Har en liten stuga med grävd brun.
Diskho och utedusch med gasolvärmare.
Biltemas pump frös sönder trotts att den tömdes så gott det gick.
Tittar nu på Gardena som har ett utvecklat tömningssystem.
Vad tycker ni. Räcker det med en pump, eller måste man ha trycktanken oxå ?
Dricksvatten har vi separat i dunk.
 
Menar du att du bara köper ny pump och återanvänder den gamla tanken? Ja, det går bra.
Eller vill du bygga system utan tank?
Tanken har ju en enkel men viktig funktion så då måste pumpen och tryckstyrningen klara kraven på annat sätt.
En dyrare varvtalsstyrd pump kanske kan funka men vad jag vet så vill även de ha en liten tank. Det kan även bli svårt att hantera extremt små flöden på ett bra sätt utan tank.

TIttar vi rent praktiskt så handlar nästan alla trådar i Byggahus gällande hydroforer och hydropresser om att de står och slår av/på/av/på och spelar trumsolon så visst kan man köra utan tank. Men det blir ju inte bra. Förr eller senare går ju någonting sönder.
 
B Bjober skrev:
Menar du att du bara köper ny pump och återanvänder den gamla tanken? Ja, det går bra.
Eller vill du bygga system utan tank?
Tanken har ju en enkel men viktig funktion så då måste pumpen och tryckstyrningen klara kraven på annat sätt.
En dyrare varvtalsstyrd pump kanske kan funka men vad jag vet så vill även de ha en liten tank. Det kan även bli svårt att hantera extremt små flöden på ett bra sätt utan tank.

TIttar vi rent praktiskt så handlar nästan alla trådar i Byggahus gällande hydroforer och hydropresser om att de står och slår av/på/av/på och spelar trumsolon så visst kan man köra utan tank. Men det blir ju inte bra. Förr eller senare går ju någonting sönder.
När man tittar på gardenas hemsida har de massor av pumpar utan tank.
Antar att dessa pumpar är gjorda för att fungera så.
Själva tanken är ju en felkälla i sig. När membran spricker eller luften pyser ut.
Saker som inte finns kostar inget, och kan inte gå sönder var det en konstruktör på Chevrolet som sa.
 
Jag har två hus med bara pump och tryckvakt.

Det funkar bra.
Screenshot_2026-05-02-11-26-38-735_com.android.chrome.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Screenshot_2026-05-02-11-28-27-443_com.android.chrome.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Generellt, bevattning och längre pumpning bara pump.
Olika former av tappvatten en hydroforpump/pumpautomat.
Och de går inte sönder oftare, har aldrig behövt byta, (däremot en sönderfrusen jetpump) nuvarande tryckkärl är 15 år, samt inga större pengar att byta den dagen...
 
Jag har varit i en stuga som hade en lösning med pump utan tryckkärl. Den startade alltid omedelbart då man öppnade kranen och fortsatte att gå tills några sekunder efter att man stängt. Ägaren hade valt denna lösning efter problem med hydropressar som gått sönder. Så visst finns det och fungerar. Men jag hade föreställt mig att pumpen löper mycket större risk att frysa sönder än hydropressen. Så om frost är argumentet är jag inte övertygad.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Cheesen
J Jonas928 skrev:
Har en liten stuga med grävd brun.
Diskho och utedusch med gasolvärmare.
Biltemas pump frös sönder trotts att den tömdes så gott det gick.
Tittar nu på Gardena som har ett utvecklat tömningssystem.
Vad tycker ni. Räcker det med en pump, eller måste man ha trycktanken oxå ?
Dricksvatten har vi separat i dunk.
Du får tokdåligt tryck om du saknar trycktank. Pumpen behöver något att bygga tryck mot... Har vart med om det när min trycktank gick sönder och tappade luften Pumpen gick, startade och stannade (med tvekan) men utan något tryck att tala om. Den byggde ju upp 2,1 bar när den stannade men direkt när jag vred på kranen så tappade den trycket till en halv bar. Duschmunstycke och liknande fungerade inte... Och då ska man ha i åtanke att jag hade en liten luftreserv kvar längst upp i tanken men det var alldeles för lite för att fungera som upprätthållare av tryck.

Fysiken ger även att du tappar tryck beroende på sughöjd när du saknar trycktank. Jag har ju bara 3 meter men skulle man ha lite lägre vattennivå så blir trycket ändå sämre.
 
Redigerat:
Cheesen Cheesen skrev:
Du får tokdåligt tryck om du saknar trycktank. Pumpen behöver något att bygga tryck mot.
Det beror väl på förutsättningarna. Om pumpen är byggd för att gå utan trycktank behöver det inte bli dåligt tryck. Det blir förmodligen mindre energieffektivt. Men jag betvivlar att det är ett argument för ett hushålls vattenmängder.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Cheesen
A Avemo skrev:
Det beror väl på förutsättningarna. Om pumpen är byggd för att gå utan trycktank behöver det inte bli dåligt tryck. Det blir förmodligen mindre energieffektivt. Men jag betvivlar att det är ett argument för ett hushålls vattenmängder.
Ja det finns lösningar med pump som du sätter i brunnen. Funkar skitbra... Men som brukar vara lite dyrare. Morbror hade ett sånt system i torpet. Det var dessutom konstruerat så att han öppnade alla kranar och slog av strömmen till pumpen. Då dränerades alla rör, ingen frysrisk där. Pumpen hade en solenoid till backventilen med andra ord.
 
Det som i en normal anläggning kan leda till dåligt tryck när hydropressen går sönder är väl dels om luft letar sig tillbaka till pumpen och dels om tryckströmbrytaren slår till och från med en alldeles för hög frekvens. En normal vattenpump som går kontinuerligt och inte har luft i sig kommer att bygga ett högre tryck ju lägre flödet är. Detta med eller utan hydropress. Det är inga tekniska problem med att köra en pump utan hydropress. Men oftast anser man det fördelaktigare att ha en.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Problemet med en pump som går utan vattengenomflöde genom sig som kyler, blir snart ganska varm av viskös uppvärmning när det hela tiden pumpar runt vatten mellan impellern och ejektordelen i JET-pumpens pumphus och sugförmågan från brunn med många meter ned till vattenytan minskar med ökad temperatur och det är lätt att hamna i en ond cirkel när den varma pumpen inte längre förmå suga vatten från brunn för att det kokar av undertrycket inom pumphuset när flödet släpps på igen

somliga jetpumpar har temperaturskydd som stänger av pumpen om dess temperatur blir för hög för användning där det är stor risk för blockering av vattenflöde men pumpen inte stängs av med en tryckbrytare, eller torrkörningsrisk är stor för att det inte längre kan suga vatten från brunn (när nivån närma sig 9 meter mellan vattenytan och pumpintaget och det börja koka i vattnet av undertrycket på sugsidan i pumphuset.
 
Jag har bestämt mej.
Monterar pump Gardena 5400 direkt och ser hur det blir. Jag kan senare montera till tryckkärlet från min gamla Biltema.
 
Har den pumpen ens någon tryckströmbrytare? Det är såvitt jag förstår bevattning du skall ha den till. Det kommer att vara helt meningslöst med en hydropress till den pumpen. En vanlig pumpautomat har pump, tryckströmbrytare och hydropress för att alltid kunna ge flöde när man vrider på en kran inne i huset utan att det blir någon tomgångsförbrukning. Men det är ju inte vad den pumpen är till för. Eller vad jag uppfattar att du skall använda den till.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Ingen tryckbrytare/automatik på den pumpen. Bara en knapp för manuell på/av.
 
Det förutsätter viss vattenflöde när pumpen slås på - dvs att det matar vattenspridare eller annat där vattenflödet inte stängs av, då blockerar man vattenflödet helt (stänger kran) så kyls inte pumpen längre om den inte stängs av.

Gardena 5400 silent verkar ha autostopp (= tryckbrytare ?) och överhettningsskydd så den är i viss mån foolproof. det är heller inget som hindrar att koppla in en hydropress någonstans i slingan på vägen till där vattnet tappas, men räkna inte att det svänger 1-2 bar mellan att pumpen startar och stoppar utan kan vara betydligt snävare satt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.