3 175 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Tryckt virke (NTR-A) direkt i mark?
10 år kanske, betong mot tryckimpregnerat trä är ingen bra idé!X xLnT skrev:
Det bästa är kärnek eller ene- stolpar direkt i mark.
Alternativet är att gjuta fast varmgalvade fäste så trästolpen inte har markkontakt.
Jag hade inte tänkt gjuta alls.L Leif i Skåne skrev:
Borra och sätta ner den och återfylla bara.
Blir det virke så blir det lerjord och sätter jag c-profil blir det 0-16.
Sugen på virke vilket är mindre än halva kostnaden.
Står det inte bara vatten i hålet längre stunder då?H Huzzbutt skrev:
Jag tänker inte stå och välja ut alla dom stolparna en och en, det beställs hem.
Samma vatten som i jorden, men har du singel och sten så har de chans att andas ut. Tar du stolp med olika mycket kärna så får du olika snabbt förfall. Det kanske inte gör nåt eftersom båda håller länge.X xLnT skrev:
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Svenska Träskyddsföreningens medlemmar ger 20 års garanti på A klassat impregnerat virke.
Viltstängsel med trästolpar slås ju ned direkt i marken, och nog står de kvar längre än 10 år.
Sen undrar jag varför det skulle vara en dålig idé att gjuta in tryckimpregnerade stängselstolpar?
Viltstängsel med trästolpar slås ju ned direkt i marken, och nog står de kvar längre än 10 år.
Sen undrar jag varför det skulle vara en dålig idé att gjuta in tryckimpregnerade stängselstolpar?
Känns som ett onödigt moment?Pjosk75 skrev:
Min erfarenhet är att fastgjutning av trästolpar oavsett träslag bryts ner av betong, vet inte varför men samma stolpe direkt i mark varar mycket längre.Pjosk75 skrev:
För ett antal år sedan sanerade jag taggtråd och stolpar i skogen samt kring åkermark vid ödehus, taggtråden gick att dra upp från marken med skogskranen och helt klart var det stolpar av EK som var i best skick trots 30-50 år i marken.
Vi staketerade våra hästhagar under de 3 första åren detta millenium. De flesta stolparna har en diam på 5 cm. Hörn- och grindstolpar är grövre. Vad jag kan komma på så har ingen enda stolpe ännu gett sig för att den ruttnat. Vanliga tryckta staketstolpar som varje hästbutik har. Bör vara NTR A.
Köp sådana istf fyrkants. De är färdigkapade och spetsade. Bara att slå/trycka ner.
Vi har blöt lerjord och att hålla på med grus och sand i gropar är fullständigt meningslöst vad gäller fukten, däremot om det behövs stadga mot sidolaster så kan bärlagermtrl hjälpa till. Lerjorden blir som vatten under vinterhalvåret.
I blöt lerjord ruttnar alla stolpar av uppe vid markytan. Den del av stolpen som är under markytan brukar vara helt intakt. (Jag har tagit upp enstaka stolpar nu och då som gått av när hästarna har varit i närkontakt med dem.) Har även rivit ett paddockstaket i trä. Ekstolpar 10x10 cm. Alla stolpar var halvt uppruttnade i markytan, men fina under och över. Påminde lite om bävergnagda stammar.
Köp sådana istf fyrkants. De är färdigkapade och spetsade. Bara att slå/trycka ner.
Vi har blöt lerjord och att hålla på med grus och sand i gropar är fullständigt meningslöst vad gäller fukten, däremot om det behövs stadga mot sidolaster så kan bärlagermtrl hjälpa till. Lerjorden blir som vatten under vinterhalvåret.
I blöt lerjord ruttnar alla stolpar av uppe vid markytan. Den del av stolpen som är under markytan brukar vara helt intakt. (Jag har tagit upp enstaka stolpar nu och då som gått av när hästarna har varit i närkontakt med dem.) Har även rivit ett paddockstaket i trä. Ekstolpar 10x10 cm. Alla stolpar var halvt uppruttnade i markytan, men fina under och över. Påminde lite om bävergnagda stammar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden