Status
Inte öppen för fler kommentarer.
K karlmb skrev:
Trams att jämföra med Karelen.

Det blir inga nyval heller ifall inte kräket i Moskva backar:
Nej det finns stora likheter mellan Karelen och Krim.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vinterkriget

Mycket bittert när Finland fick avträda Karelen. Lika bittert är det nog för Ukraina med Krim.

P paralun skrev:
Nej det finns stora likheter mellan Karelen och Krim.

[länk]

Mycket bittert när Finland fick avträda Karelen. Lika bittert är det nog för Ukraina med Krim.
Nja, Ukraina har inte haft Krim så länge och knappt ens då...

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nja, Ukraina har inte haft Krim så länge och knappt ens då...
Ryssland har iaf ingen rätt till Krim. De slog ju ihjäl och fördrev ursprungsbefolkningen.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Nuså!

• Tidningsartikel om USA:s president Trumps intresse för den danska ön Passberg nära Kungsbacka, med diplomatisk spänning mellan USA och Danmark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
Lilllen och 8 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ryssland har iaf ingen rätt till Krim. De slog ju ihjäl och fördrev ursprungsbefolkningen.
Det där går ju ganska snabbt att motbevisa som ogrundat trams:
https://upload.wikimedia.org/wikipe...ic_Population_of_Crimea_18th–21st_century.png

Det är fortsatt stor andel Krim-Tartarer på halvön, däremot ganska kraftig inflytt av etniska ryssar sedan slutet av andra världskriget, precis som i Baltstaterna. Att någon har slagits ihjäl går inte att se i statistiken, självklart ska man vara skeptisk till underlagen i statistiken och källan. Men ditt svepande uttalande finner jag ingen grund till.

Har du en källa så får du gärna dela med dig om detta.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
D Dkvist skrev:
Det där går ju ganska snabbt att motbevisa som ogrundat trams:
[länk]

Det är fortsatt stor andel Krim-Tartarer på halvön, däremot ganska kraftig inflytt av etniska ryssar sedan slutet av andra världskriget, precis som i Baltstaterna. Att någon har slagits ihjäl går inte att se i statistiken, självklart ska man vara skeptisk till underlagen i statistiken och källan. Men ditt svepande uttalande finner jag ingen grund till.

Har du en källa så får du gärna dela med dig om detta.
Haha, du tror det är en stor andel tartarer kvar i livet? Har du helt missat hur det gick till under Gulag? Ska jag behöva dra fram bevis för det? Ah, glömde dagens datum..

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Haha, du tror det är en stor andel tartarer kvar i livet? Har du helt missat hur det gick till under Gulag? Ska jag behöva dra fram bevis för det? Ah, glömde dagens datum..
Tror och tror...
Jag tittar på statistiken och ser att antalet tartarer ökar, dvs, det föds fler än vad det är som dör.

D Dkvist skrev:
Tror och tror...
Jag tittar på statistiken och ser att antalet tartarer ökar, dvs, det föds fler än vad det är som dör.
Det föds kanske fler än ryssar. Vad har det med saken att göra?

• Haha
Intet
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Det syftet är mycket tveksamt att han har, men att syftet är att minska den byråkratiska kolossen är väl ganska klart.
Något jag gärna ser här också och om det lyckas där kanske det finns andra som tar efter.
För en person som Trump och andra diktatorer är det givetvis väldigt enkelt att lägga ned alla offentloiga myndigheter. Räcker ju med en person som bestämmer allt.

Ibland påminner Trump mig om en VD vi hade på den första firman där jag jobbade på 80 talet. Han var iofs rätt trevlig, men hade inte så bra koll på hur företaget fungerade. Civilingejörsförbundets ledamot i bolagstyrelsen berättade att "PO" som han kallades var väldigt beslutsför. Ibland fattade han flera beslut i minuten på ledningsgruppsmötena, i samma fråga....

• Haha
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men USA gjorde tidigt klart hur de ser på 2014 års gränser.

[länk]

Fördjupning om annekteringen år 2014.
[länk]

Ett av de största misstagen i vår historia att inte världssamfundet med Obama i spetsen gjorde särskilt mycket åt annekteringen.
Jag håller med dig till fullo, men jag betonade bara att Krim inte var Ukrainskt så länge. Men Ryssland gav ju bort Krim till Ukraina så...

• Gilla
paralun och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Nuså!
Uppsnappat från "Truth" Social måntro? 😀

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Varför skall medmänsklighet vara transaktionell?
Kanske för att kassan inte är oändlig, vilket tydligen godhetsapostlarna tycks tro.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
S Sweetme skrev:
Uppsnappat från "Truth" Social måntro? 😀
Gäller nog bara idag 😁

• Gilla
Sweetme
  • Laddar…
Det dyker upp mycket förvirrad information om Ukraina, Ryssland och deras ledare. Även hur det har sett ut historiskt med vem som gjort vad och varför. Krim blev Ukrainskt 1954, det är inte så länge sedan. Många från urbefolkningen fördrevs och lever på andra platser i världen. Även om Krim var Ukrainskt, så hade dom i princip självstyre. Något som uppenbarligen inte Putin tyckte om. Han har aldrig uppskattat att Ukraina är ett självständigt land. Men Putin har kämpat sedan 1998 då han har lovat torDuman att återupprätta gamla Sovjet. Fallet som han anser vara den största geopolitiska katastrofen i historien. Sen att ingen ville ha med Ryssland och Warsawapakten att göra är en annan sak.

Zelensky sägs ha påstått att det ska bli val i Ukraina. Det finns lika många evidens för att det inte kommer att bli så. Det är en fråga som Putin och Trump driver. Påtryckningarna från Trump är att utan nyval så blir det inget stöd och då ska han släppa Putin lös helt och stänga ner Starlink för Ukraina. Trots att det är Polen som betalar för den uppkopplingen.

• Arg
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.