Kan det inte vara så att inlopp och utlopp i pannan sitter för nära så att vattnet bara går en kort väg i pannan och inte "byter ut" vattnet vid termometer och termostat. (förlåt Matss att jag bara häver ur mig massa ideer, men jag vill bara hjälpa till :) )

Mätarna visar alltså lika till en början? Det utesluter i så fall mätarfel.

Har du 100 grader i pannan men bara 80 på laddomaten tyder det på att vattnet har slutat att cirkulera, eller hur?

Jag har sett fenomenet några gånger, det går bra att elda ett bra tag och tempen ligger på 80-90 grader och helt plötsligt stiger tempen och pannan kokar/slår av. I de fallen har den okunnige rörkrökaren dragit övre rör i en böj uppåt som kan samla ångbubblor. När en ångbubbla sätter sig där stannar cirkulationen tvärt.

Har du anslutit pannan i rätt muffar? Jag vet inte hur den där ser ut men en gång drog jag ett rör från en muff (för givare) i toppen av pannan och anslöt till laddslingan så att pannan luftades ur bättre.

Om det inte samlas ånga i rören så är det i tank eller panna om du inte gjort nåt annat konstigt :) Hur går röret in i tanken? Det går väl inte över tankens nivå nån gång???

Hocke skrev:
Kan det inte vara så att inlopp och utlopp i pannan sitter för nära så att vattnet bara går en kort väg i pannan och inte "byter ut" vattnet vid termometer och termostat. (förlåt Matss att jag bara häver ur mig massa ideer, men jag vill bara hjälpa till :) )
Inte behöver du be om ursäkt för det!

I så fall är pannan felkonstruerad eller så har han anslutit i fel muffar, nåt fel är det ju!

Matss skrev:
I de fallen har den okunnige rörkrökaren dragit övre rör i en böj uppåt som kan samla ångbubblor. När en ångbubbla sätter sig där stannar cirkulationen tvärt.
Har du anslutit pannan i rätt muffar?
Kan hända att det är atmos svetsare som har gjort bort sig? Så här ser utgående 1.5 tums muffen ut...snett neråt. Därför har jag ganska bra lutning framåt på pannan (vattenpasset på föregående bild)...
Tror jag ska prova att sätta ett 3/4 tum luftrör istället för dragreulatorn
Eller ännu bättre, lyfta på locket på pannan och söka efter mätargivaren å lägga ett luftrör där.

När jag tänker efter verkar det ganska uppenbart vad som händer här...
Pannan är 80 grader utom en bubbla högst upp i pannan som inte kan tappas ur.

dsc00902.jpg

Ja det är nog ide´ att komplettera med ett rör till som går till toppen eller framsida av pannan. Hur långt är röret som lutar fel? Går det långt in i pannan?

Sen kanske det inte är bra att pannan inte står i lod heller!?

Det är det röret som syns här på bilden ovan. ca 10-15cm kanske. Tror det bara är svetsat på utsidan plåten, dvs går inte in i pannan. ovanpå 1.5 tumsröret är uttaget för "dragbegränsaren" 3/4"
Det är ju för att detta röret har lutning neråt som jag fixade lutning framåt på pannan...
Man kan ju gissa att pann-termperaturmätaren och fläkt termostaten simmar i 100 graders ånga fastän pannvattnet är 80 grader, därför kommer det ut 80 grader ur pannan också, men ändå fläktstopp.

Skull kunna vara så, men troligare är att hela pannan håller närmare 100 grader och vattnet står still i rören.

Jag tror att röret går längre in än så, genom isoleringen och ända in till pannkroppen.

Om det är anslutningen till dragbegränsaren så ska du inte koppla på dig där utan ovanpå pannkroppen. Finns det inga fler utvändiga anslutningar?

Matss skrev:
Skull kunna vara så, men troligare är att hela pannan håller närmare 100 grader och vattnet står still i rören.

Jag tror att röret går längre in än så, genom isoleringen och ända in till pannkroppen.

Om det är anslutningen till dragbegränsaren så ska du inte koppla på dig där utan ovanpå pannkroppen. Finns det inga fler utvändiga anslutningar?
Pannan tycks inte vara isolerad mycket på baksidan , så det där röret går inte genom någon isolering.
Vattnet står inte still i rören, för när jag stryper ventilen till tanken så hörs det precis på laddomatpumpen att den börjar varva mera, samt att det bildas lite tryck över pannan. Så vatten flödar alltså genom pannan, men ånga/luft slipper inte ut från högsta punkt i pannan... tror jag.
Det finns et halvtums hål uppe på andra sidan bakom, jag har provat ha ett luftrör där utan att få ut något.

Är det så borde ju en anslutning i toppen hjälpa!

Samtidigt undrar man om inte många fler borde ha samma problem i så fall? Vad säger tillverkaren?

Tror inte alla atmos har det här röret lutande neråt, kanske bara min.
Kanske någon annan atmos ägare kan ta en bild och lägga upp här?

Det jag menar är att om röret slutar där du säger borde det inte göra så stor skillnad och då borde cirkulationsproblemen finnas hos fler.

Så här ser åtminstone nedre anslutningen ut, tog ingen bild av den övre men man kan gissa att den är ganska lika.
Dvs. ett hål i yttre plåten med en muff fastsvetsad.

dsc00885.jpg

_ap_
vad ligger rökgaserna på?
när du kör som hårdast och det börjar sjuda koka?

_ap_ skrev:
vad ligger rökgaserna på?
160-210 grader ungefär
190-200 för det mesta

_ap_
inte nått onormalt där inte, visst har den där panna runda tuber?
Tänkte bara om du eldar ruskigt hårt och pannas konstruktion helt enkelt inte hinner göra sig av med all värme..
Min gamla arimax små kokade i princip alltid i bakkant, vattnet tar ju lättaste vägen och just i bakant och hörnen kan det inte ha varit något flöde.
Är du lite händig kan du ju bränna fast en muff där givarna sitter, det verkar ju vara det varmaste stället och
ta ut laddvattnet därifrån.
Fast det känns oxå fel för som det är nu sitter ju laddanslutningarna i pannas konvektionsdel och det är ju där värmen från rökgaserna ska överföras till vattnet..
Kanske enklast att först ställa panna i våg och sen luta den riktigt mycke bakåt och se vad som händer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.