84 779 läst ·
2 237 svar
85k läst
2,2k svar
Trump/Vance?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Känns ändå bra att jag bojkottat hälften av de företagen sen start. Google, MS och ChatGPT löser jag inte ut…L Lilllen skrev:
Ska ni bojkotta landet som vi sen nyligen är i militärallians med och som är vår enda säkerhetsgaranti för att Baltikum, Polen och Finland och därefter vi själva inte får en aktiv "kontaktlinje" med Ryssland? Ni kan väl vänta 20 år med detta tills vi har byggt upp ett försvar i Europa som kan hålla Ryssland stången?
Och det där med att bojkotta länder, är det inte just lika utdaterat som Trumps hela tankesätt? Drömmar om en återgång till 1900-talets mitt. Vi lever i en globaliserad ekonomi nu, hela vår existens bygger på enorm handel och utbyte mellan länder. Det kan inte göras ogjort utan civilisationskollaps.
Och det där med att bojkotta länder, är det inte just lika utdaterat som Trumps hela tankesätt? Drömmar om en återgång till 1900-talets mitt. Vi lever i en globaliserad ekonomi nu, hela vår existens bygger på enorm handel och utbyte mellan länder. Det kan inte göras ogjort utan civilisationskollaps.
Jo vad händer? det har väl aldrig hänt förut att en förhandling sker inför världens kameror.K Kane skrev:
Hur fick man till det här manuset?
Det värsta som nu skulle hända är att Kina ger sig på Taiwan så har vi fullt kaos.
Den här bilden publicerades idag i Politicos veckans cartoons.
https://www.politico.eu/article/war...-worlds-cartoonists-on-this-weeks-events-147/
Ja bojkott är överdrivet. Kontinuitetsäkra och bygga oberoenden är alltid viktigt för samhället.Claes Sörmland skrev:
Ska ni bojkotta landet som vi sen nyligen är i militärallians med och som är vår enda säkerhetsgaranti för att Baltikum, Polen och Finland och därefter vi själva inte får en aktiv "kontaktlinje" med Ryssland? Ni kan väl vänta 20 år med detta tills vi har byggt upp ett försvar i Europa som kan hålla Ryssland stången?
Trump visar att vänskap är en handelsvara och att alla tillgängliga medel ska användas för politiska ändamål. Då är det gött att äga världens digitala infrastruktur och kontrollera vänners information i amerikanska plattformar.
Min förhoppning är att bojkott bara behöver vara tillfällig. De som kan välja bort något amerikanskt gör det. Detta för att få nämnda ledare att inse att deras utrikespolitik är på väg åt fel håll. De är affärsmän och inser förhoppningsvis att de förlorar på detta ekonomiskt.Claes Sörmland skrev:
Jag tror på global handel som anledning, att länder inte krigar mer med varandra än de gör. Ibland slår det dock fel, då länder blir för beroende av ett icke vänligt sinnat land. Som jag ser det, är det bra att handla med alla, men att se till att det så långt det är möjligt, alltid finns alternativ. När någon handelspartner gör något fel, må det vara ett enskilt företag eller land, så visar man det med sin plånbok.
Bojkott eller inte. Vi bygger samhället tillsammans och då bör man stå upp för de värderingar man tycker är viktiga.
Att dansa efter labil människa med andra värderingar och annan agenda även om denne sitter på makt är fullkomlig galenskap och fegt.
Att dansa efter labil människa med andra värderingar och annan agenda även om denne sitter på makt är fullkomlig galenskap och fegt.
Bojkott är väl lämpligast mot vissa specifika delar av Amerikanska produkter.
Här är en länk till den neo-fascistiska ideologi, utvecklad av den ganska okända Curtis Jarvin, som sedan tech-miljardärer som Thiel(paypal,palantir, clearview AI), Musk, Sacks(paypal,yammer) och Andreessen(FB styrelse, uppfann netscape), Zuckerberg har anammat som värdegrund:
https://newrepublic.com/article/183971/jd-vance-weird-terrifying-techno-authoritarian-ideas
Här är en länk till den neo-fascistiska ideologi, utvecklad av den ganska okända Curtis Jarvin, som sedan tech-miljardärer som Thiel(paypal,palantir, clearview AI), Musk, Sacks(paypal,yammer) och Andreessen(FB styrelse, uppfann netscape), Zuckerberg har anammat som värdegrund:
https://newrepublic.com/article/183971/jd-vance-weird-terrifying-techno-authoritarian-ideas
Jag tror det enda symbolhandlingar av denna typ leder till är ännu större splittring mellan européerna och amerikanerna. Det driver bara på ännu mer nyisolationistiska strömningar i USA, de som har valt Trump en andra gång med en folklig majoritet. Ska vi övertyga amerikanarna behöver vi snarast förbrödring.L Lilllen skrev:Min förhoppning är att bojkott bara behöver vara tillfällig. De som kan välja bort något amerikanskt gör det. Detta för att få nämnda ledare att inse att deras utrikespolitik är på väg åt fel håll. De är affärsmän och inser förhoppningsvis att de förlorar på detta ekonomiskt.
Jag tror på global handel som anledning, att länder inte krigar mer med varandra än de gör. Ibland slår det dock fel, då länder blir för beroende av ett icke vänligt sinnat land. Som jag ser det, är det bra att handla med alla, men att se till att det så långt det är möjligt, alltid finns alternativ. När någon handelspartner gör något fel, må det vara ett enskilt företag eller land, så visar man det med sin plånbok.
Nato är inte bara USA ävem om deras engagemang är tongivande.Claes Sörmland skrev:
Att lägga alla ägg i samma korg som plötsligt bärs av ett troll som pratar om att anfalla sina allierade som en del av en förhandling om naturtillgångar är inte heller hållbart.
Vissa kvarnar mal långsamt, men det är ju uppenbart att vi aktivt behöver leta, välja och skapa alternativ till amerikanskt försvarsmateriel, tech och andra sektorer där de dominerar.
Europa har sedan länge satt sig själv i baksätet och låtit USA styra världsskutan. Det är dags att vakna till.
Nu handlar det mer om att göra än att snacka. Vi behöver öppna infrastruktur i Europa för tillverkning av allt, NU.Unikt namn skrev:
Nato är inte bara USA ävem om deras engagemang är tongivande.
Att lägga alla ägg i samma korg som plötsligt bärs av ett troll som pratar om att anfalla sina allierade som en del av en förhandling om naturtillgångar är inte heller hållbart.
Vissa kvarnar mal långsamt, men det är ju uppenbart att vi aktivt behöver leta, välja och skapa alternativ till amerikanskt försvarsmateriel, tech och andra sektorer där de dominerar.
Europa har sedan länge satt sig själv i baksätet och låtit USA styra världsskutan. Det är dags att vakna till.
Nej, ett logiskt felslut att dramatiska och moralistiska utspel alltid skulle vara bättre än att arbeta långsiktigt för att övertyga sina medmänniskor. Jag skulle t o m gå så långt att säga att det är detta felslut som har orsakat situationen i USA. Och vi har ju samma rörelser i hela Europa. Det är dags att tona ned sig lite nu och ta samtal istället för att polarisera.mexitegel skrev:
(Men jag misstänker att jag aldrig kommer lyckas övertyga dig och många andra om detta. Det känns ju så skönt i magen att fördöma de moraliskt lägre stående. Sen får pragmatiska människor plocka upp spillrorna efter tuppfighten och få samhället att fungera.)
Jag håller med, därav att jag vädjar till 20 år av lugn före vissa skribenter vill bojkotta och fylla våra gator av skränande antiamerikanism. Det tar tid att bygga försvarsförmåga, väldig tid och väldiga resurser.Unikt namn skrev:
Nato är inte bara USA ävem om deras engagemang är tongivande.