Byggahus.se

TS 55 - handhavande?

1. J
    Medlem · Uppsala · 7 852 inlägg

jon_h

Medlem
    Okej, i det fallet skulle du alltså lägga skenan på den bit du vill ha kvar, precis som jag skulle. Då handlar det väl om att man vill lägga skenan på den stora delen av arbetsstycket, inte om huruvida det är delen man ska behålla eller inte. Jag lägger i regel skenan på den bit som är störst, och därmed den som kommer ligga kvar på underlaget efter sågning. I fösta hand vill jag ha skenan på den bit jag ska ha kvar, då skenans kant ger en exakt anvisning om var snittet hamnar, men ibland är det förstås mer praktiskt att göra tvärtom.

Det jag tyckte var konstigt var att du verkade rekommendera att lägga skenan på spillbiten generellt, jag tycker att det är andrahandslösningen som man tar till om det är opraktiskt att lägga den på biten som ska sparas.

• Laddar…
  2. pernitta
    Medlem · 850 inlägg

pernitta

Medlem
    Daniel!

Du sparar mycket arbete genom att tillägna Dig den enkla metod jag beskrev. Egentligen handlar det ju bara om noggrann mätning.

Sedan är det olika metoder om man vill såga längs långsidan eller kortsidan. I första fallet måste det ske på exempelvis bockar.

per

3. S
    Medlem · 1 650 inlägg
    Alla mina skenor har sågsnitt i ändarna då någon lagt skenan på biten som trillar lös då sågningen blir klar så att säga. Då vinglar man ofelbart till med sågen skenan åker nedåt med en smäll och har fula jack i sig och klingan är aningen slöare än förut. Ska faan inte låna ut grejorna utan att vara med eller ta deposition för en ny skena och klinga! I och för sig så är det mest skönhetsfel

Måste dock erkänna att jag själv naturligtvis gjorde denna tabbe två ggr innan jag lärde mig!

4. pernitta
    Medlem · 850 inlägg

pernitta

Medlem
    jon

"Jag lägger i regel skenan på den bit som är störst och därmed på den som kommer att ligga kvar på underlaget"

Det är så jag gör vid tillsågning av hyllplan. som jag skrev.

Jag har inte gett någon generell anvisning, väljer lämplig metod från fall till fall. Det handlar egentligen endast om att mäta rätt, sågklingans tjocklek, var snittet hamnar m.m.

per

5. J
    Medlem · Uppsala · 7 852 inlägg

jon_h

Medlem
    Jag tror att vi är överens. Det var ditt inlägg

som fick mig att tro att du menade att man alltid skulle lägga skenan på biten man inte skulle ha kvar. Vi lägger väl båda skenan där det är smidigast och bäst i olika situationer. Och om det är hugget som stucket så lägger i alla fall jag den hellre på biten jag ska spara, för precisionens skull.

6. pernitta
    Medlem · 850 inlägg

pernitta

Medlem
    Trevligt forum i vilket man kommer överens, även om man tagit sig en, en fredagkväll.

Sedan var det såglådan i inledningen. Du som undrade, kika på tips och tricks, och gör Dig en låda enligt anvisningarna, den kommer att utgöra en livslång tillgång, litet överdrivet.

per

7. ACME
    Medlem · Ekerö, Stockholm · 2 864 inlägg

ACME

Medlem
    Oj..

Tanken med min rad var, som Jon redan har påpekat, att gummilisten på skenan visar exakt vart snittet hamnar och man slipper hålla undan för klingans tjocklek. Men även jag blir ibland tvungen att lägga den på "fel" bit.

8. pernitta
    Medlem · 850 inlägg

pernitta

Medlem
    Ja, det är nog så, metoden man väljer beror ju på vilken bit man är ute efter. Och skenan måste alltid ligga på den bit som har underlag.

På bilden behöver jag en 100 mm bred remsa. Hur skenan läggs framgår, måttbandet visar 100 + 141 mm. En enkel, snabb och noggrann metod! Gör en provsågning för att få fram det mått som gäller för Din utrustning.

9. CCPusher
    Medlem · Malmöhus · 802 inlägg

CCPusher

Medlem
    Kul att ni fyller tråden med ert bråk om vilken sida om strecket skenan ska ligga på.. ;)
    Nåja, tack ACME och Micke för relevanta inlägg i alla fall, tack även pernitta för tipset om såglådan.

I övrigt, Acme, det är så jag gör, bortsett från tvingarna då.
    Det är inte så att jag har något direkt *problem* det bara *känns* bökigt, ovana antar jag.

10. snickarboden
    Medlem · Skåne · 4 736 inlägg

snickarboden

Medlem
    Troligen så använder du sänksågen som en handcirkel och det blir lite fel, den är nämligen helt värdelös att jobba med så.
    Skälen är flera men framförallt så har den som du märkt inte klingan i skärläge förrän man trycker till och det gör den omöjlig som generell handcirkel för t ex reglar mm

Dess styrka är med en skena och/eller att börja mitt i något.

Kort sagt, det är en helt annan maskin än en vanlig handcirkelsåg och det tar ett tag att komma underfund med vad den är bra och mindre bra på. Generella byggjobb är den i alla fall inte bra på men däramot ersätter den med bravur en formatsåg ec på fältet.

/Kent

11. S
    Medlem · Västra Götaland · 895 inlägg

Styx

Medlem
    Ett alternativ om man vill ha sänkfunktionen men ändå kunna använda cirkeln som vanlig handklinga är Hiltis WSC-sågar.. (tror jag serien heter?)
    I alla fall på den vi har som heter WSC 265-KE. Där går själva klingskyddet in i maskinen och är alltså inte i vägen när man sänker ner mitt i en skiva..
    Dock kan den inte ersätta varken C6BU eller TS55 enligt mig.. (Klumpigare än C6BU och sämre precision än TS55)
    Men alla har ju inte firma och kan köpa in tre eller fler olika cirkelsågar, utan måste nöja sig med en, och då är Hiltis en godkänd kompromiss.. De går dessutom att hitta begagnade på Blocket och Tradera ibland och då kan man göra fina kap.

12. pernitta
    Medlem · 850 inlägg

pernitta

Medlem
    Hej Kent!

Inte bra som byggsåg skriver Du, men ersätter en formatsåg på fältet, om den används med skena.

Varför då betala dyra pengar för en TS55 om den inte klarar alla uppgifter? Det gör ju en betydligt billigare handcirkelsåg såvida den kan styras av skena vid sågning av skivor. Och med en sådan klarar man även att såga mitt i.

Jag har den uppfattningen att många är vilseledda av Festools marknadsföring. Och jag har också den uppfattningen, att tillverkare av enklare cirkelsågar inte förstår värdet av att ta fram en robust, allsidig såg för byggjobb och med skenstyrning. Och jag skulle utan vidare anpassa denna styrning till Festools skenor, eller gärna en ännu bättre.

Är det inte så, att de flesta sågar är byggda av formpressad plåt och att man kan känna ett större eller mindre glapp. Dom har samma kvalitet som billiga bordssågar där klyvanhållet svajar hit och dit. Och konstruktören har inte haft en tanke på att sågan skall kunna ha styrning av skena. Bosch är dock ett exempel på ett misslyckat försök.

per

13. ACME

ACME

Medlem
    Tre önskningar på en gång..

14. ACME

ACME

Medlem
    "Och med en sådan klarar man även att såga mitt i"

Så är det nog inte!

nicke

15. snickarboden
    Medlem · Skåne · 4 736 inlägg

snickarboden

Medlem
    pernitta>Ursäkta men man använder och kan inte använda en sänksåg som en handcirkel.
    Bara en sån sak som att kapa en regel utan kaplåda är direkt omöjligt.
    Den dan nån lyckas med det vill jag se *S*

Festo TS55 och dess kollegor är inte sågar som man använder vid t ex stomresningar etc, lika lite som man använder formatsågar som byggsågar....

Vill man sen ha en skena så kör jag med Wofcrafts, den funkar även om det inte går att matcha mot Festo....

/Kent

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.