Hej,
Jag har googlat och kollat men inte riktigt hittat svar. Finns det här :)?

Ska ersätta gammalt trädeck. För att inte höjden ska bli för hög så blir det bra att gräva ner, lite, lecablock och ställa reglarna som är 45X90. Sedan 28 mm trall på det.

Nu undrar jag om det gör någonting om reglarna, som är NTR AB kommer i kontakt med gruset?
Blir små diken i gruset efter reglarna.

45x90 finns inte i NTR A utan bara AB.
Kan ju gå upp till 45X120 som finns i NTR A men då blir det mer att gräva för plattorna samt djupare fåror, och dyrare...

Hur skulle ni proffsen här göra?

Tomas

• Ett NTR AB-behandlat träregel ligger på grus med synliga diken i gruset under regeln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan inte kalla mig proffs, men jag skulle se till att köra NTR A. Om bygghöjdden (grävdjupet) är ett ”oöverstigligt” hinder (typ berg) skulle jag fundera på att köra 70x70 eller 95x95 istället.

• Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
E erwinen skrev:
Jag kan inte kalla mig proffs, men jag skulle se till att köra NTR A. Om bygghöjdden (grävdjupet) är ett ”oöverstigligt” hinder (typ berg) skulle jag fundera på att köra 70x70 eller 95x95 istället.
Vi avhandlade detta lite i en annan tråd - en 70x70 har cirka 16% längre spännvidd (dvs, mellan upplagsplatserna) jämfört med en 45x70. Så vinsten att gå på 70x70 mot 45x70 är marginell, detsamma gäller 95x95 mot 45x95.
Så att använda dessa som bjälklag är lite förkastligt om man räknar den lilla ökningen i hållfasthet mot kostnaden....

instämmer däremot helt på att sträva efter att använda NTR A om det ligger så där nära mark...

• Gilla
erwinen
  • Laddar…
Reglarna kommer hålla längre än trallen ändå.

slacker slacker skrev:
Vi avhandlade detta lite i en annan tråd - en 70x70 har cirka 16% längre spännvidd (dvs, mellan upplagsplatserna) jämfört med en 45x70. Så vinsten att gå på 70x70 mot 45x70 är marginell, detsamma gäller 95x95 mot 45x95.
Så att använda dessa som bjälklag är lite förkastligt om man räknar den lilla ökningen i hållfasthet mot kostnaden....
Ja. Men förslaget handlar om bristen på virke med låg bygghöjd med rätt impregneringsklass.

• Gilla
slacker
  • Laddar…
Nefrums Nefrums skrev:
Reglarna kommer hålla längre än trallen ändå.
Antagligen!! (y)

Jag använde lecablock till hela mitt trädäck. Mest på grund av att de vägde mindre än betongplattor.
I på efterhand hade det dock varit smidigare med betongplattor av något slag. Behöver ju inte grävas ner lika djupt…

Om du gräver fåror för reglarna så är det lungt. Får de viss kontakt så gör det inte så mycket. Men gräv inte ner dem 😁
Räfsa inte tillbaka gruset mot dem alltså, det är bra om de kan torka upp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.