Har helentreprenad på badrum. Fick den här tröskeln. Tycker ni den ser bra ut?

IMG_20260825_175812025.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20260825_175632126.jpg
Skapa konto

Jag reagerar på att den i ena änden är lägre än golvet, att fogen är svart och inte matchar klinkerfogen (golv) och att fogen är så himla bred.

Redigerat:
  • Ledsen
Frerider
  • Laddar…
Frerider
Ser ingett bra ut ojämn fog, avvikande kulör.
Vad är det för rum?

Det är badrum i källaren. Yttersidan är korridor som jag ska fixa i sen.

Frerider
Borde inte tätskiktet vara uppvikt mot tröskeln?
Eller hur mycket fall är det ifrån brunnen?

Den är uppvikt från golvet. Vet ej hur mycket, men kan inte vara jättemycket med den låga tröskeln. Har inte mätt fallet.

Frerider
Då är det fel utfört enligt GVK:

”Tröskel i badrum​

Det finns inget krav på tröskel i våtrum. Tänk dock alltid på följande:

• Vid en tröskel ska tätskiktet alltid vikas upp mot denna. Golvets tätskikt ska också vikas upp lika högt mot dörrkarmarna som mot tröskeln. Tröskel ska vara monterad i liv med våtrumsväggen för att möjliggöra homogent (foglöst) uppvik av tätskikt.

• Saknas tröskel ska fuktkänsligt material vid dörröppningar skyddas. Vid keramiskt ytskikt kan fästmassan transportera fukt till intilliggande konstruktioner om den inte skyddas genom försegling.”
https://www.gvk.se/branschregler/tatskikt/tatskikt-vid-dorroppning/

• IMG_2212.jpeg
    Skapa konto
Frerider Frerider skrev:
Då är det fel utfört enligt GVK:

”Tröskel i badrum​

Det finns inget krav på tröskel i våtrum. Tänk dock alltid på följande:

• Vid en tröskel ska tätskiktet alltid vikas upp mot denna. Golvets tätskikt ska också vikas upp lika högt mot dörrkarmarna som mot tröskeln. Tröskel ska vara monterad i liv med våtrumsväggen för att möjliggöra homogent (foglöst) uppvik av tätskikt.

• Saknas tröskel ska fuktkänsligt material vid dörröppningar skyddas. Vid keramiskt ytskikt kan fästmassan transportera fukt till intilliggande konstruktioner om den inte skyddas genom försegling.”
[länk]
Jag ser inte hur GVK-citatet beskriver att det är fel. Om det finns en tröskel (ja) ska tätskiktet vikas upp mot denna (vet ej, dold under fog). Ska vikas upp mot dörrkarmen lika högt (vet ej, dold under dörrkarm).

Utveckla gärna om du vill :)

Frerider
B bs ss skrev:
Jag ser inte hur GVK-citatet beskriver att det är fel. Om det finns en tröskel (ja) ska tätskiktet vikas upp mot denna (vet ej, dold under fog). Ska vikas upp mot dörrkarmen lika högt (vet ej, dold under dörrkarm).

Utveckla gärna om du vill :)
Ja du har ju en tröskel eller ljuger dina bilder?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.