Hej!

Jag ska bygga en lång blomlåda enligt bilden. Den ska inte stå så nära husfasaden som på bilden utan det är mer en bild för tanken och inspiration. Det som jag inte kan komma på är hur jag ska lösa det mellan jord/mark och första tryckimpregnerade plankan.

På insidan av hela blomlådan tänkte jag fästa en dammduk som skyddar virket mot jorden, men hur löser jag det nere mot marken. Jag tänker att jag inte kan ha första plankan svävandes då jorden då kan trilla ut under plankan. Men jag vill inte ha den liggandes mot jorden för då blir den dålig efter ett tag.

Så jag antar att den behöver vara svävandes men hur stoppar jag jorden från att åka ut under plankan?

Baksidan av blomlådan behöver inte ha en snygg lösning då den inte kommer synas och kommer stå närmare husfasaden.

• Lång blomlåda framför tegelvägg med klätterväxter och blommor, belyst med små lampor ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har byggt en blomlåda fast på ben och med lite glipor mellan liggande brädor. Insidan har jag klätt med byggplast med några hål i botten. Det kan du också göra så kan första brädan vara svävande.
Ta inte fult tryckimpregenrat.
Kolla med brädgård om de har rester av lärk eller ek för första brädan.

Hej

Hur långt tidsperspektiv tänker du att lådan behöver hålla?

Min erfarenhet är att vanliga pallkragar håller upp mot 10 år. Så impregnerad trall borde hålla betydligt längre. Men för att skydda det som är längst så används en impregnerad NTR A regel längst ned, de ska hålla minst 25 år i kontakt med mark.

T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har byggt en blomlåda fast på ben och med lite glipor mellan liggande brädor. Insidan har jag klätt med byggplast med några hål i botten. Det kan du också göra så kan första brädan vara svävande.
Ta inte fult tryckimpregenrat.
Kolla med brädgård om de har rester av lärk eller ek för första brädan.
Smart att köra byggplasten hela vägen ner och ner på marken, då kommer den hålla fast jorden nedanför sista brädan.

Vad hade du kört för träslag på resten av brädorna? Jag kan tycka att fint tryckimpregnerat är ganska fint.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Hur långt tidsperspektiv tänker du att lådan behöver hålla?

Min erfarenhet är att vanliga pallkragar håller upp mot 10 år. Så impregnerad trall borde hålla betydligt längre. Men för att skydda det som är längst så används en impregnerad NTR A regel längst ned, de ska hålla minst 25 år i kontakt med mark.
Svårt att veta hur länge vi kommer vilja ha den stående där, men om den håller mer än 10 tror jag vi är nöjda. Ska definitivt i så fall kolla på impregnerad NTR A.

Tack för hjälpen :)

PhilipHogsten PhilipHogsten skrev:
Smart att köra byggplasten hela vägen ner och ner på marken, då kommer den hålla fast jorden nedanför sista brädan.

Vad hade du kört för träslag på resten av brädorna? Jag kan tycka att fint tryckimpregnerat är ganska fint.
Smaken är ju delat men jag tycker alltid att tryckimpregnerat ser deprimerande barackliknande ut. Jag tänker då på alla fula klumpiga farstukvistar och altanräcken.
Lärk och ek är fina tåliga träslag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.