6 676 läst ·
7 svar
7k läst
7 svar
Tryckimpregnerat (eller vad?) i källare
Hej!
Har en fråga som jag nästan har svar på själv, men vill ändå säkra upp.
Behöver en kombinerad bänk/trall i tvättstugan, som ska tjäna som både arbetsbänk för tvättvikning, samt som extra golv för tvättmaskin och torktumlare. Maskinerna behöver någonting att stå på, då betongplattan sluttar mot golvbrunnen, och tvättmaskinen bestämmer sig därför att köra en tango tvärs över golvet tills den sliter ut från-vatten-slangen och strömsladden. Att justera tassarna har inte fungerat då de inte går att skruva ut tillräckligt långt för att kompensera helt.
Jag tänker mig därför en bänk med ett golv under, och tänkte då direkt på tryckimpregnerat i en trallkonstruktion. Ska vara ca 2m bred 1,20 djup och 1,20 hög. Ska då givetvis stå på någon form av justerbar fot, så virket kommer aldrig vara i kontakt med betonggolvet.
MEN. Har googlat och läst att tryckimpregnerat kan avge en taskig doft inomhus. Dock är dessa trådar (på flera olika forum och sidor) flera år gamla. Jag misstänker dock att detta fortfarande kan stämma...
Kan någon råda i vad man kan använda? Om inte tryckimpregnerat funkar, vad ska jag använda då?
Har en fråga som jag nästan har svar på själv, men vill ändå säkra upp.
Behöver en kombinerad bänk/trall i tvättstugan, som ska tjäna som både arbetsbänk för tvättvikning, samt som extra golv för tvättmaskin och torktumlare. Maskinerna behöver någonting att stå på, då betongplattan sluttar mot golvbrunnen, och tvättmaskinen bestämmer sig därför att köra en tango tvärs över golvet tills den sliter ut från-vatten-slangen och strömsladden. Att justera tassarna har inte fungerat då de inte går att skruva ut tillräckligt långt för att kompensera helt.
Jag tänker mig därför en bänk med ett golv under, och tänkte då direkt på tryckimpregnerat i en trallkonstruktion. Ska vara ca 2m bred 1,20 djup och 1,20 hög. Ska då givetvis stå på någon form av justerbar fot, så virket kommer aldrig vara i kontakt med betonggolvet.
MEN. Har googlat och läst att tryckimpregnerat kan avge en taskig doft inomhus. Dock är dessa trådar (på flera olika forum och sidor) flera år gamla. Jag misstänker dock att detta fortfarande kan stämma...
Kan någon råda i vad man kan använda? Om inte tryckimpregnerat funkar, vad ska jag använda då?
Medlem
· Blekinge
· 12 306 inlägg
Det är helt onödigt med tryckt virke. Bygg din möbel i stabila 2x3 tums reglar med ett vertikalt ben i varje hörn. Det håller i 50 år. Är du rädd för vattenplaning på golvet kan du lägga en liten masonitbit under varje fot som du lätt kan byta efter 5 år om det behövs.
Tryckt virke är otrevligt och används ofta helt i onödan. Sedan måste du ta allt spill till återvinningsstationen.
Tryckt virke är otrevligt och används ofta helt i onödan. Sedan måste du ta allt spill till återvinningsstationen.
För att plana ut så maskinerna kan stå handlar det om ca 5cm, på maskinens högersida. Vänstersidan max 1cm. Kanske en bra idé att gjuta, dock har jag aldrig gjutit förut. Att göra en form såg väl ok ut, men den blir otroligt litenStefan N skrev:
Tanken har slagit mig, men då det är en tvättstuga med mycket fuktig tvätt, tumlare etc så har jag helt uteslutit det. Men det kanske inte är så farligt..?Thomas_Blekinge skrev:Det är helt onödigt med tryckt virke. Bygg din möbel i stabila 2x3 tums reglar med ett vertikalt ben i varje hörn. Det håller i 50 år. Är du rädd för vattenplaning på golvet kan du lägga en liten masonitbit under varje fot som du lätt kan byta efter 5 år om det behövs.
Jag skulle aldrig göra något av tryckimpregnerat virke inomhus. Det utsöndrar/lakas ut impregneringskemikalier som inte är så hälsosamma och som riskerar att missfärga golv etc. Dessutom så luktar det inget vidare.
Vi har en tvättstuga i källaren där det fanns en bänk som använts för tvätt och vattenblask och i duschen i källaren ligger både en trall och står en platsbyggd bänk och allt detta ser/såg ut som om de var original sedan huset byggdes 1957. Allt trä är obehandlat.
Säljaren var uppvuxen i huset och kunde inte komma ihåg att det var bytt sedan hans pappa hade byggt det när de flyttade in när huset var nytt.
Så länge träet får torka ut emellanåt så kommer det inte att ruttna eller mögla så du kan nog lugnt bygga i "vanligt" trä. Det kan ju vara bra att olja det innan det läggs på plats permanent för visst ytterligare skydd om du är osäker.
Om trallen kommer att stå i vatten så är det lite skillnad men du tänker ju har ben så det är väl ett icke-problem.
Vi har en tvättstuga i källaren där det fanns en bänk som använts för tvätt och vattenblask och i duschen i källaren ligger både en trall och står en platsbyggd bänk och allt detta ser/såg ut som om de var original sedan huset byggdes 1957. Allt trä är obehandlat.
Säljaren var uppvuxen i huset och kunde inte komma ihåg att det var bytt sedan hans pappa hade byggt det när de flyttade in när huset var nytt.
Så länge träet får torka ut emellanåt så kommer det inte att ruttna eller mögla så du kan nog lugnt bygga i "vanligt" trä. Det kan ju vara bra att olja det innan det läggs på plats permanent för visst ytterligare skydd om du är osäker.
Om trallen kommer att stå i vatten så är det lite skillnad men du tänker ju har ben så det är väl ett icke-problem.
Medlem
· Västra Götaland
· 132 inlägg
Inser att det gått ett tag så problemet är kanske redan löst, men annars borde väl ett tvättmaskinsstativ vara löningen på problemet?
http://www.elgiganten.se/product/vitvaror/tillbehor-ovriga-vitvaror/O352135/tvattmaskinsstativ
http://www.elgiganten.se/product/vitvaror/tillbehor-ovriga-vitvaror/O352135/tvattmaskinsstativ
http://www.traskydd.com/1.0.2.0/110/download_302.php
Ur texten:
"...Dagens NTR-klassade impregneringsmedel orsakar inte osanitära dofter om
NTR-trät byggs in i grunder...
...Vi anser att det är positivt med NTR-klassat trä i krypgrunder..."
Svenska Träskyddsinstitutet 2011-05-11
Ur texten:
"...Dagens NTR-klassade impregneringsmedel orsakar inte osanitära dofter om
NTR-trät byggs in i grunder...
...Vi anser att det är positivt med NTR-klassat trä i krypgrunder..."
Svenska Träskyddsinstitutet 2011-05-11
Redigerat: