457 läst ·
24 svar
457 läst
24 svar
FTX eller miniventilation i sommarstuga?
Sida 1 av 2
Vi har en vinterbonad (isolerad med 120 mm isolering i väggar, tak och golv) sommarstuga som är byggd på 80-talet. VI har satt in vanliga ventiler i rummen för att få in lite friskluft men det upplevs ändå som att luften "står still" i stugan, särskilt på varma sommardagar.
Har förstått att ett av problemen kan vara att det inte finns någon frånluft någonstans i stugan, inte i badrummet heller. För att lösa detta har jag kikat lite på FTX men skräms lite av kostnaden och upplever att det kanske är en overkill lösning.
Miniventilation från exemplevis Mitsubishi är ett alternativ men det kanske räcker med att sätta in en Paxfläkt i någon av ventilerna istället? Är det någon som har erfarenhet av detta som kan komma med lite tips?
Har förstått att ett av problemen kan vara att det inte finns någon frånluft någonstans i stugan, inte i badrummet heller. För att lösa detta har jag kikat lite på FTX men skräms lite av kostnaden och upplever att det kanske är en overkill lösning.
Miniventilation från exemplevis Mitsubishi är ett alternativ men det kanske räcker med att sätta in en Paxfläkt i någon av ventilerna istället? Är det någon som har erfarenhet av detta som kan komma med lite tips?
Produkter som diskuteras: "Paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Ett första steg kan vara att ta upp ny kanal för frånluft på lämplig plats och sätta in en frånluftsfläkt som går att ställa in valfri grundhastighet på.
Sen skulle jag valt bort växlande miniventilation. Välj hellre något som har separat till-/från-luft.
Viktigast är nog att först fundera på hur luftflödet kommer bli med tilltänkt lösning.
Sen skulle jag valt bort växlande miniventilation. Välj hellre något som har separat till-/från-luft.
Viktigast är nog att först fundera på hur luftflödet kommer bli med tilltänkt lösning.
Jag tycker du ska börja med mekanisk frånluft i kök och hygienutrymme, köksfläkt och paxfläkt i dusch/ toa är bra för att få luftomsättning när ni är i stugan.
I en sommarstuga tycker jag att det kan vara trevligt med korsdrag (och myggfönster vid behov) riktigt varma sommardagar/ nätter.
Om huset har luft/ luftvärmepump kan det ju vara trevligt att köra den som ac varma sommarkvällar om man inte vill ha korsdrag.
I en sommarstuga tycker jag att det kan vara trevligt med korsdrag (och myggfönster vid behov) riktigt varma sommardagar/ nätter.
Om huset har luft/ luftvärmepump kan det ju vara trevligt att köra den som ac varma sommarkvällar om man inte vill ha korsdrag.
Tack för tipset, låter som en bra plan...S sblixten skrev:Ett första steg kan vara att ta upp ny kanal för frånluft på lämplig plats och sätta in en frånluftsfläkt som går att ställa in valfri grundhastighet på.
Pax fläkt i badrummet blir det och troligen en liknande i storstugan. Tyvärr får vi inte plats med en luftvärmepump så någon AC blir det inte men korsdrag och myggnät i fönstret kör vi medF fribygg skrev:Jag tycker du ska börja med mekanisk frånluft i kök och hygienutrymme, köksfläkt och paxfläkt i dusch/ toa är bra för att få luftomsättning när ni är i stugan.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Du bör ju ha ett konstant grundflöde ut från våtrum och ev kök så en lösning är en ställbar PAX-fläkt i ett våtrum som har ett konstant grundflöde men där du kan forcera vid bad/dusch. Du måste säkra så att du har ett luftflöde även med stängd toa/badrumsdörr då och givetvis se till att du har friskluftsventiler i rummen med ren luft dvs sovrum, allrum och motsvarande. För mindre sommarstugor är detta en väldigt vanlig lösning som säkrar ett grundflöde. Givetvis kommer det en varm dag med den isoleringsmängden fortfarande inte ge en "frisk" upplevelse men i alla fall ett grundflöde.
Steget upp från en sådan lösning är ofta en injusterad kanalfläkt på vind med rördragning från toa/badrum. Finns lösningar som lika en PAX-lösning där kan ge ett grundflöde som kan forceras och du slipper dels en PAX-fläkt i badrummet och det kan vara en lösning då en sådan inte kan placeras på ett bra ställe eller om du har flertalet frånluftspunkter.
Om du även har ett behov av uppgraderad fläktlösning i kök så kan övervägt en kryddhyllefläkt (där fläkten kan vindsplaceras) kombinerat med friskluftsventiler. Du får du en kombinerad lösning med ett grundflöde från en spiskåpa samt några ytterligare frånluftspunkter kombinerat med en forceringsmöjlighet både vid matlagning samt vid ökat användndning
Steget upp från en sådan lösning är ofta en injusterad kanalfläkt på vind med rördragning från toa/badrum. Finns lösningar som lika en PAX-lösning där kan ge ett grundflöde som kan forceras och du slipper dels en PAX-fläkt i badrummet och det kan vara en lösning då en sådan inte kan placeras på ett bra ställe eller om du har flertalet frånluftspunkter.
Om du även har ett behov av uppgraderad fläktlösning i kök så kan övervägt en kryddhyllefläkt (där fläkten kan vindsplaceras) kombinerat med friskluftsventiler. Du får du en kombinerad lösning med ett grundflöde från en spiskåpa samt några ytterligare frånluftspunkter kombinerat med en forceringsmöjlighet både vid matlagning samt vid ökat användndning
Är ett "konstant grundflöde" verkligen nödvändigt i en sommarstuga som vi inte ens vet om den permanentuppvärms?M myrstack skrev:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 366 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 366 inlägg
Kan verkligen rekommendera ett sånt här aggregat om ni kan få till det bra med kanalerna!H Hotwood68 skrev:Vi har en vinterbonad (isolerad med 120 mm isolering i väggar, tak och golv) sommarstuga som är byggd på 80-talet. VI har satt in vanliga ventiler i rummen för att få in lite friskluft men det upplevs ändå som att luften "står still" i stugan, särskilt på varma sommardagar.
Tilluft i sovrummen och frånluft i badrummet.
https://www.bauhaus.se/ventilations...Z3y2lM-09mauOhB7zpsc4Kf1q9r9Q0sBoCPe4QAvD_BwE
Att det upplevs som att luften står stilla beror på att det är varmt och det är ingenting i ett småhus som du löser med ventilationen.
En paxfläkt i badrummet duger för luftombytets skull, utgår från att ni vädrar en del under sommarmånaderna då värmen är ett problem.
En paxfläkt i badrummet duger för luftombytets skull, utgår från att ni vädrar en del under sommarmånaderna då värmen är ett problem.
Montera en mekanisk fläkt i hygienutrymme och kök och köra dem när man är i sommarhuset, att ha konstant grundflöde på ventilation i en sommarstuga som kanske inte ens är uppvärmd året om är väl knappast nödvändigt.S sblixten skrev:
Grundflödet går ju alltid att stänga av, så det är ingen skillnad mot vad du skriver, förutom att din lösning är lite mer begränsad då fläktarna alltid får gå på fullt.F fribygg skrev:
Jag tycker inte att fläktarna ska behöva gå när ingen är i stugan utan att man sätter på ventilationen när man är i (eller är på väg till stugan). En Fresh Intellivent eller en PAX Calima tror jag skulle kunna vara lämpligt i badrummet och de behöver nog inte gå konstant då det knappast skapas nån fukt eller lukt när man inte är i sommarstugan.S sblixten skrev:
Produkter som diskuteras: "Intellivent"
Badrumsfläkt Intellivent S Fresh
Komplett frånluftsfläkt
2 185 kr inkl moms
Läs mer
Nu får du bestämma dig.F fribygg skrev:Jag tycker inte att fläktarna ska behöva gå när ingen är i stugan utan att man sätter på ventilationen när man är i (eller är på väg till stugan). En Fresh Intellivent eller en PAX Calima tror jag skulle kunna vara lämpligt i badrummet och de behöver nog inte gå konstant då det knappast skapas nån fukt eller lukt när man inte är i sommarstugan.
Du tycker inte att det ska satsas på fläktar som har grundventillation och ändå föreslår du två fläktar som har den funktionen.....komiskt
Jag föreslår alltså fläktar av kända fabrikat som körs när man är i stugan.
Varför skulle en sommarstuga behöva "ett konstant grundflöde" med mekanisk fläkt alla de dagar, veckor eller månader man inte är i huset?
Varför skulle en sommarstuga behöva "ett konstant grundflöde" med mekanisk fläkt alla de dagar, veckor eller månader man inte är i huset?