Hej.

Har sökt i forumet men inte hittat något som stämmer överens med min fråga, så därav en ny tråd.

Vi har nyligen flyttat till villa, inkl garage som byggdes 2017. Garaget är varmisolerat och utifrån sett är det byggt i dessa lager:
  • panel
  • reglar
  • isolering
  • plast
  • panel, typ masonit
Det har visat sig att reglarna som står i hörnen är tryckimpregnerade och avger en illaluktande doft, samt synliga fuktområden på panelen i dessa hörn. Hög fukthalt bekräftat av fuktmätare.

Jag håller nu på att undersöka vilka alternativ jag har och något jag behöver ha svar på är om denna konstruktion skulle anses falla under dolt fel. Säljaren har tecknat en dolda fel försäkring.

En hantverkare menade på att det sedan länge har funnits en lag om att man inte får bygga in tryckt virke i isolerade utrymmen. Har inte hittat någon info om det och undrar därför om någon här vet något om det.

Uppskattar all input!

Om det är reglerat i lag vet jag inte även om det känns högst olämpligt. Att du har fuktgenomslag känns som ett separat problem som bör åtgärdas. Jag hade kontaktat försäkringsbolaget i första hand och tagit råd från dem.

• Gilla
frippe12
  • Laddar…
Hej, Det låter som att problemet kan vara relaterat till luftspalten i fasaden. Om väggen är felaktigt byggd och fukt inte kan ventileras bort, kan detta leda till fuktproblem i konstruktionen. Impregnerat virke är avsett för miljöer med hög fuktbelastning, men det orsakar inga fuktproblem om det installeras i en välisolerad miljö. Däremot, om impregnerat virke används i en välisolerad yttervägg utan tillräcklig ventilation, finns en risk att kemikalielukten inte bara stannar kvar, utan även kan sippra in i inomhusmiljön över tid. För att minska risken för doftproblem rekommenderas därför att använda impregnerat virke endast där det verkligen behövs och att säkerställa att väggen har en korrekt utformad luftspalt och fuktspärr.

• Gilla
frippe12
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Om det är reglerat i lag vet jag inte även om det känns högst olämpligt. Att du har fuktgenomslag känns som ett separat problem som bör åtgärdas. Jag hade kontaktat försäkringsbolaget i första hand och tagit råd från dem.
Ja det är min plan, även om det är säljaren som ska göra det iom deras dolda fel försäkring.

V VladimirK skrev:
Hej, Det låter som att problemet kan vara relaterat till luftspalten i fasaden. Om väggen är felaktigt byggd och fukt inte kan ventileras bort, kan detta leda till fuktproblem i konstruktionen. Impregnerat virke är avsett för miljöer med hög fuktbelastning, men det orsakar inga fuktproblem om det installeras i en välisolerad miljö. Däremot, om impregnerat virke används i en välisolerad yttervägg utan tillräcklig ventilation, finns en risk att kemikalielukten inte bara stannar kvar, utan även kan sippra in i inomhusmiljön över tid. För att minska risken för doftproblem rekommenderas därför att använda impregnerat virke endast där det verkligen behövs och att säkerställa att väggen har en korrekt utformad luftspalt och fuktspärr.
Tack, jättebra info. Så det kanske är två separata problem? Dels doft från det tryckta virket och dels för tätt byggt.

Delar en bild här som visar hur det ser ut.

Öppen vägg med synlig isolering, plast och träregel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns en tilluftsventil, men oklart om det anses vara tillräckligt för att kallas välventilerat.

Nissens
F frippe12 skrev:
Hej.

Har sökt i forumet men inte hittat något som stämmer överens med min fråga, så därav en ny tråd.

Vi har nyligen flyttat till villa, inkl garage som byggdes 2017. Garaget är varmisolerat och utifrån sett är det byggt i dessa lager:
  • panel
  • reglar
  • isolering
  • plast
  • panel, typ masonit
Du har inget vindskydd och inga ”gles” för luftspalt innanför panelen?
F frippe12 skrev:
Det har visat sig att reglarna som står i hörnen är tryckimpregnerade och avger en illaluktande doft, samt synliga fuktområden på panelen i dessa hörn. Hög fukthalt bekräftat av fuktmätare.
Är du säker på att det bara är i hörnet det sitter tryckimpregnerat virke?
F frippe12 skrev:
Jag håller nu på att undersöka vilka alternativ jag har och något jag behöver ha svar på är om denna konstruktion skulle anses falla under dolt fel. Säljaren har tecknat en dolda fel försäkring.

En hantverkare menade på att det sedan länge har funnits en lag om att man inte får bygga in tryckt virke i isolerade utrymmen. Har inte hittat någon info om det och undrar därför om någon här vet något om det.
Tror inte det finns lag om det, men är inte 100% säker - men det vore märkligt.

Att tryckimpregnerat virke luktar illa om det blir fuktigt är känt, men varifrån kommer fukten?

Du har nog två problem, det det tryckimpregnerade virket, dels den förhöjda fuktnivån.

F frippe12 skrev:
Uppskattar all input!

Redigerat:
  • Gilla
frippe12
  • Laddar…
  • Det är olämpligt eller snarare onödigt att bygga in tryckt. Finns ingen lag som reglerar det vad jag känner till.
  • Dagens tryckta som bara innehåller kopparsalter anses inte avge lukt på samma sätt som penatklorefnolerna gjorde på 70-talet.
  • Om det är fukt i väggen har man ett annat konstruktionstekniskt problem som är mycket större än reglarnas materialval.

• Gilla
Conqvist och 5 till
  • Laddar…
Är inte det svarta vindpapp på utsidan av isolering man ser på bilden.
Och så OSB på insidan.

• Gilla
frippe12
  • Laddar…
Nissens
A AndersS skrev:
Och så OSB på insidan.
Kanske, men han har inte med det i beskrivningen.

• Gilla
frippe12
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du har inget vindskydd och inga ”gles” för luftspalt innanför panelen?

Det är endast stånde reglar (stolpar) i hörnen som är trycimpregnerade?

Tror inte det finns lag om det, men är inte 100% säker - men det vore märkligt.

Att tryckimpregnerat virke luktar illa om det blir fuktigt är känt, men varifrån kommer fukten?

Du har nog två problem, det det tryckimpregnerade virket, dels den förhöjda fuktnivån.

Är du säker på att det bara är i hörnet det sitter tryckimpregnerat virke?
Hej.

Okunnig inom ämnet så vet inte vad du menar med vindskydd och "gles".

Verkar vara bara i hörnen, se bild från bygget (även om just den inte visar någon tryckt stolpe i hörnet på första bilden):

Träram under konstruktion invid vit tegelvägg med obelagd betongplatta i förgrunden och ett verktyg vid sidan.
Skapa konto

Byggprojekt med staplade plankor och stege, röd cirkel markerar område utan stolpe i hörnet.
Skapa konto

M MagHam skrev:
  • Det är olämpligt eller snarare onödigt att bygga in tryckt. Finns ingen lag som reglerar det vad jag känner till.
  • Dagens tryckta som bara innehåller kopparsalter anses inte avge lukt på samma sätt som penatklorefnolerna gjorde på 70-talet.
  • Om det är fukt i väggen har man ett annat konstruktionstekniskt problem som är mycket större än reglarnas materialval.
Ja börjar inse att det är två separata problem. Fukten kan ju komma från marken, vad vet jag.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Och så OSB på insidan.
Möjligt, är inte byggtekniskt kunnig så har bara beskrivit det jag kan se och gissa mig till.

Nissens Nissens skrev:
Kanske, men han har inte med det i beskrivningen.
Nej precis, detta pga novis inom ämnet.

Nissens
F frippe12 skrev:
Hej.

Okunnig inom ämnet så vet inte vad du menar med vindskydd och "gles".
Vindskydd har man på utsidan isoleringen för att luften skall stanna där och inte försvinna iväg med värmen. ”Gles” har man innanför panelen som den spikas i för att få en luftspalt mellan vindskyddet/isoleringen/stommen och panelen.
F frippe12 skrev:
Verkar vara bara i hörnen, se bild från bygget (även om just den inte visar någon tryckt stolpe i hörnet på första bilden):

[bild]

[bild]
Ok, så minst ett hörne har en tryckimpregnerad regel, men inte alla hörnen.

Du vet inte var fukten kommer ifrån?

• Gilla
frippe12
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vindskydd har man på utsidan isoleringen för att luften skall stanna där och inte försvinna iväg med värmen. ”Gles” har man innanför panelen som den spikas i för att få en luftspalt mellan vindskyddet/isoleringen/stommen och panelen.

Ok, så minst ett hörne har en tryckimpregnerad regel, men inte alla hörnen.

Du vet inte var fukten kommer ifrån?
Ok, tack för info. Möjligt att luftspalten är för "smal" som det påpekats ovan. Får undersöka det med någon som kan.

Tippar på att alla hörn har tryckta stolpar. Första bilden jag delade är från översta högra hörnet ovanfrån sett, och den bilden med röd cirkel runt är från vänstra övre hörent ovanfrån sett.

Så här ser det ut i övre högra hörnet där funkt är synlig nerifrån och kanske krypandes uppåt?

Hörn av ett rum med fuktfläckar längs vägg och golvlist, en röd pil pekar på området. En liten öppning i väggen syns ovanför.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.