Hej!

Jag och sambon kom över en gammal PH-lampa (Kontrast) halvbilligt, och en sak gjorde mig nyfiken: Det ser ut som att sockeln är trepolig. Finns det eller har det funnits trepoliga glödlampor för en i övrigt vanlig E27-sockel? Det är ju inte helt ovanligt på lampor med bajonettfattning för bilar och mc. Vi fick med en vanlig 200-wattslampa (som väl blir svår att ersätta när den pajar misstänker jag) och jag har inga planer på att hålla på och koppla kronkoppling till lampan, jag blev som sagt bara nyfiken :)

Sladden var nyligen bytt till en ny textilkabel, med brun, blå och gulgrön, har inte skruvat ut och sett hur det är kopplat inne i sockeln men jag lät bli att koppla den gulgröna i stickproppen då vi har ojordat. Utgår från (hoppas) att den inte är kopplad i sockeln...

Här är en bild på hur det ser ut:
IMG_0046_crop.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kul om någon vet nåt!

Mvh,
Erik

Jag tycker det ser ut som en vanlig tvåpolig sockel. Det vänstra blecket får kontakt med mitten på sockeln, medan det högra blecket får kontakt med den gängade delen på glödlampans sockel.

Hm, efter att ha tittat närmare på min egen bild så kom jag på att jag kanske får sitta med dumstrut för frågan, de högra blecken är kanske bara kontakten mot gängan på lampan, det faktum att själva gängan är av metall till skillnad från de flesta lampor man ser idag betyder kanske inte att den automatiskt används som pol... :o

Nå en kul tanke i alla fall :)

Dumstruten bjuder vi så gärna på! :D

• Gilla
mulpac
  • Laddar…
Ah det var som attan, då var jag inte så galet ute i alla fall, det var precis så jag föreställde mig att det skulle se ut. Nu ser nog ändå blecken på min sockel ut att sitte lite för långt ifrån mittpunkten för att det ska funka, jag får se om jag plockar ner lampan någon gång så kan jag mäta hur det är kopplat.

Vi har en Lyktanarmatur (golvlampa) från 70-talet med trepolig sockel. Det var länge sen vi hade trepoliga lampor i den. Numera har vi en vanlig lågenergilampa i den. Den har en tre-växlande tryckknapp vilket innebär att när man kör med vanlig lampa i den måste man trycka dubbelt för att tända/släcka.

wbs26s.jpg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.