Hej,
Mitt tryck pendlar ganska mycket upp och ner. När pumpen ej går så sjunker trycket på mätaren sen när pumpen går så höjs trycket till det normala, 0.8-1bar. Varför blir det så? Elementen är varma och det verkar funka OK.
Om man nu vill fylla på elementen efter en luftning så är det ju jäkligt stor risk att man fyller på tok förmycket.

På det svarta rören så blir det en del vatten, kondens antar jag. Har kört runt lite extra isolering men vatten verkar tryckas ut ändå. Är det normalt med kondens så eller är det en läcka?
Pumpen är för bergvärme och är en IVT Green Line C9

• Manometer visar tryck i värmesystem, kopplad till rör ovanför en röd expansionskärl.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med expansionskärl, pump, rör och tryckmätare. Möjlig kondens eller läcka synlig.
    Skapa konto
  • En finger pekar på kondens på ett isolerat rör med textmarkering "81 U".
    Skapa konto
1. Gummiblåsan i expansionskärlet är trasig eller om du har tur bara behöver fyllas med luft via ventilen
2. Smaka lite försiktigt på det som kommer ut. Smakar det inte sprit så är det vanlig kondens (vilket det lätt blir)

L
På undersidan av den röda burken finns en bilventil , tryck lite lätt på den , kommer vatten
bara att byta kärl , hål i blåsan
Du har även ett filter som sitter strax före i eller utanför VP , ( vet inte typ på den )
kolla kan vara skit , då ökar det statiska trycket rätt bra

G Ganescha skrev:
Hej,
Mitt tryck pendlar ganska mycket upp och ner. När pumpen ej går så sjunker trycket på mätaren sen när pumpen går så höjs trycket till det normala, 0.8-1bar. Varför blir det så?
Att trycket ökar och minskar beror på att vatten som värms ökar i volym för att senare när det kallnar minska i volym. Helt normalt!

Dock bör du kontrollera förtrycket i exp.kärlet och troligtvis fylla på luft i bilventilen.
Lämpligt förtryck brukar stå på etiketten.
Kommer det ut vatten i ventilen så är det trasigt och det bör bytas ut.

S sune73 skrev:
Att trycket ökar och minskar beror på att vatten som värms ökar i volym för att senare när det kallnar minska i volym. Helt normalt!

Dock bör du kontrollera förtrycket i exp.kärlet och troligtvis fylla på luft i bilventilen.
Lämpligt förtryck brukar stå på etiketten.
Kommer det ut vatten i ventilen så är det trasigt och det bör bytas ut.
Kan man fylla på själv? Eller bör jag kontakta någon? Om det Visar sig att det bara kommer ut vatten ur den den röda, via bilventilen, kan jag byta blåsan eller behöver jag kontakta någon på den delen också?
Är detta någon som påverkar själva funktionen av värmen? Och vilket sätt hur?

L
Blåsan går inte att byta , det är kört med hela om vatten kommer
Du kan byta själv , kärlet är gängat strax under manometern , men du får hålla emot med en rörtång eller så inte alla rör vrider sig , kan vara lite trögt
Funktionsmässigt , Tja men är inte bra det ska vara ett tryck hela tiden
Om du funderar på att byta , så måste du nästan tömma systemet om det är i källaren ,
Finns det ventiler som du kan stänga på dom rören så har du tur då blir det inte mycket som kommer ut ,
Töm med att skruva på den blå ratten vid manometern ( det är en säkerhetsventil ).

S sune73 skrev:
Det är inte normalt att trycket varierar mellan 0 och 1 bar.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
L
Om du fyller lite och manometern sticker i höjden snabbt så är det bara att byta kärlet , det behövs inte många centiliter för att trycket ska stiga , vatten går inte att komprimera
Då är det hål i blåsan

L Liteavvarje skrev:
Blåsan går inte att byta , det är kört med hela om vatten kommer
Du kan byta själv , kärlet är gängat strax under manometern , men du får hålla emot med en rörtång eller så inte alla rör vrider sig , kan vara lite trögt
Funktionsmässigt , Tja men är inte bra det ska vara ett tryck hela tiden
Om du funderar på att byta , så måste du nästan tömma systemet om det är i källaren ,
Finns det ventiler som du kan stänga på dom rören så har du tur då blir det inte mycket som kommer ut ,
Töm med att skruva på den blå ratten vid manometern ( det är en säkerhetsventil ).
En jäkla massa vatten med andra ord :-( den sitter i källaren. Kan inte kolla närmare förens på torsdag ang. Ventilerna.
Vad köper man möjligtvis ett nytt kärl?
Efter man bytt, är det sen bara fylla på igen med vatten till 1 bar och lufta? Frugan kommer ej att kunna göra det under veckodagarna utan jag får göra det på helgerna, jobbar borta.

Att det kommer vatten ur luftventilen är en sanning med modifikation, mitt är trasigt men lägger sig så att inte vatten kommer ut men när jag pumpar i luft så åker det ut i radiatorsystemet.

Så sätter en femma på att ditt expansionskärl är dåligt

L Liteavvarje skrev:
Om du fyller lite och manometern sticker i höjden snabbt så är det bara att byta kärlet , det behövs inte många centiliter för att trycket ska stiga , vatten går inte att komprimera
Då är det hål i blåsan
Nja, sticker i höjden snabbt tycker jag inte att den gör, får fylla en stund för att den ska gå upp igen. Sen sipprar det ut en del vatten ur skvaller röret när trycket byggs upp igen via dusch eller när den för varmvatten för elementen.

L
Går bra med vilken tryckmätare som helst
Kolla nu om det kommer vatten i bilventilen
Att det går ut när trycket ökar är normalt
vad är det för VP du har , finns det vatten på golv eller annat
Hoppas att du har ventiler , men du har en VP , det brukar vara ventiler runt dom , följ rören och se om det finns ventiler , sitter kanske vid pumparna oxå
Det med tryck så ska du ha ca 0,7 bar

Kan inte kolla nu, ligger och degar på ett hotell fram tills torsdag! Så får kolla då. Lite surt men är det varmt hemma för familjen så är allt lugnt tills dess ;-)
Men när man byter expansionskärlet, är det tryck på vattnet?
Tänkte om man bara kunde hålla en handduk runt medans man skruvar loss och sedan håller med tummen för hållet för att snabbt byta till det nya? Eller är det uteslutet. Kanske skulle spruta på tok för mycket.

L
Har du en luftpump kan du prova att fylla på , om det bubblar i kärlet , kanske svårt att höra ,
luften är i underdelen och vattnet är i överdelen , om blåsan ur trasig kommer luften att gå upp i vattnet samt röret .
Öppnar du då säkerhetsventilen och det kommer luft är blåsan trasig
Det med att ha en trasa där funkar inte , men kanske låna en våtdräkt av grannen är bra
Det kommer inte att bli kallt i huset , det fungerar , men inte enligt konstans alla regler

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.