Vi har trösklar i teak i huset och ska nu göra en för det nya badrummet. Pga lite höjdskillnader så behöver jag foga samman två teakplankor om vardera 12mm tjocklek.

Men funderar på tillvägagångssätt, har förstått att teak är ett ”fett” träslag så vanligt trälim kanske inte funkar. Jag tänker att skruvlimma vore det bästa? Många verkar förordna PU-lim men så såg jag att @Daniel_N verkade använda vanligt(?) trälim men torka av med aceton först?
https://www.byggahus.se/forum/threads/limma-massing-till-teak.336194/

Tar emot lite att köpa PU-lim för en enstaka limning - det är ju inte helt gratis…

Så vad säger panelen om hur jag bör ta mig an detta?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Vi har trösklar i teak i huset och ska nu göra en för det nya badrummet. Pga lite höjdskillnader så behöver jag foga samman två teakplankor om vardera 12mm tjocklek.

Men funderar på tillvägagångssätt, har förstått att teak är ett ”fett” träslag så vanligt trälim kanske inte funkar. Jag tänker att skruvlimma vore det bästa? Många verkar förordna PU-lim men så såg jag att @Daniel_N verkade använda vanligt(?) trälim men torka av med aceton först?
[länk]

Tar emot lite att köpa PU-lim för en enstaka limning - det är ju inte helt gratis…

Så vad säger panelen om hur jag bör ta mig an detta?
Lita du på han Daniel_n, han har gjort det många gånger.

Däremot hade jag valt ett utomhuslim pga risk för fuktig miljö. Många tvingar, bra passning, inga skruvar hade jag valt.
 
  • Gilla
  • Älska
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Ja, han verkar pålitlig ☺️.
Perfekt, då får det bli så. Men nyfiken fråga: varför inte skruvar?
 
Jag gjorde något liknande, fast bitarna jag limmade ihop blev ett stänkskydd över ett handfat. Alltså lagom krav på hållfasthet, ungefär som i en tröskel.

Först testade jag hållbarheten i en limskarv med acetontvätt och trälim. Jag fick ta i ordentligt, men det var i skarven det släppte. Starkt nog, men det går säkert att få det ännu starkare.

Onödigt inlägg nu när magistern redan svarat, men jag vill också vara med.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Däremot hade jag valt ett utomhuslim pga risk för fuktig miljö. Många tvingar, bra passning, inga skruvar hade jag valt.
Typ något D3 klassat eller?
 
Jag har limmat mycket teak mot andra träslag och bara använt trälim för utomhus bruk.
Än så länge har det aldrig släppt.
Bra passform och press så är man på god väg.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Blir nog vanligt casco utomhuslim som finns runt hörnet om ingen dissar det?
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Blir nog vanligt casco utomhuslim som finns runt hörnet om ingen dissar det?
Det är D3 klassat enligt tillverkarens hemsida.🙂
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.