Hej!
jag bytte ut min pelletspanna i April och installerade luft/vatten system (Nibe). Slog inte igång den ordentligt förrän i September. Har märkt att trycket på mätaren går ner sakta men säkert när jag kollar emellanåt. jag behöver då fylla på för att komma till rätt tryck igen (1.5bar)

det första jag tänker på är att det finns en läcka någonstans i slingan. nån koppling som kanske läcker vatten. Innan jag börjar klippa och ta bort rörisoleringar (mineralullsmattor runt rören av tidigare ägare) så tänkte jag att jag kanske ska kolla om det kan finnas en annan orsak till att det minskar. Jag har läst att utedelen ska läcka vatten (kondens) och att det förmodligen inte är nånstans där.

vad hade ni kollat efter? har ett hus på ca 300kvm så att gå igenom all isolering och rör är nåt jag inte vill göra i onödan

tips?

kanske värt att nämna att det funnits mycket smuts i radiatorerna tidigare. jag tog bort alla radiatorer och spolade rent dem från allt smutsigt svarta vatten. en del fick ingen värme då det hade samlats smuts i rören som går ner till termostaten.

Det är möjligt att du fyller på för mycket.
0,8 är mer vanligt för 2 plans hus.

L lostinsweden skrev:
Det är möjligt att du fyller på för mycket.
0,8 är mer vanligt för 2 plans hus.
Fast då ska väl vattnet ut någonstans? jag har en säkerhetsventil precis bredvid påfyllningsventilen som släpper ut vatten när trycket är för högt.

0,8 räcker för ett hus som är 8 meter högt.
Sedan har du nytt vatten med en del gaser lösta som vill ut när det blir varmt, så lufta ochfyll på ett tag till.

Protte

prototypen prototypen skrev:
0,8 räcker för ett hus som är 8 meter högt.
Sedan har du nytt vatten med en del gaser lösta som vill ut när det blir varmt, så lufta ochfyll på ett tag till.

Protte
tack för svaret. ska testa och se om det löser sig. återkommer med resultat under veckan.☺

Kalle91 Kalle91 skrev:
Fast då ska väl vattnet ut någonstans? jag har en säkerhetsventil precis bredvid påfyllningsventilen som släpper ut vatten när trycket är för högt.
Fylla du till 1,5 så kan det vara att trycket öka för mycket när värmen är på som i sin tur gör att säkerhetsventilen släpper ut vatten. Som sagt 0,8 borde räcker.

L lostinsweden skrev:
Fylla du till 1,5 så kan det vara att trycket öka för mycket när värmen är på som i sin tur gör att säkerhetsventilen släpper ut vatten. Som sagt 0,8 borde räcker.
låter vettigt. hoppas på att det är förklaringen, håller tummarna så ser vi. jag har precis minskat trycket.

L lostinsweden skrev:
Kan det då bli så att det släpper ut för mycket så man får fylla på igen osv i evigheter :thinking::)

nino nino skrev:
Kan det då bli så att det släpper ut för mycket så man får fylla på igen osv i evigheter :thinking::)
Om man måste fylla på hela tiden och det läcker ingenstans så kan det vara att expansionskärlet är för liten, kass eller att man fyller på för mycket.

L lostinsweden skrev:
Om man måste fylla på hela tiden och det läcker ingenstans så kan det vara att expansionskärlet är för liten, kass eller att man fyller på för mycket.
Ok jag har ju ett sånt problem...
Vill inte kapa tråden helt

nino nino skrev:
Ok jag har ju ett sånt problem...
Vill inte kapa tråden helt
Kolla om kärlet är ok genom att trycka på luftventilen lite. Om det kommer vatten så är det dags för ett nytt kärl. Om det kommer luft så kanske behövs det mer luft. När systemets tryck är på 0 kan du kolla kärlets tryck med en tryckmätare. De brukar vara 0,5bar i.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Det ska jag göra
Ska även mäta höjden, skulle tro det är ca 8m mellan expkärlet och översta element

nino nino skrev:
Det ska jag göra
Ska även mäta höjden, skulle tro det är ca 8m mellan expkärlet och översta element
Då borde du ha 1,0 bar luft i kärlet när systemtryck är på 0 och sedan kan du fylla upp Med vatten till 1,3 bar.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Hur stort bör kärlet vara?
Fd oljeeldat hus, nu bergvärme
Räknade lite snabbt från minnet... runt 25 element

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.