga??

Bättre om Du svarar på de ställda frågorna i inlägg 43 riktade till Dig.

per

5. S

Styx

Medlem
    Vet inte var du köpt din cirkelsåg om inte borttagande av klyvkniv och "låsning" av klingskydd är modifieringar...?`
    Jag har i alla fall aldrig sett den typen i orginalutförande..

Om du endast använder sågen med skena och endast sågar skivmaterial är det väl bättre du skaffar en riktig sänksåg.
    Skall du använda sågen utan skena till annat än skivmaterial förstår du väl själv vad de två skydden är till för.. Eller.??

Redigerat 29 jun 2008 20:47
  6. pernitta
    Medlem · 850 inlägg

pernitta

Medlem
    Styx skrev - Om du endast använder sågen med skena och endast sågar skivmaterial är det väl bättre du skaffar en riktig sänksåg.

Av vilken anledning?

per

7. S

Styx

Medlem
    Strunt samma..
    För mig är det viktiga att få jobbet gjort snabbt och säkert och att använda verktygen till det de är avsedda för..

Om man hellre vill lägga tid på att trixa och fixa för att använda andra verktyg är det också helt ok.
    Det går säkert att klyva OSB med motorsåg eller gräsklippare också om man ger sig den på det....

8. ACME
    Medlem · Ekerö, Stockholm · 2 864 inlägg

ACME

Medlem
    Jämför din såg med en TS55:a så förstår du nog, om du vill...

Säkrare handhavande med alla skydd på plats.
    Konstantelektronik och motorbroms.
    Lägre ljudnivå än alla de handklingor jag har använt (7 st olika).
    Lättare att ställa in exakt sågdjup (±0,1 mm).
    Renare arbetsmiljö. Det blir i princip helt dammfritt när sågen paras ihop med dammsugare och skyddskåpa.
    Snittet hamnar på samma plats oavsett lutning på sågen.
    Splitterfria snitt på alla fyra kanter.
    Förmodligen bättre injustering mot skenan än vad ett hemmabygge ger.

9. F
    Medlem · Örebro · 120 inlägg

Friggebo

Medlem
    Ursäkta,vad var frågan.....??

10. snickarboden
    Medlem · Skåne · 4 736 inlägg

snickarboden

Medlem
    Hmm, personligen så gör jag ofta en sak med handcirkeln som jag inte kan rekommendera alls, dvs klyver samtidigt som jag håller i arbetsstycket med ena handen. Där är klyvkniven ett måste.
    Milt sagt, man gör inte så alls eftersom det är fjärran från alla säkerhetsregler etc men en del gör lite så ibland trots allt. Direkt korkat egentligen men man gör så för att spara tid och för att man är van.

Att kapa en regel med en sänksåg vill jag fortfarande se, hur tusan skall man sänka ner sågen så den skär om man inte har något att trycka plattan mot?

/Kent

11. P
    Medlem · Hallands län · 2 447 inlägg

Pysslarn

Medlem

Men för helvete...

I dag äger jag en AEG-cirkel som är helt OK, men eftersom jag vill utvecklas för egen del och vill uppgradera min "maskinpark" vill jag köpa en sänksåg. Festool, DeWalt eller Makita – det är inte bestämt än. Alltså är det intressant – även för mig – att få svar på frågan om det är bökigt att såga med Festools sänksåg eller om det handlar om en "inlärningsperiod".

/Ronnie

Redigerat av moderator 30 jun 2008 08:07
  12. mattiasp
    Hårklyvare · Stockholm · 6 607 inlägg

mattiasp

Hårklyvare
    Jag menar att det är av allmänt intresse hur man kan modifiera verktyg och maskiner för att kunna utföra arbetsmoment som de egentligen inte är avsedda för. Det är också viktigt att det framkommer vilka säkerhetsmässiga risker detta innebär.

Jag bevakar den här tråden tills vidare och låter den fortsätta.

Redigerat 30 jun 2008 08:18
  13. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Skåne · 8 348 inlägg

Daniel_N

Moderator + Youtuber
    Min uppfattning är att inlärningsprioden är väldigt kort. Visserligen hade jag läst på mycket om sågen, kollat youtube-videor osv innan jag använde den för första gången, men jag tror att inlärningsperioden oavsett detta hade varit kort.

Det som enligt min uppfattning är den största skillnaden är att själva sågningen med sänksågen inte kräver så stor skicklighet. Med en vanlig handcirkel måste du ha en hel del erfarenhet för att kunna såga rakt efter en linje, med sänksågen handlar det enligt min uppfattning snarare om nogrannhet i att lägga på skenan, (eventuellt spänna fast skenan), se till att sågen är glappfritt justerad mot skenan, välja ett lämpligt varvtal, lämplig klinga och välja hur djupt klingan ska ta. Med en sänksåg handlar själva sågmomentet främst om att trycka sågen frammåt i en lagom hastighet med hänsyn till material/hastighet osv.

Att sågen "fälls frammåt" när man trycker på handtaget känns konstigt de första gångerna, du vänjer dig första dagen.

Största problemet med att börja använda festools sänksågar är att de flesta är övertygade om att deras splitternya, mycket dyra såg har trasiga lager när man startar den för första gången. Lite svettigt vill jag påstå:) Det finns nämligen någn form av "skrammel" som låter kort när sågen varvas upp, vilket har sin uppkomst i varvtalsregleringen på något sätt, och är helt normalt.

//daniel

14. M
    Medlem · Västra Götaland · 219 inlägg

matshermansson

Medlem

Erfarenheter...

Jag har haft min såg i ca två år nu. Jag har gjort det mesta med den, även ett försök till att kapa en regel.
    Precis som Kent skriver så är det inte att rekommendera. Om man däremot tillverkar en såglåda efter Pers typ så fungerar även det utmärkt.

Att det skulle vara svårt att använda en sänksåg tycker inte jag. Det går snabbt att vänja sig vid den.
    Nu är jag ingen snickare som kört kilometervis med en vanlig cirkelsåg, så min omställning var kanske lättare än för någon som kört dagarna i ända.

Jag har investerat i en CSM, och använder sågen nästan mer i den nu för tiden, det är bara med stora skivor som jag använder skenorna. Speciellt sedan jag lärt mig använda justerbordet, så blev det ett lyft för min användning. Jag hade sparat en hel del tid om jaf hade haft bordet när jag sågade socklar, foder och lister. EDt är lite tidskrävande att behöva mäta om för varje snitt.

Innan jag hade bordet, så sågade jag små klossar till smygskivorna i storlek 50x5 tom 40 mm. Det gick alldeles utmärkt med skenorna. Bara man lär sig handskas med maskinen och tillbehören, så klarar man det mästa sedan

Lycka till med maskinen!

Mats

15. A
    Medlem · Uppsala · 1 603 inlägg

Alko

Medlem

Skönt att höra att fler än jag gjort denna tabbe! ;) Inträffade vid första användning när jag kapade utstickande trall med skenan på biten som skulle bort (pinsamt, jag vet). Så jag röstar helt klart på tvärtomvarianten.

/A

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.