Tjo hej. Har en 2 år gammal vedpanne instalation (calmar v33 med 2*750l ack)
Har under dessa 2 år retat mig lite då o då på att vattnet blir för varmt. Idag tog jag tag i det o börja kolla. Det är så att i ena tanken sitter det vvb. Så ca 50cm från inloppet där sitter ett ventilpaket typ på kallvattnet. Med en avstägning och övertrycksventil. Röret som går brevid är varmvatten ut från tanken. på det sitter en blandingsventil. Den sitter kopplad i ventilpaketet på kallvattnet. Som jag ser det är pilarna åt rätt håll. Men det känns så fel för varmvattnet går rakt genom och ska sen suga med sig kallvatten ut. Jag vill ha det så att kallt och varmt går från varsit håll och går ut i korset där de möts. Det blir iaf varmt som fan. är det 90 grader i tanken får jag säkert ut 85 för det ångar utav bara ***. Ska blandningsventilen sitta nära tanken? Eller kan det vara det som är felet. För det känns liksom som om varmvattnet är prioriterat när jag öppnar varmvatten och det ska blanda in kallt så vill det kalla vattnet strömma förbi och ner i vvb istället.
Lägger med en bild med. Det blir nog lättare att förstå då.

• vv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
på blandnings ventilen så står exakt hur just denna modell ska kopplas, i den finns också en backventil.

den kanske är trasig & bör bytas. ska inte vara några somhelst problem att få 55 grader konstant ur den

Borde funka. Trasig jo den kan ju vara. Men har nog vart hela tiden isåfall. När nya anläggningen var instalerad var jag bara så nöjd att äntligen kunna få varmt vatten vilket jag inte fick me gamla pannan. Därav att jag inte tänkt/brytt/orkat göra nått åt det. Men jag har ungar så jag måste tänka på att de inte ska skålla sig. Ska ta o ringa instalatören i veckan o se vad de säger.
Den blandningsventilen jag har är denna : http://www.rinkabyror.se/prodimg/large/2978.jpg

Sen om det är rätt kopplat eller inte. Antingen är blandningsventilen trasig eller så är den fel vänd. Eller så vet i ***.

Dum fråga kanske men är den nerställd eller max öppen?

Inga frågor är för dumma. Det spelar ingen roll om jag vrider den max mot + sidan eller mot - sidan. samma temp. Anslutningen där den ska ta in kallvatten känns varm med. känns som det backar över där ..

På min blandningsventil finns en patronbackventil i röret för inkommande kallvatten.
Kan man möjligen ha glömt denna vid montaget?

Till mina blandingsventiler fick jag med backventiler som skulle sitta där man tog in kallvattnet. Kanske är den som fattas?

Alltid ska man komma sist... hehe

Trösta dig med att du har säkert tänkt igenom ditt inlägg bättre.

Prototypen

Hur gick det ?

Fanns det nån backventil?

tror inte de är nån backventil i den där blandningsventilen, isåfall kan varmvattnet gå bakvägen ut i kallvattnet när man bara spolar kallvatten så man får kopparberikat dricksvatten-urrk!

Har inte hunnit riva ner något än. Förhoppningsvis hinner man mera nästa helg.
Just nu är det säsong för veden.

Ser att det är en gammal tråd men skulle gärna vilja vet hur det gick eller ha några råd. Har samma problem, Med samma prylar men däremot vet jag att det sitter en backventil på plats.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.