946 läst ·
12 svar
946 läst
12 svar
Pumpa upp trycket på vattenpumpen
Pumpen går så fort man öppnar en kran på landet! Ja nu är det dags att pumpa in luft med en cykelpump som har tryckmätare! Det var väl 2 år senast! Så jag läser på igen!
Jag drar ut kontakten till pumpen, stänger av vattentillförseln till pumpen och öppnar en kran och låter vattnet rinna ut men nu till problem det står inte att man ska stänga kranen och när jag pumpar sprutar det ut vatten från resten av system och sedan kommer väl luften jag pumpar in komma ut i den öppna kranen?
Någon som vet exakt hur man gör, vad har jag missat? Eller är det fel på pumpen?
Jag drar ut kontakten till pumpen, stänger av vattentillförseln till pumpen och öppnar en kran och låter vattnet rinna ut men nu till problem det står inte att man ska stänga kranen och när jag pumpar sprutar det ut vatten från resten av system och sedan kommer väl luften jag pumpar in komma ut i den öppna kranen?
Någon som vet exakt hur man gör, vad har jag missat? Eller är det fel på pumpen?
Kranarna ska vara stängda medan du pumpar in luft... Video som förklarar:
https://www.youtube.com/watch?v=xpt_6x6PqJs
https://www.youtube.com/watch?v=xpt_6x6PqJs
Jag har en sådan där "gris" med liggande kärl, hydropress tror jag det heter! Ska kranen vara stängd när man pumpar i en sådan också! Det står inte i beskrivningen, bara att kranen ska vara stängd när man startar vattenpumpen igen.torparavgrund skrev:
Om det är en hydropress så har den ett gummimembran eller gummibälg i sig, och det är där du fyller på luft, dvs luften och vattnet är helt skilda från varandra av gummit.
Om du fyller på luft och den snabbt går tillbaka till att pumpen startar varje gång du öppnar kranen så är din hydropress (själva tryckkärlet) trasigt; gummit har spruckit eller blivit hål i så att luften läcker ut.
Om du fyller på luft och den snabbt går tillbaka till att pumpen startar varje gång du öppnar kranen så är din hydropress (själva tryckkärlet) trasigt; gummit har spruckit eller blivit hål i så att luften läcker ut.
Om det är hydropress ska en kran vara öppen när du fyller på luft i blåsan.
Ok men jag måste först släppa ut allt vatten? Och på en hydropress ska kranen vara öppen när jag pumpar in luft?torparavgrund skrev:
Om det är en hydropress så har den ett gummimembran eller gummibälg i sig, och det är där du fyller på luft, dvs luften och vattnet är helt skilda från varandra av gummit.
Öppnar du en kran då kommer vattnet ut, det stämmer.
Ja, det måste sluta rinna ur kranen så man vet säkert att tanken är tom på vatten vid luftpåfyllning, annars blir inte förtrycket rätt.L Lakritsianen skrev:
Och förtrycket ska vara något mindre, ca 0.2 bar, än pressostatens tillslagstryck.
Och om du pumpa med öppen vattenkran, det är svårt att få upp någon tryck på luftsidan och helt plötsligt verka komma luft ut på vattensidan, då är hydropressens gummiblåsa trasig.
Beroende på modell kan det finnas gummiblåsor i reserv att köpa, men i regel brukar folk köpa en helt ny hydropress istället för att man inte vill eller orka med att strula med detta.
Beroende på modell kan det finnas gummiblåsor i reserv att köpa, men i regel brukar folk köpa en helt ny hydropress istället för att man inte vill eller orka med att strula med detta.
Ja du har rätt så var det för 2 år sedan och jag köpte ny blåsbälg från Jula och bytte! De har slutat att sälja pumpen men det visade sig att de fortfarande har reservdelar men nästa gång blir nog ny gris eller helt ny pump för jag såg att den hade blivit ganska rostig inuti.X xxargs skrev:Och om du pumpa med öppen vattenkran, det är svårt att få upp någon tryck på luftsidan och helt plötsligt verka komma luft ut på vattensidan, då är hydropressens gummiblåsa trasig.
Som tur var hade inte blåsan gått sönder. Jag pumpade med öppen kran och i några minuter kom det vatten när jsg pumpade långsamt och försiktigt. När det inte kom ngt vatten mer blev trycket 0 bar på hydropressen och den började stiga på cykelpumpensmätare. På vsttenpumpen är trycket hela tiden 0 när man pumpsr man ska bara titta på cykelpumpens tryckmätare! Pumpade till 1,7 Bar, stängde kranen, öppnade kulventilen till inkommande vatten och stoppade i kontakten till vattenpumpen. Den sög in vatten och trycket gick till ca 5 Bar. Öppnade en kran, bra tryck och trycket sjönk långsamt till ca 2 Bar innan pumpen startade igen. Så nöjd 😊
Jag tror att bäst funktion får man om tanken monteras vertikalt. Typ stående gris. Luftventil längst upp och anslutning till vatten längst ned.
Då tror jag att pumpen får gå med hälften så många cykler, d v s mer sällan. Detta jämfört med att grisen ligger ned.
Gissa varför jag tror det?
Då tror jag att pumpen får gå med hälften så många cykler, d v s mer sällan. Detta jämfört med att grisen ligger ned.
Gissa varför jag tror det?
För att du inte vet hur en hydropress fungerar?
Oh jo då.
Erkännes tänkte fel, trött.
Så mitt inlägg no 11 är fel.
Klart gummiblåsa inuti tanken töms med hjälp av luft under tryck mellan tankens insida och gummiblåsan i stort sett helt och hållet oavsett hur tanken monteras.
Erkännes tänkte fel, trött.
Så mitt inlägg no 11 är fel.
Klart gummiblåsa inuti tanken töms med hjälp av luft under tryck mellan tankens insida och gummiblåsan i stort sett helt och hållet oavsett hur tanken monteras.
Redigerat:
Klicka här för att svara