Martin_B
Här är ju en standardkoppling, dvs manometer med säkerhetsventil på toppen:

Notera förgreningen till höger om manometern, det är den som går till VB-slingan och det är där man i så fall sätter kulventilen. Därmed hamnar också säkerhetsventilens koppling på andra sidan kulventilen... fel sida så att säga. Man kopplar ju på avtappningsröret (den som går till ett avlopp) på förgreningen till vänster strax under den blåa hatten/vridknappen på säkerhetsventilen.

0720319000-hemS.jpg

Martin_B
Vi kan ju i och för sig ta TS egen bild som exempel för att det skall bli lite tydligare.
En kulventil sätter man ju på den anslutna ledningen som går från manometern och rätt upp, vilket ser ut att vara 22mm CU. Där sitter den lämpligast ju.
Om man vill vara på den säkra sidan, så kan man ju för all del montera en säkerhetsventil på VB-sidan av kulventilen, med samma specs som den som sitter på exp.kärlet original.

Martin_B Martin_B skrev:
En kulventil sätter man ju på den anslutna ledningen som går från manometern och rätt upp, vilket ser ut att vara 22mm CU. Där sitter den lämpligast ju.
Nej, det är det minst lämpliga just för att den hamnar före SÄV'en.
Varför krångla till det och göra ingrepp i rörsystemet? Byter man kärl kan man väl gänga dit en ventil där det gamla kärlet satt och sen skruva dit det nya kärlet?

Man får inte ha ett slutet system dör man kan stänga av mellan någon värmekälla och säkerhetsventilen. Det löser man inte med en plombering.

Två SÄK, en på varje sida, och någon slags plombering kanske. Vet inte vad reglerna säger men det skulle kanske vara acceptabelt.
Å andra sidan kan man inte sätta ventiler precis överallt bara för att delar kanske behöver bytas.
Många (jag själv också) har dock dubbla ventiler mellan värmekälla och radiatorsystemet. Finns en liten risk i det också.

• Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B
useless useless skrev:
Nej, det är det minst lämpliga just för att den hamnar före SÄV'en.
Varför krångla till det och göra ingrepp i rörsystemet? Byter man kärl kan man väl gänga dit en ventil där det gamla kärlet satt och sen skruva dit det nya kärlet?
Ja, alltså lämpligast rent praktiskt, sen måste man ju naturligtvis lösa problemet med säk.ventil även på VB-sidan så klart för att systemet skall vara godkänt och säkert.

Att man skruvar bort det gamla kärlet, skruvar dit en ventil och sedan det nya kärlet löser ju heller inte problemet med smidigt byte av säk.ventilen, för då hamnar den ju på VB-sidan i alla fall.

Blir liksom fel hur man än gör.

Jag kan dock ej se varför det skulle vara ett problem att ha en kulventil före säk.ventilen heller, så vida inte personerna som hanterar systemet är helt bakom flötet. Är ju bara till vira något runt och skriva, RÖR-EJ, med en beskrivning varför den sitter där och hur den skall hanteras.
Finns ju många saker i ett hem som kan sluta i katastrof om man inte vet hur det skall hanteras, men man tar inte bort dessa saker ur hemmen ändå.

Jaja, strunt samma. Jag har iaf ventiler lite varstans på VB-sidan och det är extremt smidigt när man skall byta saker osv. Helt underbart är det.

Martin_B
D Daniel 109 skrev:
Man får inte ha ett slutet system dör man kan stänga av mellan någon värmekälla och säkerhetsventilen. Det löser man inte med en plombering.
Man får inte köra 115 km/h på en 110 väg heller, ändå ligger folk i sådär 120-130 km/h i utan vidare :D
Nä, men jag vet vad du menar. Vill bara mena på att det är otroligt smidigt när man kan frigöra delar av systemet med hjälp av ventiler. Det är otroligt användbart.

Man kan ju egentligen bara skruva bort handtaget på kulventilen också, då kan man inte ens av misstag stänga den.

Visst är drt smidigt. Jag noterade ventiler för att kunna isolera pannan när jag bytte den. Men då satte jag även in en säkerhetsventil i den delen som jag kan isolera. Det trotts att man måste ha verktyg för att isolera pannan. Det är stora konsekvenser om man lyckas spränga pannan.

Redigerat:
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B
Oj oj, en sådan projektil vill man ju inte ha farande i huset! :D

Avstängning sätter man ju självklart direkt i anslutning till kärlet. Alltså mellan ventilröret med manometern och kärlet. Då stänger man inte bort säkerhetsventilen.
I större anläggningar är det ofta föreskrivet med ventil och avtappning för att underlätta underhåll på exp-kärlet.

1300:- blev priset. Allt fungerar kanon efter bytet och mycket nöjd med priset.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.