Hej!
Jag ska bygga en sommarstuga på vårt lantställe, där finns ingen tillgång till el och kommer aldrig att finnas. Där finns några lador och ett gammalt timmerhus, men nu ska vi uppgradera med en ny stuga till.
Det som bekymrar mig mest är att huset kommer att kallställas över vintern och de problem som då kan uppstå. Försökt att läsa på mycket men många olika tankar och svar överallt tycker jag.
Någon som har erfarenhet av detta, eller rent av byggt en egen stuga som kallställs över vinter och det funkar bra, utan fuktproblem.
Enstaka gånger på det kalla halvåret kommer vi vilja ha tillgång till huset och värma upp det med vedeldning och kanske gasolkaminer.
Skulle vara tacksam för svar och tips men bara från er som verkligen har erfarenhet och kunskap om detta😁 tack!

Vad är dina egna tankar kring isolering och materialval?
Absolut ingen plast på den varma sidan och material som andas och kan ta emot och avge fukt utan att skadas är ett krav.
Trä är ett sådant material och isoleringen om du tänker ha det bör ej vara alltför tjock.
Annars är det som att bygga vilket hus som helst.
Vedkamin är bra för uppvärmning på vintern då den förbrukar mycket luft och på så sätt torkar ut huset när du eldar.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Vad är dina egna tankar kring isolering och materialval?
Absolut ingen plast på den varma sidan och material som andas och kan ta emot och avge fukt utan att skadas är ett krav.
Trä är ett sådant material och isoleringen om du tänker ha det bör ej vara alltför tjock.
Annars är det som att bygga vilket hus som helst.
Vedkamin är bra för uppvärmning på vintern då den förbrukar mycket luft och på så sätt torkar ut huset när du eldar.
Tack för svar!
Tankarna har gått brett, från början tänkte jag timmerhus men det har jag fått släppa pga den avsides platsen och tiden för att få det vädertätt. Tanken nu är att bygga på en ”plintgrund” för att få cirkulation under huset också. Golv och tak 45*195 alltså 200 isolering där, för mycket isolering? Absolut ingen plast i huset utan det måste kunna andas. Är inne på vanlig regelstomme nu som väggar med isolering. Men velar om dimensionen på väggarna då jag förstått att man inte ska isolera för mycket, men vad är för mycket? Invändigt tänker jag spontad panel på väggar och tak. Vilken isolering rekommenderas i sånna här hus som ska kallställas?

Jag har använt stenull med gott resultat men träfiber isolering sägs vara bra men det har jag dålig koll på.
Vindtätt på utsidan är ett måste.
Varför 195mm stomme om du bara ska vara där sporadiskt på vintern? Tror 145mm räcker

Själv är jag helt övertygad om att 2*4 stomme är fullt tillräckligt för sommarstuga i Götaland, vindpapp och asfaboard är lämpliga och väl beprövade vindskydd för sånna hus.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Jag har använt stenull med gott resultat men träfiber isolering sägs vara bra men det har jag dålig koll på.
Vindtätt på utsidan är ett måste.
Varför 195mm stomme om du bara ska vara där sporadiskt på vintern? Tror 145mm räcker
Har du byggt liknande hus? Vindtätt på utsidan, tänker du typ vindväv, papp, asfaboard eller vad menar du där? 195mm i golv är mest för att det ska vara självbärande och att jag inte behöver göra fler plintrader, huset blir ca 7 m brett med en plintrad/bärlina på mitten. (Men jag kan ju tänka om)
Vilken dimension tänker du på väggarna? Får ju inte bli för isolerat där heller.

F fribygg skrev:
Själv är jag helt övertygad om att 2*4 stomme är fullt tillräckligt för sommarstuga i Götaland, vindpapp och asfaboard är lämpliga och väl beprövade vindskydd för sånna hus.
Tack för svar. Har du erfarenhet av liknande hus?
Tänker du från utsidan panel, luftning, asfaboard, vindpapp, stomme 2*4 med isolering, vindpapp igen och som i mitt fall spontad panel på innerväggar? Vilken typ av isolering isf?
Huset kommer att bli ca 7x10 m och vi kommer att nyttja det ibland den kallare årstiden.

Vårt hus i Svealand har en stomme som är 56 mm byggt på 70-talet (byggsats från Finland) med glasull och vad jag tror är ångbroms (typ papp med en plastaktig yta) i väggarna. Det har alltid kallställts utan problem fram tills för 15-20 år sedan då det tilläggsisolerades med 45 mm och blev permanentboende. Så jag tror att så länge du har en tillräckligt tjock stomme för bärigheten så kommer det inte vara för lite isolering utan det du möjligen behöver fundera på vad gäller isoleringen är att det inte blir för mycket, hur mycket det nu är...

Jag missuppfattade dig lite där. 195 mm i golvet är lagomt och 145 i väggar. Vindskyddet på utsidan spelar mindre roll vilken typ du använder det viktigaste är att det blir tätt.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
A Abroif2 skrev:
Tänker du från utsidan panel, luftning, asfaboard, vindpapp, stomme 2*4 med isolering, vindpapp igen och som i mitt fall spontad panel på innerväggar? Vilken typ av isolering isf?
Huset kommer att bli ca 7x10 m och vi kommer att nyttja det ibland den kallare årstiden.
Mina föräldrar hade en på den tiden kallställd sommarstuga.
2*4 väggreglar, 7 tums bjälklag på plint, stenullsisolering, örnpapp och panel
Den klarade sej fint de första 40 åren utan uppvärmning. Det sista kvartsseklet har stugan fått dubbel isolering i tak och vägg, ny ytterpanel och mamma bor där permanent som pensionär.

Golvisolering vore nog bra med mer än 7tum om man ska bo permanent, men i en sommarstuga funkar det absolut

A Abroif2 skrev:
Tänker du från utsidan panel, luftning, asfaboard, vindpapp, stomme 2*4 med isolering, vindpapp igen och som i mitt fall spontad panel på innerväggar?
Innifrån panel eller skivmtrl, tvåtum fyra med isolering ett lager örnpapp eller asfaboard på stommen, luftningsläkt (+spikläkt vid stående panel) panel

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.