jhenrikj skrev:
Fick bara upp en vit sida...hoppas för TH's kunder skull att garantin är mer än ett tomt blad ;=)
Ahh, måste kika. Det fungerade inledningsvis åtminstone.

blizzet skrev:
Nytt försök.
[länk]
Nu fungerade det bättre...men jag får ju säga att det som står där känns som en självklarhet för varje hustillverkare...dessutom tycker jag personligen att det känns tryggare när husföretaget följer kontrollplaner som upprättas och kontrolleras av SP istället för sådana som upprättas och kontrolleras av sig själva. Men det är kanske bara är jag som tycker att utomstående granskning är bättre än intern....

Sen tycker jag faktiskt att det är bättre att säljarna gör vad de ska göra, nämligen sälja, och att man har speciella projektledare som sköter redan sålda ordrar. Anledningen till att jag tycker så är att jag vet hur mycket bättre det fungerar hos oss. Är aldrig bra när säljarna ska agera projektledare också. Dessutom ställer det orimliga krav på säljarna att de skall vara kompetenta byggare och markentreprenörer också....Rätt man på rätt plats, säljarna är inte rätt personer att svara på alla frågor. Visst kan det vara skönt att ha samma kontaktperson hela tiden för kunden, men det känns inte som den rent informativt optimala lösningen.

Vet inte om detta har så mycket med granskning att göra på det plan du tänker på. Det är ingen nackdel att försöka få större kontroll på sina byggare/entreprenörer för att minimera chansen med problem med dem. Det är nog huvudsyftet med detta, och att TH färdigställer huset själva istället om ett problem skulle uppstå.

Att husleverantörer borde vara måna om att ha kontroll på sina entreprenörer är sant, men att att alla skulle ha lika bra kontroll på dem oavsett leverantör betvivlar jag.

Det här med SP råder det ganska delade meningar om rent allmänt om man läser andra trådar tycker jag.
Men eftersom jag vet att du är en LB-husköpare, så förstår jag att du försvarar deras "säljknep" med P-märkning. :-)))

Tycker LB-hus verkar vara en bra husleverantör, så inget ont om dem. Vi kikade en del på dem också i omgångar innan vi bestämde oss.

blizzet skrev:
Det här med SP råder det ganska delade meningar om rent allmänt om man läser andra trådar tycker jag.
Men eftersom jag vet att du är en LB-husköpare, så förstår jag att du försvarar deras "säljknep" med P-märkning. :-)))
Att hela tiden ha pressen på dig att det när som helst kommer en utomstående kontrollant gör att du presterar bra produkter. Vi jobbar likadant här hos oss, vi vet inte heller när NordCert (eller vad det nu är det heter nu för tiden) kommer och inspekterar. Vi kan aldrig fuska. Att stå under sådan kontroll är en kvalitetssäkring mot kund.

själv kollar jag värsåsvillan och eksjöhus för tillfället.
men jag såg även att garbo har en ny kontroll plan man kan köpa oavsett fabrikat.
verkar inte så tokig.

blizzet skrev:
Nytt försök.
[länk]
Om TH nu är så säkra på sina entreprenörer kan man fråga sig varför dom inte erbjuder totalentreprenad ?? Det är ju uppenbarligen ingen risk för, TH har ju kvalitetssäkrat sina entreprenörer :)

Malmöbyggaren skrev:
Om TH nu är så säkra på sina entreprenörer kan man fråga sig varför dom inte erbjuder totalentreprenad ?? Det är ju uppenbarligen ingen risk för, TH har ju kvalitetssäkrat sina entreprenörer :)
Jaha, då var vi där igen i denna tråd... vid totalentreprenadssnack.....känns som en evig återkommande loop...;)

För det första så erbjuder Trivselhus visst Totalentreprenad enligt http://www.trivselhus.se/att-bygga-trivselhus/enteprenader/entreprenadformer/, och detta med kvalitetsäkringen gäller OAVSETT entreprenadform man väljer (delad, general eller total).

För det andra, bara föra att man erbjuder totalentreprenad behöver det väl inte direkt alltid vara synonymt med att man har bättre koll på sina entreprenörer än andra bar för det?

Hur noga man följer upp sina entreprenörer, och hur ofta, skiljer nog ganska mycket skulle jag tro oavsett från leverantör till leverantör oavsett entreprenadformer man erbjuder. Godnatt! :)

Det som i slutänden är intressant för en köpare är vilka löften som husleverantören lämnar svart på vitt, oavsett om det rör TH, totalentreprenad eller någon annan tillverkare. Att gå ut med en unik trygghetsgaranti och det enda som det i sak innebär är att man färdigställer om byggaren går i konkurs, vilket den obligatoriska försäkringen också ska garantera känns inte så märkvärdigt. Sen kan man säker ha ett seriöst jobb med att kvalitetssäkra sina entreprenörer, men så länge man inte lovar att ta ansvar för deras misstag så försöker man ge löften som man i slutänden inte behöver hålla.

Jag kanske är lite bränd av löften och garantier från både husföretag och entreprenörer när vi byggde nytt och det inte gick så bra, och min kompis som ska bygga är mitt i en "budgivningskampanj" av olika hustillverkare som lovar både det ena och det andra och drar sig dessutom inte från att mer eller mindre diskret smutskasta sina konkurenter. Så mitt enda råd till honom är framförallt bra referenser och inte lita på något som han inte har svart på vitt på ett kontrakt. Alla säljare slåss om hur seriösa och bra de är men i slutänden så är det ändå det som finns på kontraktet som räknas.

Redigerat:
Jag har byggt 2 hus med Trivselhus som leverantör i år, kan inte klaga på dem, tvärtom så har jag blivit "matad" med ritningar, handlingar etc under hela bygget utan att behöva stöta på, byggaren har varit suverän. Håller delvis i bygget för min arbetsgivare nu som har Götenehus som leverantör, skillnad, här får man efterfråga ritningar för grund, golvvärme mm, dem behöver skärpa till sig....

Hej,

Har två vänner som byggt var sitt trivselhus och är mycket nöjda, till skillnad mot en annan vän som har sämre erfarenheter av Unika Hus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.