Tjenamoss,

Lite röta i bjälklaget till burspråk enl foton. Vattenpåslag från läckande terassdörr, etc. Bad min (polske) byggare att köpa otryckt 63*175 regel, klyva på mitt samt ställa i oljebad innan installation (snittytor mot mur). Han köpte virke enl foto - tryckt yta (antar jag), men ingenting synligt i tvärsnitten.

Frågor:
1) Vilken impregneringsklass har vi att göra med här? (Om någon)

2) Avhängigt 1), skulle detta kunna vara ok för inomhusbruk? (Grundregeln är ju att man håller sig ifrån tryckt virke inomhus).

Tack på förhand.

//Martin

• IMG_2118.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2122.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_2124.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_2119.jpeg
    Skapa konto
Är golvet av tryckt virke? Isåfall kan väl regeln oxå få vara av tryckimpregnerat.

F fribygg skrev:
Är golvet av tryckt virke? Isåfall kan väl regeln oxå få vara av tryckimpregnerat.
Otryckt plankgolv (inomhus); 22mm not / spont. Byggår 1937.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Det är osannolikt att den nya snabbvuxna biten får samma livslängd som den gamla haft oavsett om den nya är tryckt, doppad eller bara struken med nån grön färg.

Jag tror inte att du kommer att dö eller fara illa pga hantverkarens materialval, om du tror att jag har fel får du ju passa på att skaffa en bättre träbit innan golvet slås igen på nytt.

C
Jag skulle valt obehandlat virke av avsevärt bättre kvalitet.
Men krasst skall det ju inte bli blött inomhus, så #1 är ändå att åtgärda problemet med att det kommer in fukt i konstruktionen (redan fixat antar jag?)

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.