Hej,

Vad jag förstår så har tryckimpregnerat virke varit ganska giftigt, sågar man i det så ska man använda bland annat andningsskydd. Vad jag förstår så gäller detta fortfarande trotts att man taget bort de värsta gifterna?

Samtidigt ser jag folk som sätter ihop matbord(utomhus) och liknande i tryckimpregnerat virke?

Så hur giftigt är det egentligen? finns det några risker med att ha det som utomhusräcke för en entrétrappa? Tanken är att måla det vilket sluter in träet så riskerna blir troligen än mindre.

Alternativet är annars att köra ren trä och välja en bättre färg som man ser till att underhålla regelbundet.

Man äter inte träet. Kan ej se någon fara med tryckimpregnerat trä under normal användning.
Att använda skyddsmask vid sågning, det var en nyhet. Har nog aldrig sett någon som använder det när plankor sågas.
Det lär finnas större faror i ens närområde än tryckimpregnerat trä.

E etompau skrev:
Man äter inte träet. Kan ej se någon fara med tryckimpregnerat trä under normal användning.
Att använda skyddsmask vid sågning, det var en nyhet. Har nog aldrig sett någon som använder det när plankor sågas.
Det lär finnas större faror i ens närområde än tryckimpregnerat trä.
Ganska underförstått att man inte äter träet. :)

Impregnering görs med en blandning av kemikalier, vilka ämnen som används varierar med tillverkaren och man ska absolut se upp med äldre impregnerat då de innehåller klart mer hälsovådliga ämnen.

Denna artikeln ser ut att vara heltäckande : https://www.kemi.se/global/faktablad/faktablad-om-impregnerat-virke.pdf

Där kan man läsa :

Man bör även undvika att andas in slipdamm som kan uppkomma vid bearbetning av virket.
Så mitt minne var inte helt kasst :)

Det finns uppenbarligen anledningar till varför man inte rekommenderar impregnerat trä till ex sandlådan, planteringslådan m,m.

Att göra ett matbord av impregnerat trä låter därmed helt galet.

Det var förr man hade "giftiga" kemikalier så det behöver du inte fundera över och det mesta vi använder är AB-klass, dvs ej jord eller vatten.
Har ett staket gjort i tryckt virke, grundat och målat (sprutade) på alla sidor med alkydoljefärg. Gjort tidigt 90-tal, ingen röta men dags att måla om. Fick vänta ca 6 månader med målning så virket var tillräckligt torrt.
Bara att köra på som med vanligt virke.

Du bygger utomhusmöbler i tryckt virke, t.ex. bänkbord se rastplatser och jag har gjort ett till fritidshuset i 45*145 tryckta reglar.

Förstår vad ni säger men varför avråder man då från att bygga sandlåda eller planteringsbox med tryckimpregnerat trä? Det känns ju som att man inte är helt säker?

>"Man bör även undvika att andas in slipdamm som kan uppkomma vid bearbetning av virket."

Slipdamm är ohälsosamt oavsett tryckt eller ej. Däremot vid sågning blir partiklarna (till allra största delen) för stora för att komma ner i lungorna.

S snowjim skrev:
Förstår vad ni säger men varför avråder man då från att bygga sandlåda eller planteringsbox med tryckimpregnerat trä? Det känns ju som att man inte är helt säker?
Försiktighetsprincipen. Eftersom man inte vet vilken form av behandling virket har så är det bättre att låta bli. Sandlådor som säljs färdiga är ofta tryckimpregnerade, detsamma när det gäller planteringsboxar. När det gäller plantering så kan ju de växter du placerar i dessa vara känsliga för kopparsalter också...

Det är väl helt enkelt försiktighetsprincipen som säger oss att man inte skall använda tryckimpregnerat virke när det inte är nödvändigt.

PDF:en som länkades till tidigare handlar ju huvudsakligen om äldre kreosotbehandlat virke. Idag tillverkas och säljs det ju massor av saker tillverkade av tryckimpregnerat virke. T.ex. lekredskap som klätterställningar och sandlådor, utemöbler mm. Det tycker jag tyder på att det inte finns några belägg för att det skulle vara skadligt för människor, ivarjefall inte vid normal hantering och användning. I annat fall så hade det nog funnits fler begränsingar eller förbud.

Men generellt så gäller väl att inte använda sig av virke med högre klassning än vad som är nödvändigt för ändamålet. Återigen försiktighetsprincipen, att inte belasta miljön mer än nödvändigt. Sedan så kan man ju fundera på hur miljöbelastningen ser ut om man skulle jämföa en omålad tryckt bräda med en målad otryckt bräda om man tar med den totala miljöbelastningen från färg, penseltvätt osv.

http://www.traskydd.com/1.0.2.0/115/1/
https://www.radron.se/artiklar/virke-med-daligt-rykte/

EDIT: Lite upprepning av föregående inlägg som jag inte såg förrän jag postade.

M mlkjhr skrev:
>"Slipdamm är ohälsosamt oavsett tryckt eller ej. Däremot vid sågning blir partiklarna (till allra största delen) för stora för att komma ner i lungorna.
Vad jag förstår så handlar det om att det inte ska komma in i blodomloppet och utan att vara en läkare så antar jag att det kan ske även om de endast sätter sig i näsan.

Men ja, vissa andra träslag kan vara farliga med ex lövvedd som är cancerframkallande.

Egentligen finns det ingen anledning att inte använda skydd om man inte är 100%, sen är det såklart upp till var och en var man drar gränserna.

Jag får uppfattningen att det råder en viss osäkerhet och det är kanske inte så konstigt med tanke på att de "nya" tryckimpregnerade träet kom 2002. Att veta hur det påverkar människan tar troligen längre tid än så. Dessutom använder olika tillverkare olika kemikalier vilket gör det svårt att generalisera något.

Hur fungerar matbord som säljs i handeln? Visst måste de vara klassade för matförtäring/livsmedel? Klarar ett impregnerat bord av de kraven? Eller antar man bara att det inte har någon påverkan?

I detta fallet rör det sig om 4 brädor som dessutom ska målas vilket gör att impregnerat trä inte är lika nödvändigt.

Lägger ni upp maten direkt på matbordet?
De flesta matbord har väl någon ytbehandling i form av lack, vax, bets el.dylikt.

Det finns en drös med instanser och myndigheter, både nationella och via EU som granskar kemikalier i samhället. Tycker din argumentation inte håller. Går du runt och oroar dig för vad impregnerat trä kan åstadkomma om flera decennier?

E etompau skrev:
Lägger ni upp maten direkt på matbordet?
De flesta matbord har väl någon ytbehandling i form av lack, vax, bets el.dylikt.
Ja? Om man gör en macka/bulle så är det väl inte helt ovanligt att man hoppar över talrik? Vad gör du om du tappar gurka eller liknande på ett bord?

Det är kanske lite långsökt men man kommer oftast i direkt hudkontakt med ett matbord och det är samtidigt inte ovanligt att man äter man händerna på ett eller annat vis.

Vad jag förstår så finns det livsmedelsklassad olja, wax och lack.

Men visst, det är mycket möjligt att det inte finns någon livsmedelskrav på matbord men då kanske det ska vara tydligt att livsmedel inte bör komma i kontakt med bordet(om det nu finns en risk).

E etompau skrev:
Det finns en drös med instanser och myndigheter, både nationella och via EU som granskar kemikalier i samhället. Tycker din argumentation inte håller. Går du runt och oroar dig för vad impregnerat trä kan åstadkomma om flera decennier?
Jag är inte insatt i det där, hade jag varit det hade jag troligen inte ställt frågan här. Men det finns bevisligen olika typer av material och kemikalier som man använt genom åren som senare visas sig vara dåliga för hälsan på ett eller annat vis. När man då särskilt pekar ut att impregnerat virke bör man inte använda för ex sandlådor och pallkrage så börjar man såklart undra.

Vet inte om jag kan påstå att jag lagt fram några direkta argument i tråden för att tryckimpregnerat trä skulle vara farligt/ofarligt. Jag söker snarare tillförlitlig information och jag förstår att det ibland handlar mer om var man själv drar gränserna.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.