13th Marine 13th Marine skrev:
Jag hade inte riktigt litat på att du har bra kontakt i uppställningen ovan.
Klämmor som gäller? Hade inga hemma och var lite ivrig att testa 🙂 Gav ju som sagt utslag första gången jag testade (när bilden togs). När jag laddar den är ju inte multimetern med i leken.

Redigerat:
C carlfredrik skrev:
Klämmor som gäller? Hade inga hemma och var lite ivrig att testa 🙂 Gav ju som sagt utslag första gången jag testade (när bilden togs). När jag laddar den är ju inte multimetern med i leken.
Nått som garanterar bättre kontakt på något sätt, risken med tejpen är att det glappar en del, och då blir mätningen tokig, och troligen klipparen sur.

13th Marine 13th Marine skrev:
Nått som garanterar bättre kontakt på något sätt, risken med tejpen är att det glappar en del, och då blir mätningen tokig, och troligen klipparen sur.
Säkert! Får beställa klämmor eller liknande.

Insåg nu att jag kanske ställde in transformatorn på fel. Justerade den till 4.2 (för att jag läste det i en annan tråd) men på min gamla står det ju 7000mA. Får justera och testa igen.

Strömförsörjning från Husqvarna med specifikationer som 28V och 7000mA visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Mycket strul med din klippare!

Har du haft klipparen avstängd under vinterförvarningen? Det låter som batteriet nu är defekt (djupurladdat).

Som tidigare sagt, ta fram snabbmenyn (långt tryck på 0) när klipparen står i spänningssatt laddare, avläs laddström och batterispänning i detta läget.

• Gilla
carlfredrik
  • Laddar…
E etompau skrev:
Mycket strul med din klippare!

Har du haft klipparen avstängd under vinterförvarningen? Det låter som batteriet nu är defekt (djupurladdat).

Som tidigare sagt, ta fram snabbmenyn (långt tryck på 0) när klipparen står i spänningssatt laddare, avläs laddström och batterispänning i detta läget.
Ja den kämpar på! ”Bara” ca 8 år i drift men varit med om mycket redan. Genomgår en stor renovering och gräsmattan har kontinuerligt förändrats pga dränerings arbete och annat. Den körde ner i en vattenpöl en gång också och fick nytt kretskort 🥳🫣

Man kan inte kicka igång batteriet med en batteribalanserare tror du?

C carlfredrik skrev:
Ja den kämpar på! ”Bara” ca 8 år i drift men varit med om mycket redan. Genomgår en stor renovering och gräsmattan har kontinuerligt förändrats pga dränerings arbete och annat. Den körde ner i en vattenpöl en gång också och fick nytt kretskort 🥳🫣

Man kan inte kicka igång batteriet med en batteribalanserare tror du?
Har du haft möjlighet att mäta batterispänningen, antingen via meny i klipparen eller med ditt mätinstrument?
Att kicka igång batteriet avråder jag ifrån.

E etompau skrev:
Har du haft möjlighet att mäta batterispänningen, antingen via meny i klipparen eller med ditt mätinstrument?
Att kicka igång batteriet avråder jag ifrån.
Satt den på laddning igen så ska titta till den strax. Tidigare idag var den stendöd.

3.5v laddar nog inget batteri. Mätte upp transformatorn så jag gissar att det kan vara något strul med lågspänningskabeln.

• Hand mäter spänning med en multimeter bredvid en elektrisk enhet och tråd på en gummimatta utomhus.
    Skapa konto
Testat lågspänningskabeln också nu och den ligger stabilt på 28v. Så av någon anledning kommer det inte ut 28v i stiften som roboten laddar mot. Laddstationen bryr sig inte ens om att blinka. Felsökningen fortsätter…

Multimeter visar 28V på lågspänningskabel vid felsökning av laddningsproblem, med verktyg och kablar på gummimatta.
Skapa konto
Multimeter visar 28v bredvid robotgräsklipparens laddstation, omgiven av lågspänningskabel, verktyg och växtlighet under felsökning.
Skapa konto

Tog en titt innanför kåpan på laddstationen och det ser ju ut som att huvudmatningen (eller svart kabel) nere till höger fått sig en kyss.

Invändig vy av en laddstations kretskort med en svart kabel nere till höger som verkar ha en skada.
Skapa konto

Ja det har varit någon värmeutveckling i kontakten.
Lyser laddstationens diod (färg)?

Det går ganska hög ström i kontakterna, det kan ibland orsaka varmgång i donen. Jacka ur/i kontakten och kolla status för stift etc.

E etompau skrev:
Ja det har varit någon värmeutveckling i kontakten.
Lyser laddstationens diod (färg)?

Det går ganska hög ström i kontakterna, det kan ibland orsaka varmgång i donen. Jacka ur/i kontakten och kolla status för stift etc.
Nej lyser ingenting alls. Blinkat till någon gång men inget som håller i sig.

Du har koll på + och - ?
Lyste dioden innan du började projektet med att byta nätdelen?

E etompau skrev:
Du har koll på + och - ?
Lyste dioden innan du började projektet med att byta nätdelen?
Utgick ifrån detta:
Instruktioner för Husqvarna Automower 450X; vit kabel = + (plus), svart kabel = – (minus), gäller originaltransformator HAU300/96 50 00-02.
Skapa konto

Kommer knappt ihåg nu om lampan lös eller inte innan jag bytte nätdelen. Förra sommaren som transformatorn gav upp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.