3 608 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Tryck i expantionskärl
Med reservation för att din fråga är mer avancerad än vad den verkar:
Någonstans på kärlet sitter en bilventil. Med kompressor och manometer trycker man i/släpper ur luft tills manometern visar rätt.
Någonstans på kärlet sitter en bilventil. Med kompressor och manometer trycker man i/släpper ur luft tills manometern visar rätt.
Rörisen gav mig följande instruktion.
Elda inte i pannan,
Släpp ut trycket i expansionskörlet genom att låta säkerhets ventilen stå öppen.
Lägget tryck på 0,6 - 0,75 i gummiblåsan som är i expansionskärlet, mha. kompressor och bilventil.
återställ säkerhetsventilen, fyll vatten på systemet till lagom arbetstryck.
Klart
Med detta grundtryck i blåsan så ska vattennivån i kärlet vara optimalt och man får minst variation på trycket om tankarna är varma eller kalla
Elda inte i pannan,
Släpp ut trycket i expansionskörlet genom att låta säkerhets ventilen stå öppen.
Lägget tryck på 0,6 - 0,75 i gummiblåsan som är i expansionskärlet, mha. kompressor och bilventil.
återställ säkerhetsventilen, fyll vatten på systemet till lagom arbetstryck.
Klart
Med detta grundtryck i blåsan så ska vattennivån i kärlet vara optimalt och man får minst variation på trycket om tankarna är varma eller kalla
Klicka här för att svara