Skulle behöva byta bottensyllen i nordvästra hörnet av huset, timmerstomme, ca 3-4 meter åt vardera håll.
Huset har har spritputs kalkputs

Första frågan är om det är ett görbart jobb att göra själv? Om man är "normalhändig".

Andra frågan är hur mkt av putsen man behöver knacka loss (i höjd) för att frilägga?

P
Jag personligen skulle nog räkna det jobbet och särskillt på en putsad timmerstomme som några snäpp högre nivå än normalhändig..

Men allt beror ju på vad man är van att hålla på med
För elektrikern så är det ju enkelt att byta en elcentral men det är rena raketforskningen om man inte förstår nåt om det.. Sen får man inte pilla med el utan auktorisation men om vi leker med tanken..

Bilmekanikern anser att kamremsbytet var ett enkelt jobb men återigen utan kunskap och vana så är det inte så enkelt att gissa sig till hur man ska göra och omfattande skador kan uppstå om man gör fel..

Risken som jag ser det är väl svårigheten att puts gärna spricker och släpper om det rör sig i stommen så lyftmomentet känns som att man behöver lite mer grejer och förstå hur man lyfter / lättar på det utan att förstöra mer än man lagar.. Sen kanske dom räknar med lite sprickor i puts på ett sånt hus att det är förväntat följdproblem och man får laga det när man fixat stommen..

Det finns ju rätt mycket videos på nätet om hur folk byter nån eller några stockar ibland nederst i en timer stomme så den delen är ju inte så svår att få lite grepp om vad som krävs i svårighetsgrad sen kan storlek på stommen och puts göra det svårare att få till utan att riskera följdskador i större omfattning än nödvändigt..

Är man van att timra , van att göra stockar till timmerstomme med dom verktyg det kräver. van att lyfta hus i den storleken ,eller är det första gången på alla dom grejerna så är nog nivån lite för svår och man får timra nån friggebod på baksidan innan man ger sig på putsade timmerstommar.
Jag hade nog anlitat nån och erbjudit mig vara med som hantlangare /hjälpreda och insett vad kunskap och vana av jobb brukar innebära för antalet timmar ett jobb tar..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.