P Peter787 skrev:
Avstånden melllan kabelklämmorna antyder att det inte är en elyrkesman som utfört kabeldragningen...
Ja.
Det är oftast detta som alla besiktningsmän går på när de besikta elanläggningar.
Ellagen stipulerar mellan 17-22 cm mellan klammer i södra sverige. I norr kan man ha +/- 2 cm extra pga väderleken.
 
  • Haha
  • Wow
Dilato och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, det är inget krav. Man går göra VVS-arbeten utan att vara certifierad av säker vatten. Man får använda lösningar som inte är godkända enligt säker vatten.

Sedan kan man exempelvis få problem med försäkringsbolag pga detta, eller inte.
Boverket säger samma så i min värld är det ett krav.
 
  • Skärmdump av en Google-sökning om diskmaskinsavstängning med svensk text och regleringsinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Boverket säger samma så i min värld är det ett krav.
Ja man är ålagd att kunna stänga av den, men inte ovan diskbänken. Så här står det i Boverkets regler:

Avstängningsventiler och armaturer för avtappning av tappvattensystemet ska installeras i den utsträckning som är nödvändig. Allmänt råd: Anslutningar till disk- och tvättmaskiner m.m. bör förses med avstängningsventiler som har synlig och lätt åtkomlig manövrering.
 
  • Gilla
  • Haha
haha5810 och 7 till
  • Laddar…
vill du ha svar om elen får du ta bilder med locken borttagna
 
A
Men nu handlar väl ändå frågan av trådstartaren om hur hen går tillväga för att ta reda på om det är en auktoriserad installatör som gör/ska göra jobbet och inte hur det ser ut.

I detta fallet verkar det vara en underentreprenör till företaget som anlitats eller eventuellt inte och jag kan ej själv reglerna hur det går till då. Men regler finns garanterat.
 
  • Gilla
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
Ja.
Det är oftast detta som alla besiktningsmän går på när de besikta elanläggningar.
Ellagen stipulerar mellan 17-22 cm mellan klammer i södra sverige. I norr kan man ha +/- 2 cm extra pga väderleken.
Det med dom måtten kan du glömma, finns inget något i den vägen, bara som en rekommendation för att få det lite estetiskt. Att då komma med något som "" stipulerar på olika breddgrader i landet """ är nog att ta i för att rättfärdiga si själv som den perfekte. Inte bra.
Sen det med kabeldragnigen för DM är helt riktigt , att följa väggen, DM ska knuffas in och inte skada ledningen, har nog inte gjort på annat sätt själv, sen hur anslutningen till ett vägguttag på andra sidan väggen gjorts vet ingen om. Men som synes så har ett större hål gjorts för att komma dit, inget fel i det.
 
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Boverket säger samma så i min värld är det ett krav.
I detta fall är väl blandaren gammal? TS kan enkelt ringa sitt F-bolag och fråga om de ersätter vattenskada i det fall blandaren saknar avstängning till DM.
 
P
Här pratas det om säkert vatten mm.
När hela skåpsbotten är söndersågad, vid läckage så kommer det att bli omfattande skada oavsett vart avstängningsventilen är monterad…
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Vad har skåpets botten med eventuell vattenskada att göra?
 
P
D Dilato skrev:
Vad har skåpets botten med eventuell vattenskada att göra?
Det bör vara en vattensäkrad botten som leder ut vattnet till framkant så att det upptäcks så tidigt som möjligt.. detta är standard vid nyproduktion, precis som underlägg under diskmaskin…
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Det bör vara en vattensäkrad botten som leder ut vattnet till framkant så att det upptäcks så tidigt som möjligt.. detta är standard vid nyproduktion, precis som underlägg under diskmaskin…
Javisst, men i verkligheten ser det ofta ut som i TS skåp.
Det är ju i vart fall enkelt inspekterat, öppna skåpdörren.
 
P
D Dilato skrev:
Javisst, men i verkligheten ser det ofta ut som i TS skåp.
Det är ju i vart fall enkelt inspekterat, öppna skåpdörren.
Jag förstår det men det är ganska enkelt och relativt billigt att vattensäkra botten av diskbänskåp, tror att det är en för liten skara av renoverare som kan/vet om detta bara…
Dessutom blir det snyggare och lättare att hålla rent😉

https://www.bauhaus.se/diskbankinsats-tollco-b60-500-600-mm
 
Redigerat av moderator:
Rejäl skrev:
Jag förstår det men det är ganska enkelt och relativt billigt att vattensäkra botten av diskbänskåp, tror att det är en för liten skara av renoverare som kan/vet om detta bara…
Dessutom blir det snyggare och lättare att hålla rent😉

[länk]
Ok, men den tillför inte mycket i denna installationen, vattnet kommer att rinna ut på golvet under skåpet lika enkelt som ovanpå skåpets botten.
Men visst,det är väl inte fel att göra vad man kan för att få en varning så tidigt som möjligt.
TS har ju diskmaskinsunderlägg på plats redan.
 
Varför kan man inte svara på en enkel fråga?
Fler och fler sådana här trådar.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Ok, men den tillför inte mycket i denna installationen, vattnet kommer att rinna ut på golvet under skåpet lika enkelt som ovanpå skåpets botten.
Men visst,det är väl inte fel att göra vad man kan för att få en varning så tidigt som möjligt.
TS har ju diskmaskinsunderlägg på plats redan.
Hur tillför det inte mycket?
Ganska meningslöst att bara ha diskmaskinsunderlägg om man inte vattensäkrar botten i diskbänsksskåpet där alla anslutningar och kopplingar ligger..
Med tätning av diskbänksskåpsbotten menas inte ett helt vatten tätt skåp utan att det ska finnas en relativt tät botten som då leder läckage vatten till framkant av skåpet och vidare ut på golvet framför skåpet så att det upptäcks så tidigt som möjligt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.