Den här tråden började som en off topic diskussion i projekttråden Ett piratskepp
https://www.byggahus.se/forum/threads/ett-piratskepp.376552/
/Moderatorhttps://www.byggahus.se/forum/threads/ett-piratskepp.376552/page-5#post-3728805

-------------------------

Vad jag har läst om dagens tryckta så ska det inte vara någon fara då det är tryckt med kopparsalter. Det kan fälla ut koppar, men det verkar som att kopparrör till vatten fäller ut mer än vad virket gör. Dessutom är inte koppar skadligt om det inte är i väldigt stora mängder
 
Redigerat av moderator:
Synd att det är gjort!
Tryckt virke innehåller gifter annars är det meningslöst. Nytt virke har en tendens att svettas ut impregneringsämnena och det får barnen på händerna och sedan i mun.
De allra flesta konstruktioner går utmärkt att utföra i otryckt virke och håller då 10 år. Tror inte att dina barn vill leka där om tio år.
Jag har byggt sandlådor och utetrappor i otryckt virke så jag vet det. Aldrig tryckt virke i min trädgård.
 
  • Gilla
carra
  • Laddar…
Det är nog ingen större fara.
Hur många som har barn har låtit dessa leka på altanen?
De allra flesta
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
De e säkert ingen fara jag tänkte bara att resten av båten verkar inte vara tryckimpregnerat och båtar är väll inte generellt byggda av sådant virke? Istället förlitar man sig på lack och underhåll.

Jag köpte tryckimpregnerat trä till räcke, dock valde jag att torka ut virket 1 år innan jag målade det ett par gånger och satte upp. Så skulle du bli nojig kan du säkert låta det svetta ut och sen lacka över det. Kommer såklart krävas lite extre underhåll.

Förövrigt, riktigt snyggt jobb!!
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Tryckt virke innehåller gifter annars är det meningslöst. Nytt virke har en tendens att svettas ut impregneringsämnena och det får barnen på händerna och sedan i mun.
Vad innehåller det för gifter? Det jag hittar är att de innehåller kopparsalter som inte är skadligt för människor, men däremot för vattenlevande mikroorganismer om koncentrationen är för hög. Dessutom så även om träet svettas ut vätska så stannar merparten av kopparen kvar i virket för annars skulle snart skyddet vara borta
 
När jag var liten byggde min pappa en sandlåda av gamla järnvägsslipers - fulla med kreosot. Men det var på det glada 70-talet när barn klarade allt utan att ens bli allergiska.... :sweat:
 
  • Gilla
perra i skogen och 2 till
  • Laddar…
Jo, det var bättre "virke" i ungarna förr...;)
 
  • Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
Båtfärger är väl de giftigaste färgerna som finns? Då tar jag hellre tryckimpregnerat.
 
useless useless skrev:
Båtfärger är väl de giftigaste färgerna som finns? Då tar jag hellre tryckimpregnerat.
Fast de e väll skillnad på båtfärg som används på skrovet och "båtlack" com används på däck där folk går barfota många gånger?
 
H hjulia skrev:
Vad innehåller det för gifter? Det jag hittar är att de innehåller kopparsalter som inte är skadligt för människor, men däremot för vattenlevande mikroorganismer om koncentrationen är för hög. Dessutom så även om träet svettas ut vätska så stannar merparten av kopparen kvar i virket för annars skulle snart skyddet vara borta
Olika tillverkare använder olika kamikalier men allt gäller under nya reglementet som kom 2002. Jag startade en tråd om detta för par år sen som kanske kan vara av intresse. Nu tycker jag vi lämnar detta, min tanke var mest som en "tänk på", sen är det upp till var och en att avgöra vilka "risker" man vill ta.
 
  • Gilla
hjulia
  • Laddar…
Frågan är verkligen varför man tar den risken att det kan finnas en risk? Det är ju fullkomligt onödigt att använda tryckt virke här.
Förr i tiden körde vi även bil utan säkerhetsbälte och våra barn låg löst i baksätet. Visst, det var bättre virke i barnen då som någon klok människa sa här.
 
Som sagt var är ju i princip varenda redskap på publika lekplatser gjorda i tryckt virke.
 
useless useless skrev:
Som sagt var är ju i princip varenda redskap på publika lekplatser gjorda i tryckt virke.
Är det verkligen så? Tycker jag sällan ser grönt trä på offentliga lekplatser? Oftast är det målat, lackat eller waxat? Men även om de använder tryckt virke på lekplatser så är det väll troligt att de har högre krav och bättre insikt i exakt vilka kemikalier man använt.

Vi är rejält off topic, var inte meningen att kapa tråden så jag föreslår att man skapar ny tråd om man vill prata vidare om tryckimpregnering.
 
  • Gilla
Matte.H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.