Vi har enskilt vatten som vi delar med två andra fastigheter. Idag är anläggningen helt baserat på självtrycket. Vi, som bor högst upp av de tre har problem med att blandarventiler inte fungerar pga lågt tryck. Duschen är inte så kul heller och vi har svårt att få upp tillräckligt tryck i värmesystemet.

Vi har tidigare diskuterat att lösa detta gemensamt, men nu vill de övriga två att vi gör det i vårt hus med tanke på den ökade risken för läckage om vi ökar trycket i hela ledningen. Samtidigt är de rädda för vad som händer om vi installerar en hydrofor hos oss och tömmer hela ledningen på vatten.

Senaste förslaget är att vi installerar något slags tryckstegring som är "frikopplad" från den inkommande ledningen. Vi skulle ha en tank på några hundra liter i källaren som fylls med självtrycket. Från den ökar vi sedan trycket med en pump. (med eller utan trycktank?)

Är det en rimlig lösning?
Vad kallas en sådan här anläggning?
Finns det färdiga produkter?
Erfarenheter?

Risken för läckage är liten om anläggningen är gjord med "riktiga" VVS-produkter. De ska tåla de tryck som förekommer i kommunala ledningnät. Det kan vara 6 bar eller mer. Vet inte helt säkert. 6 bar är dock inget ovanligt.
Du kan bygga en tryckstegringsanläggning själv. Det du behöver är en pump eller tryckstegringspump. Vet inte exakt skillnaden på en "vanlig" pump och en tryckstegringspump, men har för mig att den sista tål att gå med tryck på inkommade sugledning.
För att inte påverka de övriga förbrukarna kan du använda en 150 l hydrofortank som du sätter en rejäl vakumventil i toppen på. Då kan det aldrig uppstå ett sug i inkommande ledning. Efter din pump så sätter du en hydrofortank och rtyckströmbrytare som vanligt. Tänk på att ha en backventil mellan din "bufferttank och pumpen annars kommer vattnet i din hydrofor att tryckas tillbaka till bufferttanken genom pumpen.
Kolla med en pumpfirma t ex Pumphuset om de kan hjälpa dig med en lösning. De säljer också renoverade pumpar till bra priser. Jag har själv en tryckstegringsanlägging som jag byggt på detta vis. Funkar finfint.

"Funkar finfint" - det låter bra. Tack för svaret!

Men jag förstår inte riktigt. När pumpen har tryckt in vattnet från den första tanken in till den andra bildas ju vakuum i den första. För att inte det vakuumet skall fyllas med vatten som sugs in från ledningen sitter det en vakuumventil som släpper in luft för att minska undertrycket. Men när väl den första tanken är fylld med luft kommer det väl inte in mer vatten alls? Vart tar luften vägen?

Ah, just det det. Glömde en sak. Det sitter en avluftare monterad på sidan av tanken i höjd med nivån där jag vill ha vattenytan. Avluftaren är monterad i den fläns där man normalt monterar toppen på nivåröret. Ut från flänsen sitter en 90-graders böj, en bit kopparrör och i toppen på detta en avluftare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.