Status
Inte öppen för fler kommentarer.
A Argastesnickaren skrev:
Jag förstår inte.
Har det gått dåligt för Ukraina?
Ja. Men bättra än förväntat.
Du menar samma Ukraina som ryssarna skulle ta kontroll över på några dagar??.
Ja. Högmod fördröjer det oundvikliga slutet.
Samma Ukraina som fick slåss med bakbundna händer och inte skjuta på mål in i Ryssland trots att dom blev beskjutna.
Ja.
Hur tycker du isåfall det har gått för ryssarna??
Bra. På grund av deras överlägsenhet i resurser.
Dom som var så överlägsna både materiellt och med folk!!!
Som sagt. Ja.
Det enda dom har varit riktigt bra på är att bomba sönder civila byggnader som skolor, sjukhus allt som har med elförsörjning osv.
Plus en och annan militär och kanon. Annars skulle inte Zelenskyj vilja ha fred.
Vilka hjältar jämfört med Ukraina.
Hjältar och hjältar. I krig är de få. De flesta har bara en sak i huvudet. Att överleva.

Inte heller du, har gjort militärtjänstgöring, anar jag?

Redigerat:
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
BirgitS
Intet Intet skrev:
Annars skulle inte Zelenskyj vilja ha fred.
Det finns många möjliga anledningar till att vilja ha fred.

• Gilla
Intet och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Inte särskilt lång och utförlig artikel. Helt ok artikel, som tydligt skriver att Ryssland kräver alla 5 regionerna, trots att du under lång tid påstått att de kommer få Krim och Donetsk bara

Ja, du har själv gett en artikel som stödjer det jag säger och emot det du säger. Du kanske kan hitta en enda som stödjer din tes om endast Krim och Donetsk? Gör du det så ska du få massor som talar emot.
Nej jag har aldrig låst exakt vilket område mer än att Krim är helig mark för många ryssar sen att det är ryskspråkiga områden som nu ockuperats.

30 dagars vapenvila och mineraler är man överens om och bollen ligger nu hos Putin

https://edition.cnn.com/2025/03/11/world/ukraine-us-talks-saudi-arabia-intl/index.html

Det går framåt!

• Gilla
Intet
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men bättre på vissa saker.

Men Trump anställer ju bara sådana som säger ja till allt han hittar på, vilket ju aldrig blir bra i slutändan. Då blir det som med Putin som trodde att det skulle gå att besegra Ukraina på 3 dagar, ingen rådgivare vågade säga emot när han sa att de skulle göra det.
Och vilken precident har anställt nejsägare. Namn på en, räcker.

Fåfängan är ett problem bland populasen och ett gigantisk problem bland statsledare.

BirgitS BirgitS skrev:
Det finns många möjliga anledningar till att vilja ha fred.
Den som sitter med alla klädera på i ett klädpokerparti, säger sällan: -"Äh. Nu lägger vi av.😎

Intet Intet skrev:
Ja. Men bättra än förväntat.

Ja. Högmod fördröjer det oundvikliga slutet.

Ja.

Bra. På grund av deras överlägsenhet i resurser.

Som sagt. Ja.

Plus en och annan militär och kanon. Annars skulle inte Zelenskyj vilja ha fred.

Hjältar och hjältar. I krig är de få. De flesta har bara en sak i huvudet. Att överleva.

Inte heller du, har gjort militärtjänstgöring, anar jag?
Zelenskyi har väl alltid velat ha fred eller du menar att det är han som ville ha krig???

• Gilla
Lilak och 3 till
  • Laddar…
Zelenskyi har väl alltid velat ha fred
Det tror jag också. Men inte under rådande omständigheter. Förrän nu. Varför då, bör man undra.
eller du menar att det är han som ville ha krig???
Nej.

BirgitS BirgitS skrev:
Med nuvarande takt kommer det ta drygt 100 år innan Ryssland är framme vid Kiev. Någon som hade räknat på avstånd och hur mycket mark som Ryssland tar i snitt.
Slava Ukraini

• Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Tja. Mitt liv består nu av en massa jobb men visst hinner jag följa det eländiga kriget. Internet, du vet. Kursk och andra försvarslinjer, lär ju falla snart. Annars skulle inte Zelenskyj plötsligt blivit så intresserad av att få fred. Tyvärr. Ren krass logik.
Plötsligt intresserad av fred?
Är du allvarlig ?

Lilla Ukraina med 1/3 dels befolkning & 1/3 dels vapen/artilläripjäser 1/25 dels stridsflyg 1/100 dels flotta, endast förlorat 20% av sitt land.... på 3 år!
Och Ryssland har förbrukat ca 80% av alla pansarfordon samt stridsvagnar, på dessa 20%!

Med VAD ska Ryssland erövra Ukraina ?
Spritflaskor & olja eller?

Det är Putin som ALDRIG velat ha dialoger om fred, men har fått problem att smita undan nu med USA & 50% av världen som iakttar.

• Gilla
djac och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Intet Intet skrev:
Och vilken precident har anställt nejsägare. Namn på en, räcker.
Så vitt jag vet alla utom Trump denna mandatperiod. Även under hans första mandatperiod kom det ju fram flera gånger att han fick mothugg av rådgivare och ministrar.

• Gilla
  • Älska
djac och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Intet Intet skrev:
Den som sitter med alla klädera på i ett klädpokerparti, säger sällan: -"Äh. Nu lägger vi av.😎
Hmm, kanske för att frun väntar hemma med kaveln i beredskap om han inte ger sig av hemåt nu, eller chefen blir förbannad därför att han gör en dålig kundpresentation förmiddagen därpå om han inte har sovit tillräckligt.
Han och frun ovan kan bytas ut mot något annat kön om så önskas.

Som sagt, det finns många möjliga anledningar.

• Älska
Intet
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Nej jag har aldrig låst exakt vilket område mer än att Krim är helig mark för många ryssar sen att det är ryskspråkiga områden som nu ockuperats.
Nåja....
Se nedan
P paralun skrev:
Trumpen är ju en businessman och vi får nog ta oss en funderare på vad Krim o Donetsk är värt.
Du fick då frågan "Glömde du bort Luhansk, Cherson och Zaporizzja?" men som vanligt kom det ett svar på något helt annat...
Inte ett ord om Luhansk, Cherson och Zaporizzia i ditt svar nedan..
P paralun skrev:
Jo och gränserna ser man ju enkelt på Liveuamap men jag vet inte vad som anses som säkra gränslinjer att skydda, det behövs säkert utländsk trupp för att bevaka en gränslinje efter fred.

[länk]

Sen tillät man då Ryssland att "bo in sig" redan 2014 med annekteringen av Krim

Sen har ju Ukraina ett plus att man fortfarande tappert håller Kursk.

Men jag tror det måste bli ett pris för Ukraina.
P paralun skrev:
30 dagars vapenvila och mineraler är man överens om och bollen ligger nu hos Putin
Ja, och vi får väl se vad de säger, hittills har de ju varit tydliga med att målen för "specialoperationen" kvarstår, men nu har man ju öppnat för att kunna avsluta kriget om de får allt de begär...
P paralun skrev:
[länk]

Det går framåt!
Jag väntar nog med att ropa hej till Ryssland accepterat. Än då länge är det inte ett enda litet steg framåt enligt mig.

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Men jag tror det måste bli ett pris för Ukraina.
Tror du att det måste bli ett pris för Ryssland?

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nåja....
Se nedan

Du fick då frågan "Glömde du bort Luhansk, Cherson och Zaporizzja?" men som vanligt kom det ett svar på något helt annat...
Inte ett ord om Luhansk, Cherson och Zaporizzia i ditt svar nedan..

Ja, och vi får väl se vad de säger, hittills har de ju varit tydliga med att målen för "specialoperationen" kvarstår, men nu har man ju öppnat för att kunna avsluta kriget om de får allt de begär...

Jag väntar nog med att ropa hej till Ryssland accepterat. Än då länge är det inte ett enda litet steg framåt enligt mig.
Kort så är det ju Putin som har bollen och vilka villkor han kan tänka sig.
Om det ska man då förhandla igen.

Sen har man mycket sannolikt diskuterat det här i Paris och hur man kan sätta upp en säkerhetsstyrka samt tänkbara eller otänkbara nya gränser.

Framåt går det!

D
Intet Intet skrev:
Tja. Mitt liv består nu av en massa jobb men visst hinner jag följa det eländiga kriget. Internet, du vet. Kursk och andra försvarslinjer, lär ju falla snart. Annars skulle inte Zelenskyj plötsligt blivit så intresserad av att få fred. Tyvärr. Ren krass logik.
Hur står det egentligen till med din bildningsnivå?

Först säger du att du inte följer nyheterna, men nu påstår du dig ha koll via "internet".
Ska vi gissa på att det betyder några suspekta X-inlägg, Facebook-grupper och MAGA-flöden där verkligheten alltid tycks vinklas till Rysslands fördel?

Om du nu är så säker på att Kursk-linjen ”snart faller” och att Zelenskyj plötsligt blivit fredsvän, vore det intressant att veta vilka skumma hörn av internet du hämtar din information ifrån.
Kanske vi kan jämföra med verkligheten?

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.