Hej!
-Hur kan jag felsöka varför ingen värme kommer ut till hall / badrum i golvvärmen?
-Termostaten i badrummet går att snurra på och börjar lysa grönt efter ca 17 grader (har inställt på 22 grader på nibe f750)
-motionerar man ställdonen genom att trycka upp och ner piggen vid den röda pilen?
-bör jag lufta systemet och isåfall hur?

Med vänlig hälsning, Alex
 
  • Värmeinstallation med termostater, rör och ställdon i golvvärmesystem. En röd pil markerar ett område för eventuell felsökning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termostat på väggen med grön lampa som lyser, inställd på cirka 18 grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För det första är det alldeles för stor difftemperatur, ca 16⁰, ca 36⁰ i framledning och ca 20⁰ i returen.
Difftemperatur bör vara 3-5⁰.

Höj flödet på cirkulationspumpen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
För det första är det alldeles för stor difftemperatur, ca 16⁰, ca 36⁰ i framledning och ca 20⁰ i returen.
Difftemperatur bör vara 3-5⁰.

Höj flödet på cirkulationspumpen.
Kan det ha att göra med att jag har smart price adoption på min nibe pump?
 
Demmpa Demmpa skrev:
För det första är det alldeles för stor difftemperatur, ca 16⁰, ca 36⁰ i framledning och ca 20⁰ i returen.
Difftemperatur bör vara 3-5⁰.

Höj flödet på cirkulationspumpen.
Hur höjer jag den om jag vill pröva. Antar att det är på min Nibe F750?
 
Det hoppas jag verkligen inte. Men har ingen aning. Efter att ha läst på Nibes hemsida om funktionen så ska det inte påverka.

Med den stora difftemperaturen så kommer vissa delar av golvet att kännas (för)varmt medan andra delar kommer kännas iskalla.

Golvvärme kräver högt flöde på cirkulationspumpen. Troligen står cirkulationspumpen på auto.
 
Troligtvis styrs pumpen av datan ( bara skit ) Vad visar datan för fart påpumpen nu. Gå in i menyn, bocka av auto och sätt farten till min 50% och se vad som händer
 
J jonaserik skrev:
Troligtvis styrs pumpen av datan ( bara skit ) Vad visar datan för fart påpumpen nu. Gå in i menyn, bocka av auto och sätt farten till min 50% och se vad som händer
Är det där du menar? Hur kan jag se vad den står i nu?
 
  • Digital display på F750 värmepump med driftslägen: auto, manuellt, endast tillåst. Kontrollpanel med knappar och ratt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jepp och pricka bort auto + pricka i manuellt + tex 75% och prova, sen om det fungerar,kandu kanske sänka till 60% osv. Slutar det fungera får du öka på %.
 
J jonaserik skrev:
Jepp och pricka bort auto + pricka i manuellt + tex 75% och prova, sen om det fungerar,kandu kanske sänka till 60% osv. Slutar det fungera får du öka på %.
ser inte hur / vart jag ska ändra det du skriver.
Noterar att jag BT6 höjs snabbt nu när jag stängde av SPA? Är det den som jag vill ska öka?
 
  • Kontrollpanel på en värmepump, modell F750, visar driftsläge med ikoner och inställningar på skärmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på värmepump visar temperaturer och status, inklusive "varmvatten laddning (BT6)" och "utetemperatur (BT1)".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blev helt plötsligt 5 graders skillnad när jag stängde av SPA
 
  • Rörsystem och ventiler med temperaturmätare i ett rum, relaterat till en femgradig temperaturskillnad när SPA:n stängdes av.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D dahlhue skrev:
Blev helt plötsligt 5 graders skillnad när jag stängde av SPA
Det är inte pga att du stängt av SPA, utan det beror på att du satte cirkulationspumpen på manuellt istället för auto, då blev det betydligt högre flöde på vattnet.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det är inte pga att du stängt av SPA, utan det beror på att du satte cirkulationspumpen på manuellt istället för auto, då blev det betydligt högre flöde på vattnet.
Ok testar att sätta på SPA igen och se om det håller i sig
 
D dahlhue skrev:
Ok testar att sätta på SPA igen och se om det håller i sig
För lågt tryck här eller påverkar inte?
 
  • Manometer visar tryck på 1 bar i en byggnadspanel, fråga om lågt tryck påverkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
0,5 bar motsvarar 5 meter vattenpelare.
Är översta delen av värmesystemet mer än 4,5 meter över manometern så är det för lågt tryck.

Ja, det är lite lågt, fyll gärna på upp till 1 bar.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.