Jag behöver byta ett par packningar i köksblandaren men har ett par tröga ventiler. Ballofixen i köket sitter hårt. Jag lyckades vrida den halvvägs (fortfarande bra flöde), men nu kan jag varken stänga helt eller öppna helt. Är det dåligt att ha den i det läget?
Nästa försök är att stänga allt kallvatten i lägenheten (varmvattnet funkar att stänga av). Den blå ventilen känns också supertrög. Är skruven vid röda pilen en sista möjlighet? Kan jag stänga till köket om jag hittar rätt skruv?
Eller hur hårt kan jag testa på ballofixen och den blå ventilen? Kan man dra sönder med handkraft?

Ballofixventil med rör och svart handtag i närbild, röd pil pekar på skruv på ventilen, blå ventil synlig i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Lägger tråden i Badrum för jag gissar att det är mer rörfolk inne här ...)

Redigerat:
Jag behöver komma vidare med det här och kortar ner det till en fråga: Kan jag stänga av vattnet mha skruven vid den röda pilen?

Ser ju inte exakt vad det är men med tanke på vinkel och att du har avstängning tidigare så kan de svarta vara justeringsventiler.
Så kanske kan gå att stänga med dom men hade ändå försökt fixa så kulventilen fungerar som den ska.
Testa att knacka hyfsat hårt på ventilen samtidigt som du försöker vrida.
Ska ganska mycket till för att du ska vrida sönder den.

OK! Och då menar du den blå? Eller Ballofixen?

M munge skrev:
OK! Och då menar du den blå? Eller Ballofixen?
Den blå till höger i bild.
Du kan som sagt ta i ganska ordentligt.
Har använt polygrip på en kulventil som satt sig för att få loss den.
Knacka hyfsat hårt på den samtidigt (utan att göra större märke) så kanske du har tur och den släpper.
Är avlagringar där den ska vrida sig som ställer till det.

• Gilla
munge
  • Laddar…
De svarta rattarna är tydligen avstängningsventiler för respektive avstick. De var betydligt mer medgörliga än ballofixen och den blå ventilen. Arbetet går vidare 🙂

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.