247 läst ·
13 svar
247 läst
13 svar
Trossbotten i sommarstuga
Hej!
Jag har bytt golvåsarna i min sommarstuga som står på plintar. Den står mellan 300 till 1000 mm ovan mark. Jag har tidigare haft problem med möss som varit inne i sommarstugan och nu vill jag göra en så mussäker blindbotten som möjligt. Åsarna ligger på lite olika avstånd på c-c 600-680 mm. Har ni tips och förslag på hur vi gör detta bäst?
Jag har bytt golvåsarna i min sommarstuga som står på plintar. Den står mellan 300 till 1000 mm ovan mark. Jag har tidigare haft problem med möss som varit inne i sommarstugan och nu vill jag göra en så mussäker blindbotten som möjligt. Åsarna ligger på lite olika avstånd på c-c 600-680 mm. Har ni tips och förslag på hur vi gör detta bäst?
Medlem
· Nybro, Småland
· 18 inlägg
Antar att det är vanliga skogsmöss du syftar på. Har du kommit på var någonstans mössen tar sig in? Dvs någonstans måste det ju finnas en öppning där de kommer in. Minns i en gammal gäststuga vi hade för många år sedan där vi hade problem med att mössen togs sig in och efter mycket undersökning och letande kom vi på att de togs sin in via en liten liten "glipa" vi upptäckte i en garderob. Men efter att vi täppt till där så slapp vi möss inne i det huset för gott.
Man bygger golvet så att säga baklänges. Eller underifrån och upp.E Elina93 skrev:Hej!
Först spikar man på en bräda i underkant på golvbjälken. Så det ser ut som ett upp-och-nedvänt T. Detta kommer bli den nedersta delen av golvet. Fördelaktigt att göra detta innan montering av själva golvbjälken. Därefter monteras golvbjälken. Eller golvåsen som du säger
Nästa steg är att lägga i blindbotten skivorna. De är mjuka som papp i början och går att bryta av i lagoma mått. Eller också läggs de bara omlott.. Därefter lägger man ner isoleringen. Alltsammans hålls på plats av tyngdkraften, och att måtten stämmer. Inga glipor villman ha. Slutligen läggs innergolvet på alltsammans.
Blindbottenskivorna härdar med tiden och blir hårda som tegelpannor. Stoppar mössen. Ajöss med mössen.
Det är svårt att få det helt tätt i en gammal stuga. Jag köpte som svinto och tätade alla mindre glipor. Därefter vindpapp av lämpligt slag. Fyllde även i kalk längsmed syllen i facken efter att ha läst nåt gammalt knep. Har inte hört en enda mus sen dess, innan var det både möss, råttor och getingbon i trossbotten.
Använd fibercement skivor färdiga mått för 600 cc, montera en bredare bräda i underkant, så det funkar med t ex Byggmax skivor.E Elina93 skrev:Hej!
https://www.byggmax.se/oljehärdad-trossbottenskiva-p07042
Skulle jag rekommendera.
Sen tjärpapp och så vanlig isolering (glasfiber eller träfiber beroende på vad du föredrar)
Noggrannhet och milimeterpassning för att slippa glipor är viktigt
Men som skrivs innan är ju det viktiga att ta reda på var mössen kommer in. Med trossbotten eller plinggrund är det vanligaste rörgenomföringar för el eller VA. Dessa kan man med fördel täta med svinto eller dylikt,
Dock. En sommarstuga av äldre stuk är väldigt svår att få helt tätt. IMHO är det bästa att alltid ha fällor som man agnar och vittjar löpande när man är där. Då kommer man även minska skadorna på byggnaden
Skulle jag rekommendera.
Sen tjärpapp och så vanlig isolering (glasfiber eller träfiber beroende på vad du föredrar)
Noggrannhet och milimeterpassning för att slippa glipor är viktigt
Men som skrivs innan är ju det viktiga att ta reda på var mössen kommer in. Med trossbotten eller plinggrund är det vanligaste rörgenomföringar för el eller VA. Dessa kan man med fördel täta med svinto eller dylikt,
Dock. En sommarstuga av äldre stuk är väldigt svår att få helt tätt. IMHO är det bästa att alltid ha fällor som man agnar och vittjar löpande när man är där. Då kommer man även minska skadorna på byggnaden
OT: Jag har gjort om en del av ett sommarstugegolv, plintar, en halvmeter luft från backen till trossbotten, trossbotten lappar av trekvart tums bräder, Örnpapp, stenull, brädgolvAppendix skrev:
Örnpappen luktade lätt av tjära/bitumen eller vad den är impregnerad med även ca 60 år efter att den las i bjälklaget.
Stugan hade tidigare brädor som blindbotten, tidningar/kartong och sedan kutterspån. Skulle man kunna ha spontade brädor, vindpapp och kutterspån?
Har ni erfarenhet av att hålla mössen ute genom att försvåra klättringen på cirkulära betongplintar? Tänker typ en plåt formad som en kona alternativt typ musband - någon som har testat eller som har något bättre förslag? Kring murstocken blir det rostfritt nät.
Har ni erfarenhet av att hålla mössen ute genom att försvåra klättringen på cirkulära betongplintar? Tänker typ en plåt formad som en kona alternativt typ musband - någon som har testat eller som har något bättre förslag? Kring murstocken blir det rostfritt nät.
Spontad furu i så fall. Kvistar som inte faller ur. Beställningsvara.E Elina93 skrev:Stugan hade tidigare brädor som blindbotten, tidningar/kartong och sedan kutterspån. Skulle man kunna ha spontade brädor, vindpapp och kutterspån?
Isåfall behöver du fylla facken med lecakulor. De tycker inte om lecakulor. Kan inte bygga gångar.
Råttband spikar man innanför brädorna... Kan funka.
Klicka här för att svara