Jag har en gammal grund kvar efter att ha rivit en lada. Den ligger i en slänt och har ca 2.5M "jordtryck" på sig i ena sidan (där ja fotar ifrån) och inget åt andra hållet. Min tanke är att kapa av 1.5 meter minst av muren enligt röda linjen och göra en ny mur oh sedan bara fyllla igen tomrummet med mackadam. Botten här är en gammal platta, och sidan med jord mot sig är inte dränerad så tanken är alltså att den nya muren byggs på en sula, dränerad osv och blir ett L tätad mot gammat bös. Nya muren blir allså en ny utåt sätt men samtidigt gömmer resterna av den gamla. Upper på allt tänkte ja bygga ett litet förråd. Exakt hur den konstuktionen mot grunden har ja inte tänkt klart på men det är en annan sak..
Så frågan är vad är en lagom överdimensionerad variant av denna mur. min spontana tanke är att gräva ur och grunda för en ny sula x cm bred och sätta bockade armeringsjärn ner i sulan som sticker upp ca 60cm i hålblock. Mura på med hålblock och najja fast nya armeringsjärn som går från bott till topp av muren, fylla hålen allt eftersom. Lägga vertikala järn i varje skift
Och visst det kanske ska räknas på, dimensioneras osv osv men det måste väll finnas någon garanterat överdimensionerad standard ja kan använda? Gör ja som ja beskriver gissar ja att det håller bättre än det gamla möget som trotsa allt har hållit i alla år men det kanske är overkill?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder