6 616 läst ·
63 svar
7k läst
63 svar
Troligen icke behörig som installerat
Med tanke på var kabeln kommer ut så är det väl inte en speciellt vild gissning att den är ansluten till vägguttaget ovan bänkskivan. Lätt? Ja. Lämpligt? Oklart.
Fråga diskmaskinsförsäljaren om namnet på elektrikern, du kan ju dra en vit lögn om att du behöver fixa några andra saker och inte känner till någon lokal elektriker.
Fråga diskmaskinsförsäljaren om namnet på elektrikern, du kan ju dra en vit lögn om att du behöver fixa några andra saker och inte känner till någon lokal elektriker.
Den som har klammrat kabeln har ju inte gjort fel med avstånden på klammer, jag hade gjort det snyggare direkt och kanske användt flexslang, men det är ju godkänt och inget du tittar på sedan. Det kan absolut vara utfört av en elektriker, de viktigaste är hur det ser ut är ju bakom locket till eluttaget och i centralen.PatrikSjoGru skrev:
Slå av säkringen och kolla uttaget om du är orolig. Sitter eventuella skruvar ordentligt, kardelerna ska vara lämplig längd och kopparn ska man inte kunna råka komma åt, höljet runt ledarna ska se bra ut och inga tvärböjar, finns elektriker som misslyckas där med men där är ju avgörandet om det är ok eller ej. Upp med ett foto isf.
Helt riktigt att kontrollera att det inte rör sig om ful-el. Det ingår ju att ta reda på som anläggningsinnehavare.
https://www.elsakerhetsverket.se/yrkespersoner/aga-en-elanlaggning/din-anlaggning-ditt-ansvar/
Hur har det gått fick du tag i något firmanamn på installatören och fanns denna reggad hos Elsäkerhetsverket?
https://www.elsakerhetsverket.se/yrkespersoner/aga-en-elanlaggning/din-anlaggning-ditt-ansvar/
Hur har det gått fick du tag i något firmanamn på installatören och fanns denna reggad hos Elsäkerhetsverket?
Av de bilder du postar kan man inte säga att det är nån obehörig som gjort det.
Det verkar vara något annat som får dig att tro det. Kan du skriva exakt vad det är som gjort att du misstänker att det är någon obehörig?
Om frågan förutsätter att det både är fel och att personen som gjort fel är obehörig så var det en otydlig trådstart ......
När du postar bilder tänker man att du vill att man ska kommentera dom...🤔
Det verkar vara något annat som får dig att tro det. Kan du skriva exakt vad det är som gjort att du misstänker att det är någon obehörig?
Om frågan förutsätter att det både är fel och att personen som gjort fel är obehörig så var det en otydlig trådstart ......
När du postar bilder tänker man att du vill att man ska kommentera dom...🤔
Vattnet till diskmaskinen ser ut att vara felaktigt. Vad jag vet så ska man kunna stänga av vattnet från översida diskbänk.
Frågan om det är utfört av en elektriker eller inte går ju inte att svara på utifrån bilderna. Och det syns ingenting som är fel även om det kunde ha gjorts snyggare. Om det är viktigt för dig att det är gjort av en elektriker och det dessutom står så i kontraktet så är det något du måste ta med byggaren. Är en elektriker inblandad så kan han berätta vem.PatrikSjoGru skrev:



