Okej, hur gör jag det utan att tappat ut vatten? Stänga av pumpen, vrida på den blå ratten tills mätaren får ner på nära noll?

Ja.

Okej, funkar det ej att trycka in luft så är det inga problem att bara sätta på den igen och köra i lite mer vatten?

Precis. Och planera in ett byte av kärlet...

Det gick inte att trycka in luft, va verkligen stenhårt att få någon luftning i kärlet. Blir att ringa i morgon. Hittar heller inga kranar så det blir att tömma systemet.

Du får läsa mitt inlägg #20 och följa det ;)
Där står: "öppna en luftventil i någon av dina översta radiatorer"
Du måste släppa ut lite vatten nånstans för att kunna pumpa in luft i gummibälgen, annars är det ju stumt.

M MagHam skrev:
Du får läsa mitt inlägg #20 och följa det ;)
Där står: "öppna en luftventil i någon av dina översta radiatorer"
Du måste släppa ut lite vatten nånstans för att kunna pumpa in luft i gummibälgen, annars är det ju stumt.
Men jag tömde ut vatten så trycket gick ner till noll. Dock genom ventilen på kärlet men trycket va noll, i stort sätt i alla fall.

L
vilken ventil , luft eller säkerhets , troligtvis det sista
Nu är det dags att fylla på luft till ca 0,6 - 0,7 bar det syns på mätaren efter det så fyller du vatten till 1,2 bar , trycket kommer att öka när vattnet blir varmare , blir det 1,5 bar eller över justerar det sig själv , på sommaren kan trycket gå ner till 0,4 bar , men bry dig inte och framförallt fyll inte på något , allt är normalt

L Liteavvarje skrev:
vilken ventil , luft eller säkerhets , troligtvis det sista
Nu är det dags att fylla på luft till ca 0,6 - 0,7 bar det syns på mätaren efter det så fyller du vatten till 1,2 bar , trycket kommer att öka när vattnet blir varmare , blir det 1,5 bar eller över justerar det sig själv , på sommaren kan trycket gå ner till 0,4 bar , men bry dig inte och framförallt fyll inte på något , allt är normalt
Ja men precis, säkerhetventilen. Trycket gick ner till noll, försökte pumpa in luft genom ventilen men det va boom stop, gick inte att trycka in luft. Pinnen i ventilen rör sig fint så det är nog inte fel på den. Använde mig av en cykel pump men det blev tryck i slangen till cykelpumpen så den tillslut flög av. Försökte ett par gånger men Nada.
Ringer röris i morgon så får dom byta när dom har tid över.

Nu har dom bytt kärlet. Gick jäkligt fort, 20min max. Gängade loss allt sen fick en praktikant stå och hålla för röret så inte vattnet rann ut :-)
Kostnaden vet jag ej ännu.

Martin_B
Oj, läste tråden lite sent märker jag, för jag hade ett förslag här.
Jaja, det gick bra ändå läser jag.

Mitt förslag var i alla fall, att ifall kärlet ändå byts och man är där och pillar, så är det inte fel att montera en kulventil på ledningen till expansionskärlet.
Då kan man alltid utan problem byta kärl, eller göra den trycklös vid behov, byta manometer med mera, utan att behöva tömma vattnet på system eller behöva stå och hålla för som de gjorde i ditt fall. Bara till att stänga kulventilen och köra på.

Jaja men det ordnade sig tydligen som sagt och slutet gott allting gott :)

Martin_B Martin_B skrev:
...ifall kärlet ändå byts och man är där och pillar, så är det inte fel att montera en kulventil på ledningen till expansionskärlet...
Kanske inte fel, men rätt riskabelt. Får vara något slags lås på den så att ingen stänger den av misstag under drift.

Martin_B
M MagHam skrev:
Kanske inte fel, men rätt riskabelt. Får vara något slags lås på den så att ingen stänger den av misstag under drift.
Ja det är ju sant att den inte får stängas så klart, annars kan det bli stora skador om man har otur. Men som du skriver så får man väl låsa på något sätt eller plombera eller vad som helst.
Men den är ju guld värd de gånger exp.kärlet måste ses över/servas/bytas :)

Så länge man inte har en avstängning till säkerhetsventilen så blir det inga skador. Kranar man av expansionskärlet så blir det ju inte värre än när kärlet är tomt på luft.

Martin_B
useless useless skrev:
Så länge man inte har en avstängning till säkerhetsventilen så blir det inga skador. Kranar man av expansionskärlet så blir det ju inte värre än när kärlet är tomt på luft.
Jo det blir det ju ändå eftersom säkerhetsventilen i nästan alla fall hamnar efter kulventilen, från VB-slingan sett. Dvs. hela VB-slingan är avskärmad från säkerhetsventilen, av själva kulventilen.

Annars får man göra någon specialkoppling där man sätter en säkerhetsventil före kulventilen, dvs på VB sidan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.