Det här är en av YouTube inspirerad verktygsvagn. Den är fortfarande under utveckling men jag är faktiskt väldigt nöjd med den hittills. Kom gärna med idéer och förslag på hur jag kan fortsätta utveckla den här vagnen.
Tjusig vagn. Jag skulle nog gärna fixa ett bättre sätt att förvara hyvlana, eller i alla fall den största. Den där kommer du dra smalbenet i förr eller senare som det är nu 🙂
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 398 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 398 inlägg
Snyggt! 👍
Eftersom du bad om tips så får du två.
Större hjul med två fasta i ena änden och två länkhjul i andra gör en vagn stabilare och mer lättstyrd, det är så dom flesta köpes är gjorda. Givetvis är det en kompromiss med fasta hjul men större=bättre.
Jag tycker hammarna tar omotiverat mycket plats så där utan dom kan hänga på varandra om man kan dra ut dom uppåt. Nått att tänka på när du får platsbrist.
Eftersom du bad om tips så får du två.
Större hjul med två fasta i ena änden och två länkhjul i andra gör en vagn stabilare och mer lättstyrd, det är så dom flesta köpes är gjorda. Givetvis är det en kompromiss med fasta hjul men större=bättre.
Jag tycker hammarna tar omotiverat mycket plats så där utan dom kan hänga på varandra om man kan dra ut dom uppåt. Nått att tänka på när du får platsbrist.
Redigerat:
Renoverare
· Uppsala
· 2 169 inlägg
Funderar också på hur föränderlig den är. Hade funderat på någon form av tavlor eller hålplattor på sidorna, tyvärr skulle det dra ner utseendet på en snygg vagn.
Produkter som diskuteras: "hålplattor"
Hålplattor
Metallplattor med hål är flexibla infästningskomponenter som används i en rad olika konstruktioner och projekt. Dessa plattor kan bidra till att förstärka förbindelser, fördela laster jämnt, och ge en säker förankring eller fästpunkt
Läs mer
Du har en bra expansionsarea. När jag jobbar behöver jag lägga ifrån mig en hög med verktyg som används mest hela tiden och blir jobbigt att hänga upp mellan varven. Dessutom behöver man ett utrymme för några skruv och liknande under arbetet. Lägg till ett par tomma hyllor så har du en idealisk hjälpreda.Brännis skrev:
Bli inte som jag... jag samlade verktyg i 45 år innan jag började ifrågasätta vad jag skulle ha alltsammans till.
Nu har två knökafulla SUV-ar gått till Ukraina, och en till är på gång... ändå har jag för mycket kvar...
Tips: samla alla borr, skruvmejslar, stämjärn, tänger etc. på ett ställe och sortera bort alla dubletter – behåll bara de allra bästa som ligger bra i handen. Samma med elverktyg och mätdon... svårast är alla skruv. När man behöver några har man ändå aldrig någon som passar – och måste ändå till en butik...
Och jag upptäckte att jag alltid föredrog de lättaste viktmässigt – alla kategorier – en klar överraskning,.. utom hammare förstås...
Jag stirrar nu på min gamla bandsåg från 1983, nyrenoverad. Jag har bara använt den en gång vart femte år... de senaste tjugo åren...
Nu har två knökafulla SUV-ar gått till Ukraina, och en till är på gång... ändå har jag för mycket kvar...
Tips: samla alla borr, skruvmejslar, stämjärn, tänger etc. på ett ställe och sortera bort alla dubletter – behåll bara de allra bästa som ligger bra i handen. Samma med elverktyg och mätdon... svårast är alla skruv. När man behöver några har man ändå aldrig någon som passar – och måste ändå till en butik...
Och jag upptäckte att jag alltid föredrog de lättaste viktmässigt – alla kategorier – en klar överraskning,.. utom hammare förstås...
Jag stirrar nu på min gamla bandsåg från 1983, nyrenoverad. Jag har bara använt den en gång vart femte år... de senaste tjugo åren...
Fast många saker vill jag ha både i stan och på landet. Andra även i bilen. Och vissa även i någon gäststuga, i bastun och i vedboden. Det jag försöker säga är att jag behöver många dubbletter av vissa saker.S star_daddy skrev:
Om du måste ha verktyg i bilen också är det svårt att råda. Mitt tips är: skaffa ett antal olika verktygslådor (olika för att du ska känna igen dem och veta vad som finns i dem) helst mjuka (och tysta). Helst stapelbara. Då behöver du egentligen bara en uppsättning verktyg för de är lätta att flytta (även flytta bort när hustrun undrar). Smådelar som borr, bits och skruv förvaras i fackinredda plastlådor med dubbla rejäla snäpplås. Elverktyg levereras oftast i plastportföljer. Om du köpt dem utan, skaffa noname sådana (du blir galen på sladdarna annars, och tillbehören kommer inte bort.) Mätdon är litet ömtåliga och bör inte blandas med övriga verktyg. Samma gäller förlängningssladdar och arbetslampor. Nu finns vrålstarka jämfört med förr, släng de gamla och byt. Jag har tre bostäder som behöver mycket omsorg, och det funkar inte att planera och ta med bara sånt du tror behövs, för du måste alltid ha med nästan allt, annars blir det ett brutalt avbrott.Alfredo skrev:
Produkter som diskuteras: "arbetslampor"
Arbetsbelysning LED 800 laddbar Ansmann
Utmärkt för arbeten inom- och utomhus
555 kr inkl moms
Läs mer
Alla är vi olika men för mig vore det otänkbart att hålla på att flytta handverktyg som skruvmejslar, tänger och så vidare mellan stan och landet. Tycker man det passar så varför inte men mig passar det absolut inte.S star_daddy skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Jag tycker också det ser riskabelt ut med en så hög och smal verktygsvagn. Det blir katastrof den dagen den välter.
Jag vet inte hur andra gör men träbearbetning brukar jag göra på en och samma plats så de verktygen behöver inte åka omkring. Annat är det med bilmekarverktyg som (helst) bör vara där man skruvar på bilen.
Jag vet inte hur andra gör men träbearbetning brukar jag göra på en och samma plats så de verktygen behöver inte åka omkring. Annat är det med bilmekarverktyg som (helst) bör vara där man skruvar på bilen.
Vad ska du ha vagnen till?
Eller mer utvecklat, när har du behov av att rulla runt verktygen och vilka har du behov av att kunna rulla runt? Och vart ska dom rullas? Det bestämmer väl lite hur/om den ska utvecklas.
Som den ser ut nu hade jag fått fnatt på att plocka verktyg i vadhöjd. Ska det snickras stationärt på ett ställe känns förvaring på väggen framför snickarbänken eller i lådor i lagom plockhöjd i närheten mer optimalt.
Men får man in många stora saker som inte platsar på hyvelbänken eller i närheten kan det kanske vara bra att kunna ta verktygen till projekten på ett enkelt sätt.
Eller mer utvecklat, när har du behov av att rulla runt verktygen och vilka har du behov av att kunna rulla runt? Och vart ska dom rullas? Det bestämmer väl lite hur/om den ska utvecklas.
Som den ser ut nu hade jag fått fnatt på att plocka verktyg i vadhöjd. Ska det snickras stationärt på ett ställe känns förvaring på väggen framför snickarbänken eller i lådor i lagom plockhöjd i närheten mer optimalt.
Men får man in många stora saker som inte platsar på hyvelbänken eller i närheten kan det kanske vara bra att kunna ta verktygen till projekten på ett enkelt sätt.