Hej! I detta rum ska mitt och familjens framtida kök placeras. Skala 1:50. Vi har ännu inte bestämt om det ska bli ett "enväggskök" eller ett L-format kök. Vad tycker ni? Problemet som vi har är att "pelaren" på väggen inte kan tas bort och inte heller får modifieras...vi måste alltså "komma runt den" på något sätt. Till vänster om pelaren är väggen 291,5 cm, själva pelaren är 55 cm bred, och till höger om pelaren är väggen 84,5 cm. Jag skulle gärna ha ett IKEA-kök men är orolig för måtten. Vad tror ni?
P.S: Layouten måste vara ungefär som på bilden, alltså från vänster: kyl/frys, spis, diskmaskin, diskho (helst med två hoar)

• Ritning över kök i skala 1:50 med väggmått och placering av pelare. Layout från vänster: kyl/frys, spis, diskmaskin, diskho.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Fint kan det säkert bli.
Ikea och andra kökstillverkare har grundare bänkstommar som kan användas framför pelaren, ev. att den behöver reglas på för att skåpet ska få framkanten rätt.

Själv skulle jag tycka att det vore jobbigt med så lite yta mellan diskhon och hällen, där vill jag kunna samla alla ingredienser som behövs samtidigt som skärbräda, skål, ugnsform etc. ska få plats. Det gör att jag skulle vilja placera diskhon på andra sidan pelaren.

Ikea har ett planeringsprogram för kök så börja med att försöka rita upp köket där så ser du om det går att lösa med Ikeas skåp.

Det är lite opraktiskt att ha en häll precis bredvid ett högskåp eftersom det blir svårt att placera kastrull- och stekpannehandtagen på ett vettigt sätt när man använder de vänstra zonerna.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det gör att jag skulle vilja placera diskhon på andra sidan pelaren
Jo gärna lite större arbetsyta men det blir nog lite för långt till hon när man ska skölja etc. Idealiskt sätt precis där pelaren är men jag fattar att det inte går

Vill man kosta på sig en lite finare design så det blir IKEA+ så skulle jag köpa luckor, lådfronter från annat företag. Vi köpte nyligen från Järfälla kök, med synliga gångjärn, distanser mellan stommar, blev jättefint, fin finish, perfekt passform

Nackdelen med bänkskåpen är den låga sockelhöjden, kan bli jobbigt med avlopp, kolla det noga. Samt att få in armen under för att nå bakre benen vid justering av höjder

Tillägg: Vi valde en större ho istället för två med mellanvägg. Vi har en sådan med mellanvägg i vårt andra marbodalskök, helst kasst tycker jag, mycket bättre med en stor så man får ner plåtar, större fat mm

Man får vara lite påhittig och planerande.. tror nog ni kan få ihop det okej med Ikeas moduler.. man kan förändra delar/skåp för att få dem att passa (djupmässigt) om det behövs.. det har vi gjort själva. Dessutom kan man komplettera med andra "saker" för att fylla ut cm.. där det ev skulle bli hål och springor..

Man får vara lite klurig helt enkelt.

Något som är väsentligt i det hela.. för att se eran helhet.. är hur stor spis ni ska ha.. hur bred kyl/frys är..

Samt måtten kring bordet och hur stort bordet är..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.