Hej!

Precis köpt en helrenoverad bostadsrätt, och de mesta ser för mitt lekmansöga bra ut. Märkte att tröskeln till badrummet inte satt fast helt, och tog en närmare titt därunder. Min fråga är, ser detta bra eller dåligt ut? Badrumme är relativt litet (nog inte mycket mer än 2x3m), har WC, handfat samt ett badkar (alltså ej dusch) som är vid mosatt sida dörren.
Har inte kolla fall ännu, så vet inte om ev utstänkt vatten rinner "rätt".

Skall enl säljaren vara "gjort enl de byggnormer som krävs". Dock verkar inte golvbrunen vara utbytt, huset är från 83 men jag är osäker på om det gjorts renoveringar på badrum efter det, men en gammal brunn (före 90?) borde ha bytts om jag förstått rätt. Har inga bilder på den idag dock, får ordnas.

Har jag fuktproblem waiting to happen eller verkar det korrekt? Skall ju normalt inte vara några större mängder vatten där, men ett badrum är ju alltid ett badrum...

Tack på förhand!

• IMG_8596.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_8595.jpg
    Skapa konto
  • IMG_8563.jpg
    Skapa konto
  • IMG_8561.jpg
    Skapa konto
  • IMG_8559.jpg
    Skapa konto
  • IMG_8558.jpg
    Skapa konto
B
AJDÅ
tröskeln skulle du haft dit när du gjorde tätskiktet.
du får limma med silicon och hoppas att du inte får fukt problem.

Nej det ser inte helt rätt ut. Dörrkarmen har monterats efter att man har lagt tätskikt/klinkers så det har inte funnits någon tröskel att göra uppvik mot. Den som gjort badrummet har inte vetat/struntat i hur man gör då.

Edit: men nej, du har inget fuktproblem att vänta om det är det enda som är fel.

Redigerat:
B
du kommer få fukt problem om du sölar med mycke vatten, då vatten rinner under klinkersen. varför man har uppvik på trösklen är just därför.

Silikon är ju inget tätskikt, men om jag vore dig skulle jag ändå kräma in så mycket det går där, det kan bromsa effekten som byggare henke talar om. Dock kommer det inte räknas som korrekt utfört om olyckan är framme...

Kravet är att det skall vara 20mm från översida brunn till överkant tröskel. Det är tänkbart (men osannlikt) att du kan klara kravet, om det är rejält fall mot brunnen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.