- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ryzzland följer inga internationella avtal längre. Dessutom har de påkommits med att sabotera infrastruktur samt att tonnaget utgör miljörisker. Ett EU med stake hade angivit dessa skäl + sanktionerna på ryska produkter för att stoppa trafiken.Rejäl skrev:
Herregud. Måste jag räkna upp alla skurkar och vad jag tycker om var och en av dom? Hur lång tid har du på dig?😀J jawen skrev:
Biden var ett bra exempel för han var inte bara ökänd för att vara oförskämd. Han ljög friskt också. Det trodde jag ingen hade missat.
Trumps militära U-hjälp till Israel gör honom indirekt till en massmördare.
Putin är inte min kompis, han heller.
Vem Ali är, har jag ingen aning om.
Hur gör den det när jag får betala samma moms på en EU-tillverkad bil?Kilrain skrev:
Ja, precis. Det var det jag sa.
När svenska företag exporterar till USA betalas ingen moms nånstans.
När amerikanska företag exporterar till Sverige betalas moms i Sverige.
Vilket ger en jävla fördel för svenska exportföretag, som kan ta bra betalt eftersom man slipper momsen. Men om amerikanska företag vill sälja till Sverige kliver pappa staten in och tar en rejäl tugga.
Momsen fungerar exakt som en importtull, vilket USA nu har infört mot Sverige.
OkK karlmb skrev:
Detta har jag missat kan du visa mig detta?K karlmb skrev:
Då blir det någ WWIII är jag rädd!K karlmb skrev:
Ja visst är det konstigt att ryssen enbart angrips på detta forum så som USAs bomber dödar barn i Gaza men det är det ingen som bryr sig om..Intet skrev:
Herregud. Måste jag räkna upp alla skurkar och vad jag tycker om var och en av dom? Hur lång tid har du på dig?😀
Biden var ett bra exempel för han var inte bara ökänd för att vara oförskämd. Han ljög friskt också. Det trodde jag ingen hade missat.
Trumps militära U-hjälp till Israel gör honom indirekt till en massmördare.
Putin är inte min kompis, han heller.
Vem Ali är, har jag ingen aning om.
https://www.raddabarnen.se/vad-vi-g...-barn-beraknas-vara-forsvunna-i-krigets-gaza/
Fri passage gäller bara "oskadlig genomfart".Rejäl skrev:
Fartyg med last av varor som är belagda med internationellt beslutna embargon och hsndelsförbud kan väl inte med ens bästa vilja anses vara "oskadlig".
Avtal kan alltid brytas om nödvändigt, inget är heligt, vilket ju USA just nu påtagligt visar med sina tariffer, och att hindra Rysslands export av gas och olja via Öresund är livsviktigt för den fria världen och kostar ingenting.
Jaja. I dina drömmar om morske män med svällande muskler och svärd ihand.K karlmb skrev:
Verkligheten är en helt annan. Där gäller regler för alla. Inte bara de du för stunden gillar.
Det är illa nog att EU funderar på att stjäla Rysslands pengar och signalerna det sänder till andra investerare med tveksam moral.
Skulle vi dessutom hindra internationell sjöfart lite på måfå vore det ännu ett försök till ekonomiskt självmord.
Det vore ju klädsamt om du någon gång kunde följa upp dina överilade kavata exter med ett modus operandi.
Därför att handel inom Sverige, eller mellan Sverige och land X, inte är relevant för USA.K karlmb skrev:
Tänk dig så här:
Pappa=staten, barn=företag.
Pappa Sverige skickar över sina barn för att leka hos Pappa USA. Barnen leker och kommer hem glada.
Pappa USA skickar över sina barn för att leka hos Pappa Sverige. Pappa Sverige slår Pappa USA:s barn. När Pappa USA protesterar säger Pappa Sverige: ”Vad då? Jag slår mina egna barn också.”
Genom att införa importtullar har Pappa USA nu sagt: ”Okej, då börjar jag slå dina barn när de kommer över och leker.”
Ok du har kollat detta förstår jag då? Jag tror inte att vi kan stoppa dessa på internationellt vatten men jag kan ha fel!D Dilato skrev:Fri passage gäller bara "oskadlig genomfart".
Fartyg med last av varor som är belagda med internationellt beslutna embargon och hsndelsförbud kan väl inte med ens bästa vilja anses vara "oskadlig".
Avtal kan alltid brytas om nödvändigt, inget är heligt, vilket ju USA just nu påtagligt visar med sina tariffer, och att hindra Rysslands export av gas och olja via Öresund är livsviktigt för den fria världen och kostar ingenting.
Vad jag har läst så fortsätter ryska skuggflottan obehindrat att frakta olja och gas eller vad dom nu har i sina fartyg..
Redigerat av moderator:
Usa bombar väl inte i Gaza?Rejäl skrev:
Vem som tillverkat vapnen är väl helt betydelselöst?
Att Hamas hade storhetsvansinne och angrep civila israeler och trodde sig kunna
"vinna" över Israel är lika verklighetsfrånvarande som Rysslands angrepp på Ukraina med sin "specialoperation".
Vilket bara visar att det behövs mer "balls" hos politiker i EU.Rejäl skrev:
Öresundstraktatet är bara sedan 1857, innan dess, i nästan 500 år, betalade alla som åkte båt till Östersjön tull till Danmark.
Så, att återgå till gammal traditionell metod är knappast långsökt, traditioner är bra ?🤓