Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P paralun skrev:
Jo men att Putin måste bort är väl alla ense om och han kan ju inte sitta i sin Moskvabunker för evigt.

Stödet han har kvar är att få ihop en fredsuppgörelse, sedan gör man nog processen kort med dåren.
Det tror jag inte. Historiska fakta talar emot det. De med stort våldskapital klarar sig allt som oftast var de än gör.
Att vi det bestämmer, gör nog liten skillnad.
Det skall också beaktas att den som efterträder Putin kan vara tio resor värre.
Man vet vad man har, men inte vad man får. Det verkar som några inte tänkt på det i sin värld av sagor.

BirgitS
P paralun skrev:
Jo men att Putin måste bort är väl alla ense om och han kan ju inte sitta i sin Moskvabunker för evigt.
Inte sitter Putin still i en bunker. Vad har du fått det ifrån?
Det var väl bara ungefär 1 vecka sen han var på Kolahalvön och dessförinnan i Kursk-regionen.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
B b8q skrev:
Avser du Putin eller dig själv?
Oj. Jag ser att det finns en teoretisk möjlighet till missförstånd.
Eftersom jag citerade karlmb-s dagdröm hämtad från JRR TOLKIENS sagovärld, fylld av ondska, trollkarlar, fagra oskulder och modiga män med svärd, såg jag mig inte nödgad till ett förtydligande. -Jag hade fel! Ursäkta.

P.S
Det är alltså karlmb som kommer att bli besviken. Nu då?😀

BirgitS BirgitS skrev:
Det var väl bara ungefär 1 vecka sen han var på Kolahalvön och dessförinnan i Kursk-regionen.
Eller en av hans dubbelgångare.

• Gilla
  • Haha
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Eller en av hans dubbelgångare.
Det var roligt. Nu skrattar jag tillsammans med dig!

BirgitS BirgitS skrev:
Jo mesta tiden sitter han i sin bunker med 100% lojala människor omkring sig.

”När Putin talar från sin bunker är föreställningen absurd”, Bert Sundström
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/mannen-i-bunkern

Sen Kursk har det ju spekulerats om det var "fake-news". och inspelat vid annat tillfälle... om Kola har jag inte läst något,

Sen har ju Putin en till bunker vid svartahavskusten
https://en.wikipedia.org/wiki/Putin's_Palace

Som fd KGB-chef så vet nog Putin vad han gör.....

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:

[länk]

Sen Kursk har det ju spekulerats om det var "fake-news". och inspelat vid annat tillfälle... om Kola har jag inte läst något,

[länk]

Det vet du väl ändå inte😀

BirgitS
P paralun skrev:

[länk]

[länk]

Alltså säger du nu att Putin inte hela tiden sitter i en enda bunker i Moskva utan rör sig utanför den/dem. Vilket ju inte är vad du sa för en stund sen.
P paralun skrev:
Varför länka till en 3 år gammal artikel?
Saker och ting kan faktiskt ha ändrat sig sen dess.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Alltså säger du nu att Putin inte hela tiden sitter i en enda bunker i Moskva utan rör sig utanför den/dem. Vilket ju inte är vad du sa för en stund sen.

Varför länka till en 3 år gammal artikel?
Saker och ting kan faktiskt ha ändrat sig sen dess.
Nej som jag tolkat det sitter han mesta tiden i sin Moskvabunker precis som Bert Sundström analyserar.

Sen är det inte alldeles enkelt att hitta artiklar och som inte har betalvägg men SvT¨s reportage är klart bra och Bert är då Rysslandkännare av rang oavsett om reportaget är från 2022.

Annars så skulle det väl vara mycket sannolikt att någon tagit kål på Putin!

Skönt att vi slipper läsas massa saker om Trump i en tråd som heter Trump.

Ska vi lägga till lite trädgårdsodling som bonus ;)

Putin vill inte släppa Krim. Dom behöver tillgång till det området för att kunna driva sin flotta. Dessutom behöver Putin minst de delar av Ukraina där dom anser sig ha makten. Dels för mineralerna men även för de enorma tillgångarna på mat som jordbruket ger. Släpper Ukraina den biten så kommer Europa få rejäla problem. Vi är trots allt inte självförsörjande tack vare den politik som har occh fortfarande drivs i Sverige. Självförsörjningen är godtagbar gällande sockerbetor, morötter och ägg. Att rädda människoliv genom att ge efter för Ryssland är ett infantilt argument. Man försökte det med Hitler en gång i tiden och det gick inte så bra. Vi kommer med stor sannolikhet att se nästa våg inom fem år från den dagen dom släpper dessa delar av Ukraina.

För att koppla ihop till Trump. Hur tror ni USA skulle reagera om Mexiko gick in och annekterade södra USA med argumentet. USA är ett hot mot våra medborgare och eftersom det är fler som pratar spanska än engelska, så är det vår rättighet. Fast mer komiskt vore väl om England annekterade hela USA med precis det språk som talas. Även om amerikanska är som ett lätt våldtäkt av brittisk engelska.

• Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Nej som jag tolkat det sitter han mesta tiden i sin Moskvabunker precis som Bert Sundström analyserar.
Men "mesta tiden" är fortfarande något annat "i sin Moskvabunker för evigt". Eller hur?

Om någon skulle vilja mörda Putin finns alltså möjligheten. Och den möjligheten finns även inne i en bunker. Tänk på att Caesar blev mördad av en grupp som inkluderade Brutus, som han trodde var 100 % lojal.

Det är nog välkänt att Putin var hemskt rädd för covid och pandemin var fortfarande igång våren 2022 i Ryssland. Den artikeln säger alltså inget alls om hur Putin lever idag. Den säger inte ens att Putin nästan jämnt var i bunkern då utan bara att det förekom att han satt i bunkern och gjorde TV-framträdanden. Som så ofta har du alltså länkat till en artikel som inte visar på att ditt påstående är sant.

• Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men "mesta tiden" är fortfarande något annat "i sin Moskvabunker för evigt". Eller hur?

Om någon skulle vilja mörda Putin finns alltså möjligheten. Och den möjligheten finns även inne i en bunker. Tänk på att Caesar blev mördad av en grupp som inkluderade Brutus, som han trodde var 100 % lojal.

Det är nog välkänt att Putin var hemskt rädd för covid och pandemin var fortfarande igång våren 2022 i Ryssland. Den artikeln säger alltså inget alls om hur Putin lever idag. Den säger inte ens att Putin nästan jämnt var i bunkern då utan bara att det förekom att han satt i bunkern och gjorde TV-framträdanden. Som så ofta har du alltså länkat till en artikel som inte visar på att ditt påstående är sant.
Nej får Putin ihop en fredsuppgörelse så är han nog körd.... sen varför skulle han inte sitta i sin bunker?

Efter mordet/nedskjutningen av Wagnerledaren Prigozjin så har han sina fiender inkl oligarker som inte kan göra affärer längre mer än via "skuggflottan".

BirgitS
P paralun skrev:
Nej får Putin ihop en fredsuppgörelse så är han nog körd.... sen varför skulle han inte sitta i sin bunker?

Efter mordet/nedskjutningen av Wagnerledaren Prigozjin så har han sina fiender inkl oligarker som inte kan göra affärer längre mer än via "skuggflottan".
Menar du att så många högt uppsatta är så missnöjda med den ev. kommande uppgörelsen att de då mördar Putin?
I så fall kommer ju inte uppgörelsen att gälla längre.

För om de är nöjda med uppgörelsen så finns det ju ingen anledning att mörda den som har gjort dem nöjda.

Varför skulle Putin sitta i en bunker nästan jämnt?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det tror jag inte. Historiska fakta talar emot det. De med stort våldskapital klarar sig allt som oftast var de än gör.
Att vi det bestämmer, gör nog liten skillnad.
Det skall också beaktas att den som efterträder Putin kan vara tio resor värre.
Man vet vad man har, men inte vad man får. Det verkar som några inte tänkt på det i sin värld av sagor.
Dina historiska fakta är levererade i manusform av din arbetsgivare. Som naturligtvis vill dra största möjliga växlar på sitt våldskapital.

Sanningen är betydligt mer komplicerad.

• Älska
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Dina historiska fakta är levererade i manusform av din arbetsgivare. Som naturligtvis vill dra största möjliga växlar på sitt våldskapital.

Sanningen är betydligt mer komplicerad.
Äntligen.

Nämn en statschef med stora kanoner som blivit avrättad av världssamfundet.

Sanningen är inte det minsta komplicerad.
Stor slår liten. Stor blir inte slagen av stor. Liten slår inte stor.
Enkelt. Eller hur?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.