Har inte frågat än, det har varit så mycket annat att fokusera på för oss när det gäller ansökan om bygglovet och spika det utvändiga, planlösning etc.mr_bygg skrev:
Ska se om jag har möjlighet att bringa klarhet i det nästa vecka när jag pratar med säljaren.
Jag tycker verkligen att det är intressant att ett husföretag också försöker ta ett ansvar för sina entreprenörer och som potentiell köpare så borde det vara en avgörande punkt eftersom det skulle innebära en stor trygghet. Därför så borde det vara rätt intressant för er att reda ut vad garantin innebär och också få ett rakt svar av säljaren.
Absolut, vi har ju redan skrivit på dock, så lite problem att backa nu om man säger så.mr_bygg skrev:Jag tycker verkligen att det är intressant att ett husföretag också försöker ta ett ansvar för sina entreprenörer och som potentiell köpare så borde det vara en avgörande punkt eftersom det skulle innebära en stor trygghet. Därför så borde det vara rätt intressant för er att reda ut vad garantin innebär och också få ett rakt svar av säljaren.
Ska försöka få svar, men annars kan du ju som potentiell köpare kolla själv med din lokala säljare så får vi se om de är samstämmiga.
du verkar anse att alla andra företag struntar i kontroll av sina byggare,och att just t-h har kommit på denna geniala ide.mr_bygg skrev:Jag tycker verkligen att det är intressant att ett husföretag också försöker ta ett ansvar för sina entreprenörer och som potentiell köpare så borde det vara en avgörande punkt eftersom det skulle innebära en stor trygghet. Därför så borde det vara rätt intressant för er att reda ut vad garantin innebär och också få ett rakt svar av säljaren.
merparten av hustillverkarna tror jag har våldigt stort intresse av att byggarna sköter sig,det torde vara självmord för ett husföretag annars.
Finns ett bra ord för det där.....totalentreprenad....nybyggd skrev:
Ja, det hade varit bra om det varit mer beskrivande på hemsidan vad det innebär utöver en vanlig generalentreprenad + de försäkringar som man ändå MÅSTE ha för färdigställande o.s.v.nybyggd skrev:
Totalentreprenad är det INTE samma sak som dock eftersom man fortfarande har två kontrakt i detta fall.
TH kan vad jag vet leverera TE också men då får man betala för det som hos alla andra också.
Korrekt. Det jag gissar TH vill göra är att erbjuda något mellanting mellan GE och TE som blir billigare. TE innebär väl ofta c.a. 15% högre pris hos dem som har det inbakat, medans man slipper det här.jhenrikj skrev:
Hursomhelst så har jag precis mejlat vår säljare och frågat om han har något dokument som beskriver vad denna försäkring innebär konkret. Återkommer om jag får något svar.
Sen gäller det ju att det verkligen är nån substans bakom deras trygghetpaket....det är lätt att prata innan det har hänt något....blizzet skrev:Korrekt. Det jag gissar TH vill göra är att erbjuda något mellanting mellan GE och TE som blir billigare. TE innebär väl ofta c.a. 15% högre pris hos dem som har det inbakat, medans man slipper det här.
Hursomhelst så har jag precis mejlat vår säljare och frågat om han har något dokument som beskriver vad denna försäkring innebär konkret. Återkommer om jag får något svar.
Misstroendet grundar väl sig mest på att det inte finns klar information om vad som gäller. Eller iallafall verkar vara väldigt svårt att få tag på. Husbyggen är lite för mycket pengar för att man ska lita på nåt flummigt uttalande "Vi tar ansvar". Allt ska vara på påskrivna papper.blizzet skrev:
Som jag förstått TH så är det de som står för entreprenadrisken dvs går ett av entreprenadföretagen i konkurs under bygget är det TH som tar kostnaden för detta och ser till att det färdigställs med en annan entreprenör utan extra kostnader. Men så kanske fler husleverantörer jobbar?
Är det inte sånt man har en färdigställandeförsäkring för?mhg_3 skrev:
Gar-bo skrev:
Redigerat:
Mm, helt klart. Men det var i någon tråd här nyligen där man hade byggt på totalentreprenad och ändå hade problem många många år efter med saker som inte åtgärdats. Så oavsett hur mycket man skrivit på papper så kan man få problem i alla fall, även om man är juridiskt safe.jhenrikj skrev:
Ska man bygga TH så bör man väl fråga efter Totalentreprenad med dem om man verkligen vill ha det, eller välja en annan leverantör. Alla tycker inte det är värt pengarna med totalentreprenad, det är väl upp till var och en hurdan man är.
Om man tar deras generalentreprenad så bör man väl betrakta den som en vanlig generalentreprenad tills dess att man bringat klarhet i vad man får extra av deras trygghetsförsäkring. Svårare än så är det väl inte, iaf inte för mig då vi var inställda på generalentreprenad redan från början både med A-hus och Trivselhus.