Byggahus.se
snickarboden skrev:
pernitta>Ursäkta men man använder och kan inte använda en sänksåg som en handcirkel.
Bara en sån sak som att kapa en regel utan kaplåda är direkt omöjligt.
Den dan nån lyckas med det vill jag se *S*

Festo TS55 och dess kollegor är inte sågar som man använder vid t ex stomresningar etc, lika lite som man använder formatsågar som byggsågar....

Vill man sen ha en skena så kör jag med Wofcrafts, den funkar även om det inte går att matcha mot Festo....

/Kent
Håller med dig i grund kent, men att det är "omöjligt" att kapa en regel är väl att ta i? Kniper det kan man ju lägga ut skenan, spänna med tvingar o kapa regeln, alternativt sätta djupet, trycka ner klingan och köra av regeln som med en vanlig handcirkel. Det sistnämnda har jag aldrig gjort men jag kan inte se varför det inte skulle fungera.

Med detta sagt vill jag propagera för en ts55a och en vanlig handcirkel.

ACME skrev:
"Och med en sådan klarar man även att såga mitt i"

Så är det nog inte!

nicke
Jo ACME, det går alldeles utmärkt, senast jag gjorde det var vid sågning av spår för golvvärme. Sågen vilar på skena, klingan ovanför materialet, sedan långsam sänkning mot och ner i trät. Lätt som en plätt!

per

Det känns som att risken för att klingan hugger är betydligt större än med en sänksåg? Sågar man spår för golvvärme gör det kanske inte så mycket, men om det ska vara synliga snitt vet jag inte om jag hade vågat mig på det.

snickarboden skrev:
pernitta>Ursäkta men man använder och kan inte använda en sänksåg som en handcirkel.
Bara en sån sak som att kapa en regel utan kaplåda är direkt omöjligt.
Den dan nån lyckas med det vill jag se *S*

Festo TS55 och dess kollegor är inte sågar som man använder vid t ex stomresningar etc, lika lite som man använder formatsågar som byggsågar....

Vill man sen ha en skena så kör jag med Wofcrafts, den funkar även om det inte går att matcha mot Festo....

/Kent
Men Kent, har jag påstått det? Läsaren kan få den uppfattningen.

Har Du gjort Dig någon låda än?

Saknar Du skena typ Festool så tillverka en själv. För Dig borde det inte vara några problem alls, jag har gjort flera, och dom fungerar till belåtenhet. Disponeras av min måg.

per

jon h

Ett lyckat resultat förutsätter att sågen vilar på skena, att den hålls fast stadigt och att sänkningen sker långsamt. Jag vet att det fungerar även i ruffluckan av mahogny, och det kommer också Du att finna om Du provar.

per

Äh, jag har en sänksåg, så jag behöver inte testa. ;)

Fast jag hänger inte med riktigt, hur kan sågen vila på skenan utan att klingan går i arbetsstycket? Man måste väl lyfta åtminstone ena änden av sågen från skenan i början?

Ja så gör man, man måste hålla i sågen hela tiden. Snurrar klingan och man släpper taget, försvinner sågen.

per

Okej. Det fungerar säkert, men jag är också ganska säker på att risken för hugg är större än med en sänksåg.

Jag har testat med min AP55, men sist det var aktuellt gick jag och bytte till TS55:an istället. Det är inget optimalt alternativ att starta mitt i en skiva med en handklinga och definitivt inget jag skulle göra på ett snitt som räknas.

Klyvkniven krånglar till det och du kan aldrig justera bakåt som på en sänksåg. Risken är också att man sänker ner sågen aningens snett i förhållande till skenan och därmed får en ful start. Ju tunnare material, desto mindre är naturligtvis den risken.

Det verkar som om Du inte riktigt förstår. Man lyfter exempelvis aldrig hela sågen från skenan. Det är endast motorn med klinga som höjs och sänks. Underredet måste givetvis ligga kloss mot skenan.

Klyvkniven är borttagen sedan länge, och klingskyddet kan jag låsa i uppfört läge. Och sågen används alltid på skena, direkt på materialet eller på en såglåda. Men det kunde Du ju inte veta!

per

Ett snabbt besök i verkstan, sågade, fotade, skrev och tryckte på "skicka svar". Spåret är gjort i plywood med en enkel handcirkelsåg på skena. Locket visar bara storleken.
per

• 8 nya bilder 081.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Känns väl sådär säkert att låsa klingskydd och motera bort klyvkniv om jag får tycka..
Då är det nog både bättre och säkrare med en riktig sänksåg ändå...

Vilken uppgift menar Du att klingskyddet har när sågen vilar på en skena? Och vilken uppgift har klyvkniven då det främst gäller sågning av skivmaterial? Klyvning av virke bör ske på annan sågtyp.

per

Redigerat:
I början kändes Ts55 nog lite konstig pga att den känns lite"ledlös"jämfört med en vanlig handklinga som är helt stum!
Och fortfarande så här tre år senare så känns den fortfarande lite vinglig utan styrskenan!
Det gjorde inget om det gick att låsa den i nedfällt läge med någon enkel knapp.
Om jag kör den med max djup så känns den lite trång för handen!

pernitta skrev:
Klyvning av virke bör ske på annan sågtyp.
Klyvning av virke fungerar utmärkt med en handklinga, om den inte har modifierats för att få en funktion som liknar en sänksågs...;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.