Alebaleportocale
Ingen som nämner metrokakel?

jag är själv skyldig till det, vi har satt det i vårt kök för 3 år sedan och jag har redan blivit trött på den. Tur vi inte renoverade badrummet då, jag skulle nästan kunde ha sprängt det idag om vi hade metrokakel-iklädda väggar.
 
  • Gilla
liran och 5 till
  • Laddar…
Bistrokök, med kakel upp till taket.
Känns mer som fiskaffär i min värld, frågan är vad man tycker om 20 år när man vill knacka ner skiten...
 
  • Gilla
Johan 81 och 10 till
  • Laddar…
T TomBeLu skrev:
Ändå en ganska lång tråd och ingen har nämnt detta ännu.
Kommer förmodligen bara ta fem år innan det känns lite daterat iofs.

[länk]

[bild]
Fast jag skulle nog vilja påstå att sådan inredning är relativt sällsynt och begränsad till specialritade arkitektalster. Det som kommer kännas daterat är de trender som tillslut blev billiga och enkla för gemene man att hemmafixa, t.ex. vitmålad råspont på väggarna för att skapa en försvenskad ”New England”-stil, att hänga en massa nakna glödlampor i vävda kablar högt och lågt, osv.
 
  • Gilla
  • Haha
RobbanGBG och 5 till
  • Laddar…
S Snel77 skrev:
Vad är det för fel på centraldammsugare ? (tänkte installera en snart...)
Undrar detsamma, det är ju inget som åldras varken visuellt eller funktionsmässigt jämfört med allt annat här i tråden :)
 
  • Gilla
Lördag hela veckan
  • Laddar…
A ati skrev:
Undrar detsamma, det är ju inget som åldras varken visuellt eller funktionsmässigt jämfört med allt annat här i tråden :)
Som jag fattat det: vanlig dammsugare, stopp i slangen = skaka lite + ståltråd. Stopp i centraldammsugare= riva väggen?
 
  • Gilla
Lajnus och 4 till
  • Laddar…
Solpaneler monterade på taket till ett hus med tegelröda takpannor och vit fasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Solpaneler kommer snart till en återvinningsstation nära dig.
Fruktansvärt fult oekonomiskt och bara helt fel.
 
  • Gilla
  • Haha
Mekanikles och 16 till
  • Laddar…
T TomBeLu skrev:
Ändå en ganska lång tråd och ingen har nämnt detta ännu.
Kommer förmodligen bara ta fem år innan det känns lite daterat iofs.

[länk]

[bild]
Har sånt på en vägg hemma. Tidigare ägares bravader.
Var säkert snyggt när plywooden var ny, men nu åtta år senare har det gulnat.
Ska bort inom ett år och aldrig komma tillbaka.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
fgo fgo skrev:
Har sånt på en vägg hemma. Tidigare ägares bravader.
Var säkert snyggt när plywooden var ny, men nu åtta år senare har det gulnat.
Ska bort inom ett år och aldrig komma tillbaka.
Tack för att du bekräftar vad jag alltid tänkt. Skillnaden mellan furupanel och furuplywood är i praktiken noll.
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Tack för att du bekräftar vad jag alltid tänkt. Skillnaden mellan furupanel och furuplywood är i praktiken noll.
Kvistfri plywood är ju långt ifrån gratis också. Så jag förstår inte att man hoppar över att behandla skivan men UV-blockerande behandling.

Tur att det är bra material att bygga vidare med i konstruktionen.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Instämmer 100.00% (y)
Idag är det inne att dissa alla tidigare generationer av hus, framhäva hur fula och ute dom är. Många köper fina hus från tidigare generationer och vanhedrar dom totalt med en "extreme total makeover", man förstör totalt själen i dom husen.

Bor själv i en villa från tidigt 80-tal som nu genomgår en helrenovering, men så lång som möjligt försöker jag bevara något av tidsandan i huset men samtidigt få ett funktionell hus. Den konsten är betydligt svårare än att leja "Brutus Brutalis Renovering AB" med uppdrag att riva ut allt ur huset, sedan återställa till ett smaklöst själlöst dussinhus.
Håller med! Själv bor jag i ett hus från 1906... och man vill ju gärna bevara en del av det "gamla".
 
Ingen som nämnt den maritima inredningstrenden?

Kanske inte så vanligt men jag kan bli lite full i skratt när jag bläddrar i olika tidningar och ser hem med nåt rum i marin stil utan att det är ett båthus eller ens att huset ligger invid havet.

Ja, ni vet, det är fyrar, livbojar, runda kajutafönster, flöten, fiskenät och åror i en salig röra med signalflaggor på väggarna och kompassrosor målade på golvet.

Det är ungefär som de där stora glaskulorna med nät som var så populärt i gillestugor i början av 70-talet. Folk hade väl sett Saltkråkan på tv, där de var vanligt förekommande, och blivit inspirerade.
Flera dekorativa glaskulor i olika storlekar med nät, i maritim stil, på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trendigt eller inte?
 
  • Gilla
  • Haha
Lajnus och 5 till
  • Laddar…
Mats-S
T TomBeLu skrev:
Ändå en ganska lång tråd och ingen har nämnt detta ännu.
Kommer förmodligen bara ta fem år innan det känns lite daterat iofs.

[länk]

[bild]
Fy fasen, det var bland det fulaste jag har sett, har man inte fått psykbryt tidigare så lär man få det efter en sådan modifiering.
Sist jag skrev en liknande kommentar så blev den borttagen av moderatorn, vi får se om den här får vara kvar ;)
 
  • Gilla
Bure
  • Laddar…
Mats-S
T twoody skrev:
Fruktansvärt fult oekonomiskt och bara helt fel.
Fult ja, men hur kan du fastslå att det är oekonomiskt, det beror väl till 100% på förutsättningarna.

Fult ja, men bra mycket mindre förfulande än alla fula vindsnurror som förstör våra kustvatten.
 
  • Gilla
Pergoteborg och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vem vill ha kök utan överskåp?
Vi.
 
  • Gilla
NOP
  • Laddar…
Kul tråd. Trådbingo för oss:
  • Flyttade nyss in ett 20talshus med brunt, tyskt 70talskök med ros-relief-pyntat kakel.
  • Rosa plastgolv över brunt kvadrat-plastgolv över furugolv.
  • Masonitskivor på alla spegeldörrar.
  • Vävtapeter och strukturrapeter på väggar, tak, spegeldörrar och kattvindsdörrar och fönsterbrädor. Ja.
  • Badrum med glaskubsvägg, blå kakelbård och snäckor.
  • Heltäckingsmatta i trappan o nålfiltsmatta i källaren.
  • Har nyss målat hela tvrummet o det halvkaklade badrummet med fuking greige...

Planerar:
  • Öppna mellan kök o vardagsrum
  • Ta bort den ohyggligt utbyggda takfoten.
  • Ta fram furugolvet under heltäckningsmattorna på ovanvåningen, kanske måla det vitt o fräscht!
  • Fixa fasadbelysning så man ser nåt
  • Sätta in plejd vid elbytet, för det gillar elektrikern.

Kommer bli sååå snyggt.
 
  • Haha
  • Gilla
Henrik.S och 28 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.