Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Intet Intet skrev:
Än sen, då. Jag och alla i min generation och äldre hade mässlingen. Ingen stor grej. Vi fick även Röda hund påssjuka och shalakansfeber om jag minns rätt. En naturlig del av barndomen.
Ja så var det hemma i Sovjetunionen på din tid. Det var så många som dog i fånglägren att övriga dödsorsaker blev statistiskt ganska obetydliga.

• Gilla
  • Älska
LaT och 4 till
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Vad gäller att bygga hus? Ja, bevisligen. Trump är emellertid numer en president i USA snarare än en byggherre och i det landet har vi ingen rösträtt. Hans hemland är inflytelserikt på många sätt men av ganska ringa intresse för oss. Vad som däremot händer i Tyskland påverkar oss i hög grad. Att de bryter ner sitt eget land med energibrist, massinvandring och - så sistone - totalitära tendenser är oroväckande. Vad gäller det sistnämnda liknar deras beteende Rumäniens eller Frankrikes (eller Nordkoreas?).
Att förbjuda ett parti som förespråkar terrorism och massmord och brott mot grundlagen är att försvara demokratin. Raka motsatsen mot totalitarism.

• Gilla
  • Älska
karlmb och 5 till
  • Laddar…
Det var väl det nazisterna började med. Då var det partier på vänsterkanten som förbjöds.

Man blir inte av med åsikter genom att förbjuda organisationer.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Sanningen har Intet med att göra. Inget.

Intet har inget med sanningen att göra. Hans taktik är att slänga ur sig massor av inlägg utan särskilt mycket verklighetsanknytning, och så verkar han tro att han vinner en poäng om något av dem får stå oemotsagt.

Tragiskt.
Som putintrollen är skolade.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det var väl det nazisterna började med. Då var det partier på vänsterkanten som förbjöds.

Man blir inte av med åsikter genom att förbjuda organisationer.
I viss mån blir man det. Det är betydligt svårare att nå ut med budskapet när det inte får stå en organisation bakom.

Man skall vara mycket mycket restriktiv med den här sortens förbud men jag anser att förbuden kan motiveras för organisationer vars budskap och ideologi bygger på enkelt och entydigt påvisbara lögner samtidigt som organisationens syfte är att omkullkasta demokratin. Om organisationen dessutom arbetar för främmande fientlig makt har man ännu starkare skäl att förbjuda den.
AFD uppfyller de tre kriterierna med god marginal.

Kort sagt: Den som arbetar för att bryta ned en demokrati och införa diktatur eller oligarki skall inte heller skyddas av denna demokratis stadganden om yttrandefrihet och föreningsfrihet.

• Gilla
  • Haha
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
I viss mån blir man det. Det är betydligt svårare att nå ut med budskapet när det inte får stå en organisation bakom.

Man skall vara mycket mycket restriktiv med den här sortens förbud men jag anser att förbuden kan motiveras för organisationer vars budskap och ideologi bygger på enkelt och entydigt påvisbara lögner samtidigt som organisationens syfte är att omkullkasta demokratin. Om organisationen dessutom arbetar för främmande fientlig makt har man ännu starkare skäl att förbjuda den.
AFD uppfyller de tre kriterierna med god marginal.

Kort sagt: Den som arbetar för att bryta ned en demokrati och införa diktatur eller oligarki skall inte heller skyddas av denna demokratis stadganden om yttrandefrihet och föreningsfrihet.
Jag skulle som vanligt ge dig ett hjärta för din morbida humors skull, men det här var inte det minsta roligt. Bara facistiskt propaganda. ,-Förbjud alla som inte tycker som jag. Det är ju det du vill.
Kanske ett litet bokbål skulle värma ditt pacifistiska sinne?😱

• Wow
Danne824 och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Jag skulle som vanligt ge dig ett hjärta för din morbida humors skull, men det här var inte det minsta roligt. Bara facistiskt propaganda. ,-Förbjud alla som inte tycker som jag. Det är ju det du vill.
Kanske ett litet bokbål skulle värma ditt pacifistiska sinne?😱
Vi på den normala sidan världen kallar propaganda mot fascism för anti-fascistisk propaganda.

• Gilla
  • Älska
gaidin och 2 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Vi på den normala sidan världen kallar propaganda mot fascism för anti-fascistisk propaganda.
Vad är normalt. En kompis var i Indien. Där var det normalt att skita rakt ner i spåren på stationerna.
Du får nog inse att ordet "normal" har lika många betydelser som det finns människor.

Så Heimlagas facistpropaganda kallar ni normala för ...?

• Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Intet Intet skrev:
Så Heimlagas facistpropaganda kallar ni normala för ...?
Heimlagas inlägg var inte propaganda. Det var ett lugnt och sakligt inlägg där han redogjorde för en åsikt.

AFD står mycket närmare fascism än vad heimlaga gör.

• Gilla
karlmb och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Heimlagas inlägg var inte propaganda. Det var ett lugnt och sakligt inlägg där han redogjorde för en åsikt.

AFD står mycket närmare fascism än vad heimlaga gör.
Heimlaga anser att de som inte har hans egen världsbild bör sensureras. Facistoida tankar, helt klart.
Lungt och sansat, nog BirgitS?

• Haha
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Intet Intet skrev:
Heimlaga anser att de som inte har hans egen världsbild bör sensureras. Facistoida tankar, helt klart.
Lungt och sansat, nog BirgitS?
Att vilja att vissa åsikter ska ha svårt att nå ut förekommer över hela det politiska spektrumet.
Jag tycker inte att USA var fascistiskt under McCarthy-eran. Tycker du?

Nuvarande ledning i USA väldigt verkar vara pigga på att censurera åsikter som inte överensstämmer med deras. Är då USA fascistiskt nu enligt dig?

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Att vilja att vissa åsikter ska ha svårt att nå ut förekommer över hela det politiska spektrumet.
Jag tycker inte att USA var fascistiskt under McCarthy-eran. Tycker du?
Ja, det tycker jag.
BirgitS BirgitS skrev:
Nuvarande ledning i USA väldigt verkar vara pigga på att censurera åsikter som inte överensstämmer med deras. Är då USA fascistiskt nu enligt dig?
Det märker jag inte mycket av. Men vore det så skulle USA passa in i heimlagas fascistiska paradis där bara de som tycker "rätt" får tycka över huvud taget.

Överlag verkar Tyskland göra samma misstag som Sverige när vi röstade på SD. Trots att de etablerade partierna sade att vi skulle rösta rätt och inte fel.
Att försöka förbjuda obehagliga röster är nog helt enkelt en gammal god vana Tyskarna inte blivit av med.

• Haha
Danne824
  • Laddar…
BirgitS
Intet Intet skrev:
Ja, det tycker jag.
Jag ser inte många likheter mellan USA då och Mussolinis Italien.
Även om USA var kraftigt emot kommunism och kommunister så var USA som land inte diktatoriskt, auktoritärt, ultranationalistiskt och antidemokratiskt då. Vilket är grundläggande för fascism.
Intet Intet skrev:
Men vore det så skulle USA passa in i heimlagas fascistiska paradis där bara de som tycker "rätt" får tycka över huvud taget.
Nu har du förvanskat vad heimlaga skrev.
Intet Intet skrev:
Överlag verkar Tyskland göra samma misstag som Sverige när vi röstade på SD. Trots att de etablerade partierna sade att vi skulle rösta rätt och inte fel.
Att försöka förbjuda obehagliga röster är nog helt enkelt en gammal god vana Tyskarna inte blivit av med.
Alla partier, inkl. SD, säger att folk ska rösta rätt, dvs. på det partiet. Alltid varit så.

Eller så är det så att det land som har bäst kunskap, om vad nazismen medförde, vet att det verkligen inte var bra för landet och därför gör allt vad det kan för att inte än en gång råka ut för något liknande.

• Gilla
  • Älska
karlmb och 3 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Du har inte funderat på att söka terapi?
Vi har ju vår egen AI terapeft i tråden. Han kan dränka vem som helst i ord utan mening.😬

• Haha
Danne824
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.