3 568 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Tröskel i nytt badrum
Nu är golvspånet lagt och jag ska börja regla upp de 2 väggarna i badrummet som är innerväggar. I en av dessa väggar ska dörren till badrummet sitta.
Vilken typ av tröskel bör jag välja och vilken höjd ska den sitta på?
Badrummet blir 7-8kvm stort med två golvbrunnar varav den ena är ca 1,5m från dörröppningen.
Vilken typ av tröskel bör jag välja och vilken höjd ska den sitta på?
Badrummet blir 7-8kvm stort med två golvbrunnar varav den ena är ca 1,5m från dörröppningen.
Antingen köper du en eller så bygger du en egen, det är inte svårt. Jag har byggt tre egna platta trösklar och en hög ventilerad tröskel till badrummet. Det var en höjdskillnad på ca 5 cm mellan hall och badrum, från dörrbladets underkant till hallgolvet var det ca 1,5 cm med andra ord var golvet i badrummet högre än dörrbladets underkant. Jag köpte ekbrädor som jag sågade och fräste till rätt mått, den platta och höga biten limmade och skruvade jag ihop, lackade alltsammans sedan.
Nu har jag köpt en tröskel! Höjden är 27mm varav tätskiktet ska vikas upp 21mm.
Min tanke är nu att låta tröskeln ligga ungefär på den höjd som flytspacklet hamnar på, eller kanske några mm lägre. Fix och klinker bygger sedan 12mm, eller? Vill gärna att tätskiktet viks upp några mm högre än klinkern.
Vad tycker ni?
Min tanke är nu att låta tröskeln ligga ungefär på den höjd som flytspacklet hamnar på, eller kanske några mm lägre. Fix och klinker bygger sedan 12mm, eller? Vill gärna att tätskiktet viks upp några mm högre än klinkern.
Vad tycker ni?
Grejen är att jag behöver avgöra hur högt tröskeln ska sitta innan jag flytspacklar eftersom jag måste sätta upp karm, plyfa och gips först. Karmens placering i höjdled måste matcha tröskeln, annars passar inte dörren! 
nejdå, sätt upp plyfa och gips men utan regeln ovanför dörren, flytspackla och mät hur högt dörren går, kapa upp gips o plyfa, peta i en regle som skruvas i de stående reglarna och skruva med långa gipsskruv genom plyfa och gips in i regeln.
eller gör som jag skrev i tidigare inlägg
eller gör som jag skrev i tidigare inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden