295 läst ·
7 svar
295 läst
7 svar
Limma teaktröskel?
Vi har trösklar i teak i huset och ska nu göra en för det nya badrummet. Pga lite höjdskillnader så behöver jag foga samman två teakplankor om vardera 12mm tjocklek.
Men funderar på tillvägagångssätt, har förstått att teak är ett ”fett” träslag så vanligt trälim kanske inte funkar. Jag tänker att skruvlimma vore det bästa? Många verkar förordna PU-lim men så såg jag att @Daniel_N verkade använda vanligt(?) trälim men torka av med aceton först?
https://www.byggahus.se/forum/threads/limma-massing-till-teak.336194/
Tar emot lite att köpa PU-lim för en enstaka limning - det är ju inte helt gratis…
Så vad säger panelen om hur jag bör ta mig an detta?
Men funderar på tillvägagångssätt, har förstått att teak är ett ”fett” träslag så vanligt trälim kanske inte funkar. Jag tänker att skruvlimma vore det bästa? Många verkar förordna PU-lim men så såg jag att @Daniel_N verkade använda vanligt(?) trälim men torka av med aceton först?
https://www.byggahus.se/forum/threads/limma-massing-till-teak.336194/
Tar emot lite att köpa PU-lim för en enstaka limning - det är ju inte helt gratis…
Så vad säger panelen om hur jag bör ta mig an detta?
Lita du på han Daniel_n, han har gjort det många gånger.mexitegel skrev:
Vi har trösklar i teak i huset och ska nu göra en för det nya badrummet. Pga lite höjdskillnader så behöver jag foga samman två teakplankor om vardera 12mm tjocklek.
Men funderar på tillvägagångssätt, har förstått att teak är ett ”fett” träslag så vanligt trälim kanske inte funkar. Jag tänker att skruvlimma vore det bästa? Många verkar förordna PU-lim men så såg jag att @Daniel_N verkade använda vanligt(?) trälim men torka av med aceton först?
[länk]
Tar emot lite att köpa PU-lim för en enstaka limning - det är ju inte helt gratis…
Så vad säger panelen om hur jag bör ta mig an detta?
Däremot hade jag valt ett utomhuslim pga risk för fuktig miljö. Många tvingar, bra passning, inga skruvar hade jag valt.
Jag gjorde något liknande, fast bitarna jag limmade ihop blev ett stänkskydd över ett handfat. Alltså lagom krav på hållfasthet, ungefär som i en tröskel.
Först testade jag hållbarheten i en limskarv med acetontvätt och trälim. Jag fick ta i ordentligt, men det var i skarven det släppte. Starkt nog, men det går säkert att få det ännu starkare.
Onödigt inlägg nu när magistern redan svarat, men jag vill också vara med.
Först testade jag hållbarheten i en limskarv med acetontvätt och trälim. Jag fick ta i ordentligt, men det var i skarven det släppte. Starkt nog, men det går säkert att få det ännu starkare.
Onödigt inlägg nu när magistern redan svarat, men jag vill också vara med.
Jag har limmat mycket teak mot andra träslag och bara använt trälim för utomhus bruk.
Än så länge har det aldrig släppt.
Bra passform och press så är man på god väg.
Än så länge har det aldrig släppt.
Bra passform och press så är man på god väg.
Klicka här för att svara
