Y
Jag har ägt en Electrolux-EUF29500X frys i några år men det är först nu som jag har aktiverat den.
Varje gång man stänger dörren så är det som en sci-fi film där den nästan låter som om den ska implodera. Anar att den suger ut all luft såpass att (jag gissar) dörrens insida smäller till tillslut.
- Detta kan jag leva med.

Men, det fortsätter med ett mildare knack ibland. Tänk er att man hade gjort ett lättare knack med knogen mot den. Sådant ljud kommer då och då. Ett knogknack. Inte flera. Det är inte ofta.

Är det vanligt att dessa kan knacka?
Fabriksfel?
Något som försvinner med tiden?

Electrolux-EUF29500X-Graa.jpg

För komplett analys så hör jag även bubblande ljud ibland. Detta har jag accepterat som normalt men samtidigt kan det ju vara att någon slang hänger ner fördjupt i uppsamlingsskålen eller något som är tätt som jag bör kolla och hänger ihop med att den imploderar varje gång jag stänger dörren. :)

Redigerat:
P
Släpp ut dvärgen på baksidan så blir det nog tyst :cool:

Det är inte så att det är avfrostningen som låter, jag vet att det kan låta ibland. Mitt Elektroheilos på landet knackar svagt i bland, oftast när jag sitter vid matbordet med ryggen åt det.

Y
Hur ofta brukar dom avfrosta sig?

Har märkt att jag gjort en dundertabbe med alla mina matlådor så kan vara dom som låter.

P
avfrostningen är behovsstyrd men mellan 12-18h är normalt
knäppningen beror nog på att det inte är någon undertrycksventil monterad, är dörren svår att öppna direkt?
bubbel och gurgel är helt normalt och är troligen kokljudet som hörs dvs när köldmediet i vätskefas expanderar i evapuratorn

Y
Jag vet nog vad det var...
Jag hade ställt in typ 28 varma matlådor, vilket jag nu lärt mig innebär att det blir isklump i varje låda.
Så fort jag öppnade dörren så började det knaka i isen.
Antagligen så knakade dom gott ibörjan, samt vid avfrostningar osv.
Relativt tyst nu.
Maten smakar dock inget vidare.. haha..

Har en Electrolux frys som ibland (ett par gånger om dagen) ger ifrån sig ett kramande knakljud. Skitsvårt att förklara men tänk er en gammal dörr där gångjärnen gör ett sånt där skräckfilms knak.... Sånt ljud. Först en gång och efter 10 sekunder ca kommer ytterligare ett. Vad tusan kan det vara?

Y
Jag har ju även problem med extremt vacuum när jag stänger dörren. Såpass att dörren verkligen sugs in och sen smällertill/hoppar ut när den tappar trycket. Tror rentav det gett buckla i plåten.
Pratade med både elektriker och serviceperson ifrån vitvarubutik och båda trodde på tät luftslang på baksidan men jag har inte tagit tag i det än då jag inte brukar frys längre.

Jag ska faktiskt besöka fabriken nästa vecka så kanske passapå och fråga lite. :)

Ok ska kolla slangarna när jag kopplar in vatten nästa vecka så får vi se om det löser problemet.

Y
Men i ditt fall så kan det ju vara avfrostningsfunktionen. sägs ju låta lite när den avfrostar.
Vet inte hur avfrostningen styrs, om den känner när det är dags eller om den har en tidräknare.
Ifall ni öppnar å stänger ofta kanske den behöver avfrosta ofta?

Min mor köpte billigaste modellen, den rassla å lät. Servicefolk kom på garantin och bytte tillslut avfrostfläkten eller något sådant.

(andra kunniga får gärna hoppain, jag bara spekulerar)

De här kostar närmare 25 papp i butik (därmed inte sagt att det är bra kvalitét) men hoppas inga delar måste bytas. Blir det värre kanske jag kikar på det. Nu får det vara.

Brandten skrev:
Har en Electrolux frys som ibland (ett par gånger om dagen) ger ifrån sig ett kramande knakljud. Skitsvårt att förklara men tänk er en gammal dörr där gångjärnen gör ett sånt där skräckfilms knak.... Sånt ljud. Först en gång och efter 10 sekunder ca kommer ytterligare ett. Vad tusan kan det vara?
Ljudet borta efter att vi kopplade på vattnet på ismaskinen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.