Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane Fairlane skrev:
Glömde du bort Luhansk, Cherson och Zaporizzja?
Jo och gränserna ser man ju enkelt på Liveuamap men jag vet inte vad som anses som säkra gränslinjer att skydda, det behövs säkert utländsk trupp för att bevaka en gränslinje efter fred.

https://liveuamap.com/

Sen tillät man då Ryssland att "bo in sig" redan 2014 med annekteringen av Krim

Sen har ju Ukraina ett plus att man fortfarande tappert håller Kursk.

Men jag tror det måste bli ett pris för Ukraina.
 
Intet Intet skrev:
En mycket bra fråga! De med hög svansföring, som skall sätta ner foten och annat verbalt nonsens, stup i kvarten, har inget svar. Trump och Vance har gjort det väldigt klart att Europa får klara sig själv, för amerikanska skattebetalare har nog med att försvara sitt eget land och är trötta på att ge militär U-hjälp till oss.
Vilka länder i Nato har usa hjälpt menar du när du skriver ”oss”? Var det inte så att de andra länderna i Nato hjälpte USA efter 9/11?
 
  • Gilla
Filbert och 6 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Det skulle bli en svårerövrad ö med dagens beredskap
Varför? Vilken beredskap har Sverige? Några stridsvagnar som väckts upp ur sin Törnrosasömn samt ett gäng militärer utan någon som helst stridserfarenhet?
Berätta gärna!
 
P Peter787 skrev:
Nu är det ju så att Bidenadministationen GAV 183 miljarder dollar i GÅVA till Ukraina för att köpa militärmateriel, mest från USA.
Vad fan har Trump-tölpen med det att göra, en gåva tar man inte tillbaka, i synnerhet när man inte var den som gav gåvan.
Jo här har du summorna och Trumpen är ju affärsman och hade det som en valfråga varför USA ska betala så mycket.

https://www.ukraineoversight.gov/Funding/
 
L lbgu skrev:
Läs på historia lite. Hade det som du säger gällt så hade tyskarna besegrat Sovjet hur enkelt som helst i VK2. Men du gör samma miss som tyskarna, de kunde heller inte riktigt fatta varför de aldrig vann trots att de slaktade ofantliga mängder sovjeter.
De förluster ryssarna haft i kriget hittills motsvarar väl kanske första veckans förluster kriget mot tyskarna om ens det. Bara i slaget om Stalingrad som var en Sovjetiskt seger förlorade de kring en miljon man.
Har du koll på hur mkt material Sovjet fick av USA för att kunna slå tysken?
Ukraina har inte fått många % av det stödet.
 
  • Gilla
Filbert och 4 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Vilka länder i Nato har usa hjälpt menar du när du skriver ”oss”? Var det inte så att de andra länderna i Nato hjälpte USA efter 9/11?
Haft och har trupper i Europa.
 
Om Usa inte skickar amerikanska vapen till Ukraina, vad tycker de amerikanska vapentillverkarna om det?

Inga nya amerikanska vapen behöver tillverkas för ingen köper..
 
  • Gilla
skogaliten och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Jo och gränserna ser man ju enkelt på Liveuamap men jag vet inte vad som anses som säkra gränslinjer att skydda, det behövs säkert utländsk trupp för att bevaka en gränslinje efter fred.

[länk]

Sen tillät man då Ryssland att "bo in sig" redan 2014 med annekteringen av Krim

Sen har ju Ukraina ett plus att man fortfarande tappert håller Kursk.
Rysslands krav på fred är ju att de får behålla alla 5 områden som de sagt är deras, även trots att de inte ens kontrollerar alla de områdena. Dessutom ska ju Ukraina lämna tillbaks Kursk...

Finns det något som tyder på att din tidigare tes att Trump skulle lösa det smidigt med Kineserna stämmer?

Hittills har väl Trump lovat ryssarna allt de önskar.
P paralun skrev:
Men jag tror det måste bli ett pris för Ukraina.
Det tror jag också tyvärr, men jag hoppas verkligen inte att det blir alla de 5 områdena.

Så glömde du de sista 3, eller tror du att det kan vara så att Ukraina får behålla dem, eller varför kom de inte med?
 
  • Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Haft och har trupper i Europa.
Är det något som Europa bett om eller som gynnar USA ?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Är det något som Europa bett om eller som gynnar USA ?
Ja och ja.
 
Intet Intet skrev:
Ja och ja.
Så hur får du ihop ditt argument med att usa räddat Europa ?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
C
sysmali sysmali skrev:
Vem skulle ge sig på Ryssland om de tar Gotland? USA?
Beror väl på om Kristersson skulle bete sig tillräckligt "respectful" mot Trumpen och om vi har några fina naturtillgångar att bjuda på?
 
  • Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
EDIT USA har betalt 183 miljarder dollar
Inte har betalat, utan som det står nedan
P paralun skrev:
Congress has appropriated or otherwise made available
Dvs kongressen har gett godkännande, men det är inte samma som att USA faktiskt har spenderat pengarna, som synes om man kollar på din länk här nedan:
P paralun skrev:
[länk]
Där man kan läsa:
The status of funds appropriated or otherwise made available for OAR and the Ukraine response of $182.8 billion consists of four broad categories: 1) funds that have been appropriated and remain available for obligation, but have not yet been obligated, amounting to $39.6 billion; 2) funds that have been obligated but have not yet been disbursed, amounting to $57.0 billion; 3) funds that have been disbursed, amounting to $83.4 billion; and 4) funds that have expired, meaning they are no longer available for obligation, amounting to $2.7 billion.

Dvs av de där 183 miljarder dollar, så är det drygt 96 miljarder kvar som inte har använts än, och knappt 3 miljarder som inte kommer att kunna användas alls.
 
  • Gilla
Filbert och 6 till
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Dvs av de där 183 miljarder dollar, så är det drygt 96 miljarder kvar som inte har använts än, och knappt 3 miljarder som inte kommer att kunna användas alls.
Jo om det nu är cirkus 90 miljarder dollar så är det alltså 970 miljarder SEK som Europa får förbereda sig att betala i framtiden.

Om samtidigt Europas länder ska rusta upp sitt försvar, ex Danmark 100 miljarder så blir det här en mycket dyrbar historia.

Sen finns det nog plats för en affärsmässig deal med trumpen.

Finland klarade av den mycket bittra förlusten av Karelen när finska vinterkriget avslutades.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Grannens Häck Grannens Häck skrev:
Kanske en framtida exportvara, går på förnybar energi.
Ohh, ett miljövänligt krig!
Tipsa Greta och Hamas inför fortsättningen så går det fortare att städa Gaza sedan för att göra plats för hotellen, playorna och framförallt de mängder av guldstatyer av den nye store Frälsaren av Världen, Den Gudomlige Donald Du.. förlåt, Trump som kommer att förhärliga den delen av klotet.
Halleluja!
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.